Fallskyddspaket för jobb på villa och torptak

Har kollat på byggahus.se men tänkte kolla här om tips på hyfsat billiga paket för att kunna jobba på villa och torptaket. Funkar ett sånt här: https://www.jula.se/catalog/klader-och-skydd/skydd/fallskydd/fallskyddsselar/fallskyddspaket-906225/ Det är billigaste jag hittar men är det funkis tror ni? Planen är att dra något rep eller slinga runt skorstenen och känna mig lite tryggare där uppe, ska fixa tegeltak på torpet hjälpligt innan större jobb nästa år och även byta ut trasiga pannor på villan.
 
Den funkar nog. Du får inte klättersele + 10m rep + skruvkarbin grigri för de pengarna, det kostar 3000 kr.

Tänk bara på att du kommer få en pendel om du inte befinner dig rakt under skorstenen när du faller. Är du väldigt långt ifrån skorstenen i sidled och nära takets nederkant så kan du i värsta fall pendla rakt ner i marken. Alltså tänk efter vilka delar av taket som kan säkras ifrån skorstenen, troligen inte de nedre hörnen.

I näst värsta fall blir du hängande mellan marken och stuprännan och då är jag inte säker på att du kan sänka ner dig till marken igen med anordningen på bilden, för den är låst av din kroppsvikt. Det behöver du kolla upp och veta hur den fungerar. Här vore en grigri eller ATC + prusikloop annars lämplig.
 
Det där paketet fungerar säkert utmärkt, med några förbehåll. Jag hade dylika arbetslinor på jobbet till för några år sedan, så jag är väl bekant med deras för och nackdelar.

Det som saknas i paketet är något lämpligt att använda för att förankra linan i övre ändan. Undvik att knyta repet runt skorstenar och dylikt - det ger mycket slitage på repet och vi värsta fall avnött rep. På jobbet använder vi vajerslingor för att bygga ankare på hus. Räcker inte dessa till så brukar lyftstroppar fungera bra.

Det finns dock ett par nackdelar med den där typen av fallskyddslinor, eller kanske främst den där typen av broms. Den främsta är att blir du hängande så kommer du varesig upp eller ner utan hjälp. Du måste avlasta bromsen för att kunna lossa den!
Det är också ganska meckigt att mata igenom rep i bromsen om taket är så brant att du behöver hålla i linan som stöd.

Så för ett ganska flackt tak och arbetspositioner där pendeln (se tidigare inlägg) inte riskerar att göra att du faller över kanten, så fungerar det där kittet bra. Har du ett brantare tak eller riskerar att bli hängande så bör du ha en broms som du också kan fira dig med på ett kontrollerat vis, typ Petzl RIG eller ID. Finns en hel hög med liknande produkter från andra tillverkare också.

Avslutningsvis - vad du än väljer - tänk på att alltid arbeta med sträckt lina. På så vis får du upp minsta möjliga hastighet vid fall och därmed minsta möjliga fångryck. Bra både för din kropp och för fästpunkten.
 
Jag har använt vanlig klätterutrustning vid arbete på ett brant plåttak. Detta var 1,5 plans villa som skulle få taket målat. Jag använde vanlig sittsele, Gri-gri och ett äldre tjockt kärnmantelrep. Byggde ankare i backen på motsatt sida av där jag arbetade. Silvertejpade fast en tjock slang just där repet gick över taknocken. Tvättade hela taket med högtryck och algborttagning, prime:ade ytor med bar plåt/utan färg och målade skiten med pensel. Hängde aktivt i repet och använde Gri-grin aktivt (ibland med enkel 3:1 hiss) för att ta mig upp/ned.
Det hela funkade kalas och tog ett par dagar.
 
Tack för alla svar, har haft fullt upp och ovanligt nog fick jag ingen notifiering.

Kollade igenom mitt JULA-kit igår och inser att den där falldämparen inte är ultimat. Man bör ha 3 meter mellan fötter och mark med säkerhetsmarginal, tror den kan töjas 1,8-2 meter. Har svårt att hitta och hinna köpa ett annat paket.

Kan jag skruva karbinen direkt i linlåset och göra bypass på falldämparen eller är jag ute och cyklar nu? Tänker mig att jag jobbar ståendes på knä med linan sträckt hela tiden. Har bara skorstenen att fästa i, ska jag köpa lastband eller köra med grovt spännband runt om skorstenen och fästa karbinen i den? (Don't kill me om ni tycker att jag är ute och cyklar...)
 

Bilagor

  • Capture.JPG
    Capture.JPG
    31.9 KB · Visningar: 1,130
Det är omöjligt att säga om du är ute och cyklar utan att känna dig och din kompetensnivå. Men generellt gäller att med sträckt lina behövs ingen falldämpare, eftersom ett fall inte kan uppstå.
 
Jag har dragit en rostfri stålwire runt skorstenen för det här ändamålet.
Sträckt lina som tidigare sagts är viktigt. Har för mig att 100kg som faller 1m skapar en kraft motsvarande ett ton. Och fästpunkt på selen på bröstet.
Mobilen i fickan och hjälmen på huvudet håller dig vid medvetande så du kan ringa efter hjälp.
 
Med tanke på risk för pendel och att du bli hängande i en position där du varken kommer upp eller ner.

Använd hjälm, risken att smälla i huvudet vid ett fall är ganska stor. Se till att inte arbeta ensam utan möjlighet ropa på någon som kan assistera med en stege när du fallit.

/G
 
Då JULA hade väldigt dålig kunskap och dålig support om sitt kit, frågor om falldämparen osv, så lämnar jag tillbaka det och köper ett Cresto från Bauhaus. http://www.bauhaus.se/fallskyddspaket-basic.html

Kollade med Cresto och fick lite bra länkar:
https://www.youtube.com/watch?v=dMPeICSRtVM
https://www.youtube.com/watch?v=qZL0L9y6Huk
https://www.youtube.com/watch?v=B45FvaR52vI

Två nybörjarfrågor jag inte lyckats läsa mig till:
1) Är det jag rödmarkerat en falldämpare som förlängs vid eventuellt fall (och i så fall hur lång blir den utsträckt)? I sämsta fall står jag på takkanten och har bara ca 3,20 meter till mark. Ja det är en falldämpare. Men den utvecklas vid 550 kg belastning. Har du repet sträckt kommer du aldrig upp i dessa krafter om du eventuellt skulle falla.
2) Om det är en falldämpare, kan jag utan problem lägga hyfsad tyngd på den när jag rör mig på taket utan risk att plötsligt ”lösa ut” den? Ja inga problem samma svar som ovan
 
Fick svar av Kratos innan jag hann byta så jag behåller den. Får sätta ett stopp och kolla lite hur det ser ut risken att trilla över en kant långt ned på taket.

Thanks for your below message.
For this kind of products, we are used to work with professional workers for which we don’t recommend this fall arrester on inclined plan.
You are an end user, so you don’t have the problem of productivity linked to this activity and consequently you can use it on inclined plan.
The only precaution you have to take is that you have to do a knot (or a bottom stop) on the rope at the level of your lowest edge so that the rope grab could not slide under this level.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Fettot Tips på jobb/boende i Chamonix Klättring allmänt 0
Jonasito Bygga klättervägg utomhus på lada Klättring allmänt 10
Yagami Tips på nybörjarskor som passar mina fötter Klättring allmänt 3
plupp27 Tips på sportklättring mellan Stockholm och Åre? Klättring allmänt 3
Swerun Livslängd på ett klättersele och klätterskor? Klättring allmänt 3
Adam K Reparera trigger på kamsäkring/camalot ultralight Klättring allmänt 3
malundin Komma upp på Häggsta bakvägen? Klättring allmänt 3
vandrafjäll Byta repsnören på hexor Klättring allmänt 6
Robel Hangboard montering på gipsvägg Klättring allmänt 9
Arytmica Någon som håller på med canyoneering/canyoning? Klättring allmänt 5
Toblin Vågar man köpa VF utrustning på Decathlon? Klättring allmänt 5
packåsna Klättra på Hykieberg Klättring allmänt 3
peco Skulle du lita på det här ankaret? Klättring allmänt 10
busnicke Tips på klättring Klättring allmänt 2
apfaktor Att ha kamera med sig upp på väggen. Klättring allmänt 4
NikMat Knut vid karbinen på egensäkring(koslinga)? Klättring allmänt 3
NaturBoel Tips på bra klätterbyxor Klättring allmänt 13
Taliaferro Klättring i Europa på sommaren Klättring allmänt 6
Pando Klättring på Valöarna, Stockholm Klättring allmänt 4
stattin82 Tips på Norge Klättring allmänt 4
kasper12 På plats i Rio de Janeiro t.o.m. juli Klättring allmänt 0
m490c Livslängd på karbiner och kilar? Klättring allmänt 8
Corax Dyr klättring: 146 meter på 8 minuter = tre års fängelse Klättring allmänt 3
Linneagk Klättring på Gran Canaria Klättring allmänt 1
qwert Erfarenhet /Tips av tradklättring på kalksten Klättring allmänt 8
Surbjörn Term för klättring på byggnader Klättring allmänt 7
wredas Börja klättra på allvar Klättring allmänt 9
simonrudberg Tips på klättring Spanien Klättring allmänt 2
packåsna Kvarglömt på Gåseborg Klättring allmänt 0
Visenten olyckan på Haegefjell Klättring allmänt 0
Bloggomann Multipitch på Cypern? Klättring allmänt 0
cake Söker tips på klätterweekendresmål Klättring allmänt 4
Millow Ankare för Svaklippan på Tjärö Klättring allmänt 1
Skåningen77 Upphittade friends på Kullaberg Klättring allmänt 7
magwo Rippade X4:or på Tunaberg Klättring allmänt 85
lyckegard Klättra på västkusten Klättring allmänt 23
Surbjörn Tips på klippa Bålsta/Enköpingstrakten. Klättring allmänt 0
Visenten Läskigt fall på Grönbrink igår Klättring allmänt 4
Scy Kvarglömt ankare på Simonsberget Klättring allmänt 3
Ternblad Tips på rep? Klättring allmänt 1
hbgsnix speed ascent på svenska? Klättring allmänt 6
gahne Se upp för tåg på Lysekilsbanan! Klättring allmänt 2
Iggle synpunkter på padda önskas Klättring allmänt 8
Rakman Vågar jag lita på mitt klättringsrep? Klättring allmänt 12
seon Livslängd på sulor? Klättring allmänt 8
magwo Efterfrågar firningsankare på Simonsberget Klättring allmänt 43
Vildstjärna Klättring på Kullaberg Klättring allmänt 2
Lull Tips på klättring i Soca - Slovenien? Klättring allmänt 0
frasset Topprepa på privat mark Klättring allmänt 20
annakask Klättring på Malta Klättring allmänt 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.