Tips på klättring Spanien

Hej!
Har fått en ide om att eventuellt åka på en semester över jul istället för att vara hemma i stressandet.
Tanken i grunden var att åka till Spanien, och det vore kul att hinna klättra ca 3-4 av dagarna. Söker lite tips från er som varit där osv. Vart finns bra klippor mm, vad behöver jag ta med och vad kan jag hyra?
Tidigare klättrat både inne och ute i sverige, samt på klippa och ferrata i schweiz. Dock endast topprep, ej sport. uppskattar 4-6 i svårighetsgrad.
Alla tips och råd uppskattas, tack på förhand!:)

Åk till Costa Blanca! Där finns hur mycket klättring som helst, trad o sport, småklippor o berg. Går oftast att hitta billiga flyg till Alicante. Hyrbil är mycket bra att ha.
(Åker bort på en månad i morgon så jag kan tyvärr inte svara på följdfrågor).

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Julfirande med klättring i södra Spanien

Hej!
Har fått en ide om att eventuellt åka på en semester över jul istället för att vara hemma i stressandet.
Tanken i grunden var att åka till Spanien, och det vore kul att hinna klättra ca 3-4 av dagarna. Söker lite tips från er som varit där osv. Vart finns bra klippor mm, vad behöver jag ta med och vad kan jag hyra?
Tidigare klättrat både inne och ute i sverige, samt på klippa och ferrata i schweiz. Dock endast topprep, ej sport. uppskattar 4-6 i svårighetsgrad.
Alla tips och råd uppskattas, tack på förhand!:)

Du kan åka till Costa del Sol, bäst väder under vintern och Malaga är en riktigt trevlig stad, speciellt i jultider.
Jag är själv ingen klättrare men jag vet att det finns flera bra platser för klättring i närheten.
I trakterna av el Chorro (Caminito del Rey) finns det många ställen där jag ofta har sett klättrare. Sen finns hela Sierra Nevada inom bekvämt räckhåll.
jul2014-calle-larios.jpg

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips