karbin"placering" vid säkring

Vid säkring som andreman har jag fäst karbinen i den övre öglan (vet inte den tekniska termen) och den undre öglan (som är fast vid ben"slingorna". Nu fick jag rådet att fästa karbinen i den öglan som håller ihop dessa. Detta på grund av att om man fäster som den gamla metoden så utsätts karbinen för horisontelt drag (karbinen klarar 7 kn), medans om man fäster den som andra exemplet utsätts karbinen för vertikalt drag (karbinen klarar 22 kn).

Vilken metod är att föredra, har lärt mig den gamla metoden och den känns säkrare vid utomhusklättring eftersom den är fast i två punkter medan den andra metoden är endast fäst vid en punkt. Om den gamla metoden endast klarar av 7 kn så blir den osäkrare vid fall med egna placeringar. (längre fall) Vid inomhusklättring (topprep) belastas karbinen inte så mycket som vid utomhusklättring.
Vad sägs?
 
Sätt karbinen i centralölagn/arbetsöglan dvs den ögla som binder ihop benslinorna med bältet. Den kan vara färgad annorlunda för att synas bättre vid kontroller. Om du väljer att fästa karbinen i de n undre och övre öglan kan detta ge trepunktsdrag vilket karbinen inte är konstruerad för att ta. Jag har inga uppgifter på hur mycket mindre hållfastheten skulle bli.

Värt att tänka på är att trepunktsdrag också kan uppstå när man fäster en kortare slinga runt ett träd vid ankarbygge. Då är det bättre att ta en längre slinga och/eller ta en karbin i vardera slingända och sedan fästa bägge karbinerna i repet.
 
Den ögla som sitter på selen är ju just till för att säkra ifrån av skäl som nämnts ovan.
Visst känns det säkert att eliminera denna länk, men fördelarna är mindre än nackdelarna och tycker du inte att öglan verkar pålitlig så är det bara att gratulera, då får börja kika på en ny fräsch sele, och det är ju alltid kul.
 
"öglan som håller ihop dessa" heter Belay Loop av en anledning :)

(Fast jag som började klättra med en BD Bod-sele utan loop, har nu lite svårt att komma överens med loopen på min nya sele när jag säkrar. Är inte van vid att karbinen rör sig så mycket upp och ner.)
 
Håller med.

Säkringsöglan på selen kallas säkringsöglan eftersom man säkrar med karbinen inklippt där. Den är av goda skäl den starkaste delen av klättringsturustningen. Alla moderna selar designas för att man skall säkra med karbinen inklippt i säkringsöglan.
 
"öglan som håller ihop dessa" heter Belay Loop av en anledning :)

(Fast jag som började klättra med en BD Bod-sele utan loop, har nu lite svårt att komma överens med loopen på min nya sele när jag säkrar. Är inte van vid att karbinen rör sig så mycket upp och ner.)

Har börjat använda den "nya" metoden och kan hålla med att karbinen rör sig väldigt mycket. Sedan så är jag van att ta in/mata ut rep från sidan och inte som nu framåt, men det går nog över snart. Övning ger färdighet:)
 
"öglan som håller ihop dessa" heter Belay Loop av en anledning :)

(Fast jag som började klättra med en BD Bod-sele utan loop, har nu lite svårt att komma överens med loopen på min nya sele när jag säkrar. Är inte van vid att karbinen rör sig så mycket upp och ner.)

Jag började också klätra med alpine bod utan säkringsögla och har nu köpte en Bod med ögla.

http://www.addnature.com/product.asp?dept_id=0&pf_id=1828
http://www.addnature.com/product.asp?dept_id=0&pf_id=BALCKDIAMONDBOD

Jag har samma problem med att karbinen halkar runt och ibland ställer sig på tvären vilket också minskar hållfastheten drastiskt. Skillnaden mellan alpine bod och bod är att den ena har ögla och den andra inte har ögla. I övrigt är ben loopen och bältet identiska. Trepunktsdraget är i båda fallen minialt. Detta gör att jag har valt att som andra man sätta karbinen i bägge öglorna. Som första man säkrar jag dock min andra man ifrån säkringsöglan. Mest för att det blir så trångt med alla andra karbiner och det kontinuerliga draget nerifrån lägger inte karbinen på tvärs.
 
Finns ju karbiner som funkar lite olika bra. Finns ju även en (DMM?) men nån plastbit på mitten som ska göra att det sitter stilla och att risken för att skruvgrinden går upp. Känns som överkurs, men om man har problem så kanske det är lösningen.
 
Jag började också klätra med alpine bod utan säkringsögla och har nu köpte en Bod med ögla.
...
(snip) Skillnaden mellan alpine bod och bod är att den ena har ögla och den andra inte har ögla. I övrigt är ben loopen och bältet identiska. (snip)
(Kom och sätt dig här lelle pöjk så ska jag berätta... :) )
När jag köpte min första sele (-97) hade varken Bod eller Alpine Bod någon säkringsögla. Ingen av dem hade snabbspännen till benslingorna heller, och A-Bod hade inte ens några utrustnings-slingor.
Alpine Bod hade inte då, och har fortfarande inte, någon fleece-stoppning i midjebältet.


Mezzner:
Problem är till för att övervinnas. Vi klättrar ju inte för att det är lätt, eller hur? ;-)
 
Karbinficka i belay-loopen

Har börjat använda den "nya" metoden och kan hålla med att karbinen rör sig väldigt mycket. Sedan så är jag van att ta in/mata ut rep från sidan och inte som nu framåt, men det går nog över snart. Övning ger färdighet:)

Stördes ett tag av samma sak att karbinen rörde på sig i loopen. Tills jag upptäckte att loopen hade en speciellt avsedd "ficka" för karbinen...

Det är en sele av typen Rock empire Throne.

Kanske läge för fler tillverkare att ta efter? Om nu flera upplever det som ett problem.
 

Bilagor

  • throneharness.jpg
    throneharness.jpg
    40.4 KB · Visningar: 1,159
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Pandan Twin Gate Karbin Klättring allmänt 17
Gabbi_ Skillnad gradering Klättercentret vs. Karbin? Klättring allmänt 23
lyckegard Karbin - Skylotec Gripzone Klättring allmänt 7
Iggle Karbin för säkring Klättring allmänt 9
SWEPADDLER Karbin som passar i en Petzl Pirana? Klättring allmänt 7
hebbe Farligt att fixera karbin i slinga med gummisnodd Klättring allmänt 8
Mike C Finns karbin som håller sig öppen? Klättring allmänt 4
lobo2me 8-ögla o karbin för att fira på ena tampen av ett dubbelrep Klättring allmänt 12
ratfink Tappad karbin..? Klättring allmänt 6
coffee08 Köptips slinga, karbin, quickdraws och rep Klättring allmänt 22
Zion Hjälp, köp av karbin och slingor för top-rep. Klättring allmänt 14
jcederli Upphittad Karbin Tuntorpklippan Klättring allmänt 0
GustavOh Kul karbin... Klättring allmänt 14
Mezzner Karbin kvarglömd i Sorvretsbacken Klättring allmänt 0
Michel.B Fråga om SLCD + 120slinga + karbin Klättring allmänt 16
rockmater Kvarglömda slingor+karbin Fullbroberget Klättring allmänt 1
dannemannen Vad är skillnaden mellen en dyr och en billig karbin? Klättring allmänt 18
dannemannen Skadad Karbin Klättring allmänt 47
klätterpojken muffins på karbin Klättring allmänt 3
spanked Stöld på Karbin! Klättring allmänt 1
Någon som testat Karbin ?? Klättring allmänt 3
Vildmarkare Bestiga Sarektjåkka’s 5 toppar med start vid Svarta Spetsen Klättring allmänt 3
MarLodge Klättra vid laxälv Klättring allmänt 1
sfrge Dödsolycka vid Trollväggen. Klättring allmänt 4
Klätterroosen Gömda nycklar vid Vårdberget idag söndag Klättring allmänt 0
olivere Klättring vid bulk Klättring allmänt 2
NikMat Knut vid karbinen på egensäkring(koslinga)? Klättring allmänt 3
apfaktor Kvarglömt vid Fullbroberget Klättring allmänt 0
gusyd578 Olycka vid Ågelsjön Klättring allmänt 16
packåsna Kvarglömt vid Ryssgraven Klättring allmänt 0
Kristofer1982 Upphittad hjälm vid grönbrink Klättring allmänt 1
Bolg Klätterskor upphittade vid Häggsta Klättring allmänt 1
bellasoda Prylar upphittade vid Bistaberget Klättring allmänt 0
OsYa Upphittat rep vid Grönbrinksberget Klättring allmänt 2
annakask Kniv upphittad vid Silverberget. Klättring allmänt 0
bellasoda Camalot #1 upphittad vid Simonsberget Klättring allmänt 2
Bloggomann Jordgetingar vid Tansvägga / Predikstolen i Dalarna Klättring allmänt 1
Kolkritan Kilpetare vid gritstone Klättring allmänt 0
sunkensson Utrustning funnet vid Simonsberget Klättring allmänt 1
Visenten Myggigt vid Offerhällan? Klättring allmänt 2
andflygh Två eller en slinga vid ankring Klättring allmänt 27
seon Etik vid kurser och gruppaktiviteter. Klättring allmänt 21
magwo Säkerhet vid de öppna bouldertävlingarna? Klättring allmänt 2
avslut210607 Hur varm blir bromsen vid firning? Klättring allmänt 5
DouglasE Upphittade quickdraws vid ryssgraven 24/9 Klättring allmänt 0
OakNinja Karbinens hållfasthet vid felaktig belastning? Klättring allmänt 21
johnliungman Twistat rep vid dåliga firningsankare Klättring allmänt 16
Vovven Händerna vid ledklättring Klättring allmänt 10
magwo Två dubbla överhandsknutar vid firning? Klättring allmänt 26
cake Dricksvatten vid ågelsjön? Klättring allmänt 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.