Fråga om SLCD + 120slinga + karbin

Hej!

Har lite funderingar kring hur man skulle kunna lösa problemet med att råka ut för att karbinen i quickdraw:n man klipper i kamsäkringen hamnar över en kant och därmed belastas helt fel vid ett fall. Övar just nu på en svårsäkrad "sten" (runt 5m) med endast en horisontell spricka där en SLCD passar bra, problemet är bara att man måste trycka in SLCD:n en bit och därmed får man karbinen felbelastad över kanten på sprickan (eftersom BDs SLCDs har korta slingor som inte går att göra längre (som på DMMs t.ex)). Jag vet, man skall trycka in kammen ännu längre så att slingan hamnar över kanten istället, men här är problemet - det går inte eftersom man når botten av sprickan.

Min idé är att ta en 120cm spectra-slinga och trä genom kammen och endast använda en (1) karbin. Jag vill inte använda en knuten nylon-slinga och heller inte en lärkfotsknut (av naturliga skäl).

Så här ser lösningen ut...

slcd_120slinga_karbin.jpg


Innan jag går ut och hänger mig i den så tänkte jag höra vad mer erfarna har för tankar kring denna lösning? Någon som provat detta? I så fall, fallit hårt på den? Någon som ser någon risk jag inte ser?

Tack på förhand!

Mvh
Michel
 
Mig veterligen är detta en helt ok lösning sålänge det inte är en vass kant som din sydda rundslinga kommer att ligga över. Möjligtvis skulle en nylonslinga vara marginellt tåligare mot nötning men din dynema hade jag givetvis vågat klättra på.

Ut och klättra.
 
Hittade något... finns definitivt en bra förklaring till varför BD's sydda slinga på Camalottarna är dubbel vid öglan... förklaringen följer nedan gällande Camalot JR, men det borde vara ungefär samma med de nya Camalottarna (någon som vet om det är nån skillnad?)...

Slinging Camalot Jr's requires that the webbing be doubled where it contacts the plastic thumb bar. The inner webbing is not structural but protects the outer from the cable. A simple loop sling is not adequate and will fail at loads well below the 12 kN rating.

Chris Harmston (chrish@bdel.com)
Quality Assurance Manager/Materials Engineer
Black Diamond Equipment Ltd.
2084 East 3900 South, SLC, UT 84124 phone: 801-278-5552

Källa:
http://www.fishproducts.com/tech/webbing.html

Om man nu trär en rundslinga genom öglan enligt bilden ovan så får man ju 2 band i öglan som teoretiskt belastas 50/50 och kanske därmed pallar slingan vajern. Det är nog långt ifrån bombsäkert dock.

[Ändrat av Michel.B 2006-12-04 kl 18:16]
 
Enkel slinga: DMM vs BD

Har tidigare sett kommentaren om att BD Camalot JR ska ha "dubbel" slinga. Även Metolius har dubbel/skyddad slinga på sina U-kammar,

Frågan är då bara varför DMM kan ha en "oskyddad" dyneema slinga på sina kammar, som är ungefär lika tjocka som Metolius eller BD JR Camalots?

Någon som vet?

DMM är dyneema medan BD och Metolius är nylon.


(Metolius har nog bytt till dyneema på sina nya kammar, men jag har ingen sådan och vet inte hur den slingan är sydd)
 
Exakt, jag har en DMM och den har en dyneema/spectra-slingan som inte är "skyddad" (fast den är dock trädd dubbel, dvs går att förlänga).

Kollade på Metolius hemsida och det ser ut som en "oskyddad" sydd dyneema/spectra slinga i vajern...
ultralight_tcu.gif


Aliens med enkla dyneema/spectra slingor...
CchAlien.jpg


DMM 3cu...
Dmm3CU.jpg


Camp...
CampFlex.jpg


Alla har dyneema/spectra-slingor gemensamt.
 
Michel.B; sa:
(...)
slcd_120slinga_karbin.jpg


Innan jag går ut och hänger mig i den så tänkte jag höra vad mer erfarna har för tankar kring denna lösning? Någon som provat detta? I så fall, fallit hårt på den? Någon som ser någon risk jag inte ser?

Hmmm, det ser ut som om du lätt skulle kunna få belastningen på tvären av karbinen, eller ännu lättare belastning i tre riktningar (=dåligt).
Åtminstone den sistnämnda risken kommer du undan genom att knyta av slingan, men då har du å andra sidan det där problemet med knutar på tunna dyneema/spectraslingor.
 
Återigen känns det som om Dyneemaslingor har så mycket begränsningar att det är enklare, säkrare och i praktiken t o m mer viktsoptimalt att använda nylon...

Ett sätt att minska risken för belastning på tvären/över grinden är ju möjligen att använda två karbiner.
 
Självklart lever man alltid med risken att belasta en karbin på tvären, men det har man ju alltid när man använder en lång slinga - karbinen kan ju studsa upp och ner under repdrag. Quickdraws (åtminstone BDs) har en gummi-"slang" insydd som håller karbinen på plats. Förlänger man en säkringspunkt (för att undvika vinklar) med en slinga så har man ju inte något som håller karbinen på plats och vid mycket/häftigt repdrag kan den ju byta orientering upp/ned flera gånger för att under ytterst olyckliga omständigheter belastas - precis när den befinner sig som allra olämpligast - på tvären. D-karbiner är ju designade att orientera sig rätt, dock har jag själv råkat ut för detta en gång under repklättring (skruvkarbinen höll min vikt (givetvis) och jag var även säkrad i en annan).

Under sådana omständigheter skulle ju två karbiner öka säkerheten - men - då har man fortfarande frågetecknet hur slingan pallar den skarpa vajern...

2) Sewing slings on the Jr. Thumb Loop requires overlapped webbing. A single layer of webbing as depicted in the diagram is insufficient. When testing these situations we have found that the Thumb Loop will break near 1000 lbs. After that the webbing is in contact with the cable. For the single webbing situation the webbing is cut by the cable at loads between 1500 and 2000 lbs. These forces are relatively easy to achieve in normal climbing situations.

...skriver Chris Harmston på BD.

Källa:
http://groups.google.com/group/rec.climbing/msg/87a176fa85c4c891?hl=en&safe=off

Dagens Camalots har alla en dubbel/skyddad nylonslinga över vajern - undra varför dom fortsätter att använda detta när andra märken har bytt till "oskyddade" dyneema/spectra rundslingor i sina?? Måste skriva till DMM och Metolius, mfl och fråga. Designen är ju trots allt ungefär samma på alla SLCDs - vajer i en gummislang. Enligt BD så pajar gummislangen vid ca 500 kg (500 * 9.8 = 4.9 kilonewton!!!). Enligt Chris ovan så pajar slingan vid ca 7 kn! (1500 lbs / 2 = 750*9.8=7,35kn). Dessa slingor tordes vara av typen som skall klara 22kn! (OBS! gjorde det lätt för mig och tog lbs delat med 2 för att få det i kg (inte precis rätt), 1 kgf = ca 9.8 newton).

Mvh
Michel
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.