Olycka på K2, Telefonplan

Tråkigt. Den sekundära orsaken till olyckor inomhus är nästan alltid att klättraren inte vart inknuten eller felaktigt handhavande av repbromsen.
 
Klättercentret skriver näst intill samma via sin facebooksida.
Klättercentret- Facebook sa:
Information om klätterolycka som inträffade igår, söndag 18/12, på Klättercentret Telefonplan.

Vid 14-tiden på söndagen råkade en klättrare ut för markfall under klättring vid Klättercentret vid Telefonplan. Mannen klättrade på lead och föll nära toppen, på ca 13 meters höjd. Anledningen till markfallet utreds just nu.

Mannen var vid medvetande när ambulanspersonal anlände och fördes till sjukhus.

Fler detaljer om händelsen kommer att meddelas senare under dagen, idag måndag 19/12, efter att vi utrett vad som skett.
 
Jo, tråkigt. Det ända man kan göra är att ta lärdom från dessa olyckor... Jag inväntar utredningen.
Tråkigt. Den sekundära orsaken till olyckor inomhus är nästan alltid att klättraren inte vart inknuten eller felaktigt handhavande av repbromsen.
Är det fall/nedhopp från bouldering som är vanligast? Jag har för mig att jag har läst det i någon rapport från klätterförbundet. Kan det stämma?
 
Är det fall/nedhopp från bouldering som är vanligast? Jag har för mig att jag har läst det i någon rapport från klätterförbundet. Kan det stämma?
Hittar enbart denna, men den bekräftar i alla fall påståendet.
http://www.klatterforbundet.se/pdf/sakerhet/artiklar/Tio_vanligaste_1218.pdf

Och invänta utredningen är nog en utmärkt inställning, om inget annat så åtminstone den utlovade informationen senare idag samt att alltid ta vid lära av olyckor.
 
Jo, tråkigt. Det ända man kan göra är att ta lärdom från dessa olyckor... Jag inväntar utredningen.

Är det fall/nedhopp från bouldering som är vanligast? Jag har för mig att jag har läst det i någon rapport från klätterförbundet. Kan det stämma?

Jag kan som vanligt inte uttrycka mig klart. Jag menar att den "sekundära orsaken till olyckor på repväggar....". Den vanligaste primära orsaken är naturligtvis fall, det är svårt att föreställa sig andra primära orsaker än fall och "stenslag" för inomhusolyckor. Uttorkning, blixnedslag, laviner eller orienteringsfel kan näppeligen orsaka olyckor....
 
[OT] Jag ser ofta väldigt skickliga klättrare slarva med säkringsarbetet vid ledklättring, och det oroar mig alltid eftersom jag vet att det är många unga och nya som ser upp till dom. Det är inte ovanligt att se någon säkra en kamrat och när denna ska klippa fjärde bulten inomhus (ganska lågt), så står kompisen med åtminstone ett par meters slack extra, tummen på grigrin'n i snabbmatningsläge (och håller den där under hela leden), pratar med kompis bredvid och står direkt under klättraren. Det bara stinker markfall skulle han missa klippet. Ibland släpper man t o m den passiva änden om repet. Jag är övertygat om att de har hyfsat koll, även om den typen av slarv för eller senare leder till en olycka, men mest oroar mig faktisk att unga och nya lär sig detta otyg.[/OT]

Till Klättercentrets försvar ska faktisk sägas att de har rätt mycket folk på golvet som ofta säger åt både erfarna och oerfarna att korrigera sitt säkringsarbete. Det uppskattar jag.

Från Klättercentrets Facebookuppdatering
Senaste för de som inte tryckt på länken ovan.:)

UPPDATERAD INFORMATION OM OLYCKAN IGÅR

Bakgrund
Ett replag om två män i 25 årsåldern ledklättrar. Vid toppen faller klättraren. Säkraren klämmer ena handen och tappar kontrollen över bromsrepet med den andra handen. Klättraren faller till marken och landar på sidan. Klättraren är vid medvetande hela tiden. Klättraren transporteras till intensiven på Karolinska sjukhuset i Solna.

... Skadorna
Idag besökte jag den skadade på sjukhuset och han var vid medvetande och vid gott mod. Han har skadat nacken och ryggen men tillståndet är stabilt och som det ser ut nu så kommer han att bli återställd.

Han sa själv att han haft en otrolig tur som överlevde och tackar särskilt den killen som fanns på plats och hjälpte honom som också var utbildad ambulansförare.

Olyckan klassas som ett handhavandefel, vilket betyder att det är den mänskliga faktorn som är orsaken. All utrustning är inspekterad, utan anmärkningar.

/Robin Dahlberg
Säkerhetsansvarig
 
Klättercentret och Robin Dahlberg ska ha cred för sin noggranna, seriösa och öppna hantering av olyckan! Sånt bygger förtroende! Robin har dessutom tagit initiativ till Kamratkontrollskampanjen som rullat sista året.

I nästa skede kommer dock frågan - vad är detta för utveckling vi ser? Säkerhetskommittén har länge talat om inomhusolyckorna som ett växande problem, och denna höst ser vi ytterligare minst 3 allvarliga olyckor inomhus, samtliga (troligen) pga hanteringsfel. Är det bara mängden klättrare som nu börjar ge effekter i statistiken, eller är det nåt annat? Är kraven för att få klättra inomhus för lågt satta? Kurserna för grönt/rött kort för ytliga? Jag bara spekulerar. Det vore ju bra om denna utveckling gick att bromsa!
 
Jo, nog hade han lite tur. Jag blev dumpad från bara fem till sex meters höjd ner på en tjock madrass men fick ändå en spricka genom ena ryggkotan. Även jag hade turen att det fanns en ambulanssjukvårdare som kunde hjälpa innan ambulansen kom. Jag har stött på henne sen dess så det har varit trevligt att kunna tacka henne personligen.

Visst ser man då och då riktigt kass ledsäkringsarbete. Här om dagen var det en som envisades med att ha bromshanden så nära sin atc som han bara kunde och släpte bromsrepet lite väl mycket när han matade ut. Det fick mig att fundera lite... Den här killen säkrade så att klättraren när som helst kunde be om att ta hem rep, men hade killen fallit oannonserat vid fel tillfälle hade det kunnat gå illa. Det kändes som om han var där bara för att kunna bistå med vila och nedsläpp, annars solade klättraren. Då tänkte jag att det är inte undra på att folk inga vågar gå på om folk säkrar så där...

Det här med att ha handen för nära sin atc har jag väldigt stor respekt för. Det fanns en bok inne på gamla Sasquatch butiken i Stockholm som hade orden "climbing accidents" med i titeln. Jag öppnade den på måfå och såg ett foto på en blodig atc och en avhuggen tumme bredvid. Jag är lite känslig för foton av denna slag och kikade inte mer i boken, men bilden hade den effekten som var avsedd. Sedan jag såg den bilden har jag altid tänkt på att ha handen en bra bit bort... Det är nog flera som skulle behöva se den bilden tror jag...
 
I nästa skede kommer dock frågan - vad är detta för utveckling vi ser? Säkerhetskommittén har länge talat om inomhusolyckorna som ett växande problem, och denna höst ser vi ytterligare minst 3 allvarliga olyckor inomhus, samtliga (troligen) pga hanteringsfel. Är det bara mängden klättrare som nu börjar ge effekter i statistiken, eller är det nåt annat? Är kraven för att få klättra inomhus för lågt satta? Kurserna för grönt/rött kort för ytliga? Jag bara spekulerar. Det vore ju bra om denna utveckling gick att bromsa!
Detta är en oerhört intressant fråga och frågan som jag ställer mig är hur det ska tolkas.

- Är det rent faktiskt så att mängden olyckor inomhus är ökande per utövare eller är det så att det numera är fler utövare inomhus och att antalet olyckor är proportionerligt?

- Spelar gymkulturen in, antalet "titta på mig" klättare (alt titta på snygga rumpan därborta...)? Vilket nog tyvärr innebär en minskning i "koncentrera mig på säkringsarbetet"-faktorn.

- Och sen har jag en märklig känsla av att olycksstatistiken delar vissa faktorer med olycksstatistiken in Mc-åkningen - att unga män mellan 20 och 30 är överrepresenterade? Det senare har jag inget belägg för i fakta, utan bara vad jag för tillfället kan minnas.

Inomhusmiljön har många distraherande faktorer. Jag tror inte jag är den enda som har knytit in i ett toprep till sammans med partner och sedan upptäckt att vi knytit in oss i olika rep när vi tittat upp :) Jag tror faktisk att utbildningen är tillräcklig men att kulturen har vissa brister. Något vi alla ansvarar för.

MikeC: Den där boken lätt oerhört intressant, ska ta och leta upp den. Även jag lte känslig för sånna bilder, men det är en bra påminnare om att man inte är odödlig vilket kan komma smygande när det gått bra länge.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
apfaktor Olycka på KEB idag Klättring allmänt 12
Olycka på Kullen Klättring allmänt 10
gusyd578 Olycka vid Ågelsjön Klättring allmänt 16
Patvest Dean Potter död i basejump olycka. Klättring allmänt 1
Patvest Olycka Simonsberget. Klättring allmänt 2
Viktor Gyllenberg Olycka Lysekil Klättring allmänt 4
MonicaKa Olycka Häller, Bohuslän Klättring allmänt 4
embl Olycka Göteborg Klättring allmänt 10
Gormali Olycka i Utby. Klättring allmänt 3
carvingkimbo Olycka vid Ågelsjön Klättring allmänt 11
uppkastaren Olycka i Grönbrink? Klättring allmänt 7
Malindo Olycka i Göteborg Klättring allmänt 10
Phille Olycka i Tunaberg 15 sep Klättring allmänt 1
xxxx Olycka i utby Klättring allmänt 1
Jonasito Bygga klättervägg utomhus på lada Klättring allmänt 10
Yagami Tips på nybörjarskor som passar mina fötter Klättring allmänt 3
plupp27 Tips på sportklättring mellan Stockholm och Åre? Klättring allmänt 3
Swerun Livslängd på ett klättersele och klätterskor? Klättring allmänt 3
Adam K Reparera trigger på kamsäkring/camalot ultralight Klättring allmänt 3
malundin Komma upp på Häggsta bakvägen? Klättring allmänt 3
vandrafjäll Byta repsnören på hexor Klättring allmänt 6
Robel Hangboard montering på gipsvägg Klättring allmänt 9
Arytmica Någon som håller på med canyoneering/canyoning? Klättring allmänt 5
Toblin Vågar man köpa VF utrustning på Decathlon? Klättring allmänt 5
packåsna Klättra på Hykieberg Klättring allmänt 3
peco Skulle du lita på det här ankaret? Klättring allmänt 10
busnicke Tips på klättring Klättring allmänt 2
apfaktor Att ha kamera med sig upp på väggen. Klättring allmänt 4
NikMat Knut vid karbinen på egensäkring(koslinga)? Klättring allmänt 3
NaturBoel Tips på bra klätterbyxor Klättring allmänt 13
Taliaferro Klättring i Europa på sommaren Klättring allmänt 6
Pando Klättring på Valöarna, Stockholm Klättring allmänt 4
stattin82 Tips på Norge Klättring allmänt 4
kasper12 På plats i Rio de Janeiro t.o.m. juli Klättring allmänt 0
m490c Livslängd på karbiner och kilar? Klättring allmänt 8
Corax Dyr klättring: 146 meter på 8 minuter = tre års fängelse Klättring allmänt 3
Linneagk Klättring på Gran Canaria Klättring allmänt 1
qwert Erfarenhet /Tips av tradklättring på kalksten Klättring allmänt 8
Surbjörn Term för klättring på byggnader Klättring allmänt 7
wredas Börja klättra på allvar Klättring allmänt 9
simonrudberg Tips på klättring Spanien Klättring allmänt 2
packåsna Kvarglömt på Gåseborg Klättring allmänt 0
niklaz Fallskyddspaket för jobb på villa och torptak Klättring allmänt 10
Visenten olyckan på Haegefjell Klättring allmänt 0
Bloggomann Multipitch på Cypern? Klättring allmänt 0
cake Söker tips på klätterweekendresmål Klättring allmänt 4
Millow Ankare för Svaklippan på Tjärö Klättring allmänt 1
Skåningen77 Upphittade friends på Kullaberg Klättring allmänt 7
magwo Rippade X4:or på Tunaberg Klättring allmänt 85
lyckegard Klättra på västkusten Klättring allmänt 23

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.