Olycka vid Ågelsjön

Hej, klättervänner!

I går tog en klättrare ett markfall på Silversurfaren vid Ågelsjön. "Marken" var i detta fall klipphyllan mitt emot leden. Fallet kom i slutet av leden då klättraren nästan hade ankaret inom synhåll. Säkringspersonen uppger att det inte var onödigt mycket slack ute, samt att hen tog hem slack under fallet. Lyckligtvis resulterade fallet "endast" i en hjärnskakning, några stygn i pannan, ordentliga skrapsår och en mörbultat kropp. Med lite otur hade det lätt kunnat sluta mycket värre än så.

Bultningen vid Ågelsjön har mycket övrigt att önska. Höga placeringar av första bult samt ofta mycket glest mellan bultarna är standard. Detta är något som jag och många andra har varit medveten om länge, och valt att acceptera. Nu känns det dock som att det är läge för förändring. Jag vet inte vem som ska avgöra hur det ska bli men fler bultar på vissa leder är ju klart önskvärt. Diskutera gärna och kom med förslag. Mig veterligen ligger Norrköpings klätterklubb i dvala för tillfället. Men Ågelsjön kan väl iofs klassas som riksintresse. Fram tills dess att det kommer upp en extra bult på Silversurfaren kommer jag iaf att avråda ALLA från att klättra leden. Om någon nu ändå vill klättra leden så tänk på att du riskerar markfall om du faller strax före ankaret. Är det värt risken?

Ta hand om er där ute och ha en säker klättersommar!
 
Skönt att höra att det gick förhållandevis bra trots allt. Hjälm?

Håller med om att Silversurfaren definitivt skulle behöva en bult till innan ankaret. Det finns ju som sagt en hel del leder i ågelsjön som skulle må bra av att ses över. Förstår att detta är känsligt för många, men samtidigt behövs det enligt mig en förnyad diskution om bultningen i området, som inte direkt underhålls av någon lokal klubb tyvärr.
Finns också en del bultar som kanske skulle må bra av att underhållas, uppdateras!

En annan observation är att en del leder skulle må bra av ett bultat ankare, tex felicia och ragnarrök på ravin väggen.
 
Skönt att det gick bra!

Vi har samma problem på vissa av lederna upp i Skellefteå, här är det däremot helt okej att bulta upp så att säkerhet uppnås. Personligen anser jag om en led redan är bultad, kan kompletteringsbultning av säkerhetssynpunkt bara vara av positiv karaktär. Det är en sak som leden inte är bultad alls.

Vi saknar även här firningsankare, något som kan ställa till en del problem ibland.

Sportklättring skall ju knappast vara farligt och markfall är något som egentligen inte borde hända efter ett par bultar, speciellt inte om man typ klättrat klart leden...
 
Detta är något som jag och många andra har varit medveten om länge, och valt att acceptera. Nu känns det dock som att det är läge för förändring.
Känns här lite som om det är lätt att vara efterklok bara för att det gick illa. Hade klättraren klarat leden och inte fallet skulle förmodligen detta inlägg inte skrivits, trots att risken för markfall är oförändrad.

Jag menar inget illa, men för mig är detta lite grand som de som lägger ned mycket tid och ork för att samla in pengar för t ex cancer efter att t ex ha förlorat ett barn. Innan detta hände så brydde de sig knappt, men nu när det har hänt dem har de en slags förväntning att alla andra som inte råkat ut för det ska helt plötsligt börja engagera sig.

Med det sagt så är jag verkligen inte emot en kompleteringsbult. Då skulle jag kunna tänka mig försäka ta den on site. Men händer det inget så rycker jag på axlarna och gör som jag gjort hittils, klättrar nått annat. Vill ni verkligen göra något nu som kan ha effekt innan en ev. bult kommer på plats så är det att uppdatera 27crags och Sverigeföraren om att leden har markfallspotenial innan man nått ankaret. Så som det är nu står det ingenting om det.
 
Känns här lite som om det är lätt att vara efterklok bara för att det gick illa. Hade klättraren klarat leden och inte fallet skulle förmodligen detta inlägg inte skrivits, trots att risken för markfall är oförändrad.

Jag menar inget illa, men för mig är detta lite grand som de som lägger ned mycket tid och ork för att samla in pengar för t ex cancer efter att t ex ha förlorat ett barn. Innan detta hände så brydde de sig knappt, men nu när det har hänt dem har de en slags förväntning att alla andra som inte råkat ut för det ska helt plötsligt börja engagera sig.

Med det sagt så är jag verkligen inte emot en kompleteringsbult. Då skulle jag kunna tänka mig försäka ta den on site. Men händer det inget så rycker jag på axlarna och gör som jag gjort hittils, klättrar nått annat. Vill ni verkligen göra något nu som kan ha effekt innan en ev. bult kommer på plats så är det att uppdatera 27crags och Sverigeföraren om att leden har markfallspotenial innan man nått ankaret. Så som det är nu står det ingenting om det.

Vet ej vad det får för effekt. Jag tycker den som _klättrar_ en led har ansvar för om en ska fortsätta eller backa ner. Finns inga säkra klätterleder!
 
Jag tycker den som _klättrar_ en led har ansvar för om en ska fortsätta eller backa ner. Finns inga säkra klätterleder!
Trådskaparen ger intryck av att försöka avråda alla från att klättra leden. Jag påstår bara att information på online förare skulle ge mer av önskad effekt.
 
Känns här lite som om det är lätt att vara efterklok bara för att det gick illa. Hade klättraren klarat leden och inte fallet skulle förmodligen detta inlägg inte skrivits, trots att risken för markfall är oförändrad.

Självklart är jag efterklok. Före olyckan trodde jag inte att ett fall strax före ankaret skulle leda till markfall. Efter olyckan vet jag att så är fallet. Före olyckan ledklättrade jag leden själv, men efter olyckan kommer jag inte att göra det. Ingenting konstigt i det tycker jag. Jag ser det som att jag har lärt mig av mina misstag och förändrat mitt beteende. Jag tycker att efterklokhet är bra, men bara näst bäst. Helst hade jag identifierat risken först, kontaktat förstabestigaren och föreslagit en extrabult - utan att någon hunnit dra i backen!

Att avråda alla från att klättra leden kanske är att ta i från min sida. Inlägget skrevs endast en dag efter att min vän drog i backen och påverkade min inställning och mitt inlägg. Information om leden som du föreslår är givetvis effektivare och ger varje klättrare chansen att avgöra sin egen risknivå. Och i slutändan är det ju varje klättrare som tar ansvar för vilka leder hen klättrar.
 
Vet ej vad det får för effekt. Jag tycker den som _klättrar_ en led har ansvar för om en ska fortsätta eller backa ner. Finns inga säkra klätterleder!

Ja, vi har vi alla ett eget ansvar för vilka leder vi klättrar. Nej, det finns inga säkra klätterleder. Med det sagt tycker jag att vi ska ha en aktiv diskussion om vilken risknivå vi vill ha på de leder vi vill klättra, och då särskilt de populära lederna inom populära områden. Jag (och många med mig) tycker att det innebär en för stor risk att klättra ett antal leder i Ågelsjön, och då i synnerhet silversurfaren. Att bara acceptera en leds bultning för att förstabestigaren tyckte att det var så den skulle bultas känns som ett trist alternativ.
 
Finns det någon som skulle tycka att det var negativt att komplettera leder i Ågelsjön, som redan sedan tidigare har bultar, så att lederna i stället för att vara tveksamt/farligt bultade blir generöst bultade?
 
Har förstabestigare ensamrätt över att bestämma bultande? Låter idiotiskt.

En bultad led skall kompletteras med bultar när den av kollektivet anses som för riskfylld.

E väl bara att kontakta klubben som rår om det, eller markägaren om ingen klubb finns tillgänglig.
 
En allmän reflektion om tilläggsbultning:

När det "saknas en bult eller två", så händer det ju att just ytterligare en bult löser problemet, men oftast är det då bättre att choppa alla bultarna och sätta nya hela vägen. Det brukar vara svårt att få bra avstånd och bra klipplägen, när man lägger till bultar på nåt som tidigare är tänkt som en gles men heltäckande bultning. Det är förstås inte alltid så, men väldigt ofta.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
carvingkimbo Olycka vid Ågelsjön Klättring allmänt 11
Patvest Dean Potter död i basejump olycka. Klättring allmänt 1
Patvest Olycka Simonsberget. Klättring allmänt 2
Viktor Gyllenberg Olycka Lysekil Klättring allmänt 4
Klippsmurfen Olycka på K2, Telefonplan Klättring allmänt 58
MonicaKa Olycka Häller, Bohuslän Klättring allmänt 4
embl Olycka Göteborg Klättring allmänt 10
apfaktor Olycka på KEB idag Klättring allmänt 12
Gormali Olycka i Utby. Klättring allmänt 3
uppkastaren Olycka i Grönbrink? Klättring allmänt 7
Malindo Olycka i Göteborg Klättring allmänt 10
Phille Olycka i Tunaberg 15 sep Klättring allmänt 1
xxxx Olycka i utby Klättring allmänt 1
Olycka på Kullen Klättring allmänt 10
Vildmarkare Bestiga Sarektjåkka’s 5 toppar med start vid Svarta Spetsen Klättring allmänt 3
MarLodge Klättra vid laxälv Klättring allmänt 1
sfrge Dödsolycka vid Trollväggen. Klättring allmänt 4
Klätterroosen Gömda nycklar vid Vårdberget idag söndag Klättring allmänt 0
olivere Klättring vid bulk Klättring allmänt 2
NikMat Knut vid karbinen på egensäkring(koslinga)? Klättring allmänt 3
apfaktor Kvarglömt vid Fullbroberget Klättring allmänt 0
packåsna Kvarglömt vid Ryssgraven Klättring allmänt 0
Kristofer1982 Upphittad hjälm vid grönbrink Klättring allmänt 1
Bolg Klätterskor upphittade vid Häggsta Klättring allmänt 1
bellasoda Prylar upphittade vid Bistaberget Klättring allmänt 0
OsYa Upphittat rep vid Grönbrinksberget Klättring allmänt 2
annakask Kniv upphittad vid Silverberget. Klättring allmänt 0
bellasoda Camalot #1 upphittad vid Simonsberget Klättring allmänt 2
Bloggomann Jordgetingar vid Tansvägga / Predikstolen i Dalarna Klättring allmänt 1
Kolkritan Kilpetare vid gritstone Klättring allmänt 0
sunkensson Utrustning funnet vid Simonsberget Klättring allmänt 1
Visenten Myggigt vid Offerhällan? Klättring allmänt 2
andflygh Två eller en slinga vid ankring Klättring allmänt 27
seon Etik vid kurser och gruppaktiviteter. Klättring allmänt 21
magwo Säkerhet vid de öppna bouldertävlingarna? Klättring allmänt 2
avslut210607 Hur varm blir bromsen vid firning? Klättring allmänt 5
DouglasE Upphittade quickdraws vid ryssgraven 24/9 Klättring allmänt 0
OakNinja Karbinens hållfasthet vid felaktig belastning? Klättring allmänt 21
johnliungman Twistat rep vid dåliga firningsankare Klättring allmänt 16
Vovven Händerna vid ledklättring Klättring allmänt 10
magwo Två dubbla överhandsknutar vid firning? Klättring allmänt 26
cake Dricksvatten vid ågelsjön? Klättring allmänt 5
magwo Lägga kilar vid travers Klättring allmänt 12
peon Rep som gått av vid fall? Klättring allmänt 16
Curium GriGri vid trad? Klättring allmänt 49
klätterpojken vägg vid rodelberget Klättring allmänt 0
ramboe Röjt framför klippan vid svarten ( längs med 153an mot Ullared ) Klättring allmänt 4
magwo Fallteknik vid fall på sva? Klättring allmänt 9
Mezzner Dansk föll vid Kullaberg Klättring allmänt 34
johnliungman Planerad bergstäkt vid Skälefjäll Klättring allmänt 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.