Tips på cykelrutt genom frankrike och spanien

Hej! Om en vecka tar jag och en vän flyget till Paris och sedan cyklar vi söderut. Tanken är att cykla över Pyrenéerna och sedan någonstans ner i spanien. Antingen sikta på Gibraltar (hade varit coolt att ta färjan över till Afrika och sätta foten där) eller några helt andra vägar, kanske mer västerut mot Portugal? Vi ska vara ute i 4 veckor och tänker oss dagsetapper på runt 10mil, vilket jag som cyklat en del tidigare vet är ganska lagom för oss.

Men som ni hör så tar vi gärna emot tips på vart det är fint att cykla i spanien, samt lämpligaste vägen mellan paris och pyreneerna + väg över pyreneerna. Slipper gärna alltför mycket upp och ner hela tiden.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Jodå, men din fråga är ganska vag. I princip måste du/ni fatta några beslut på hög nivå, typ vill vi cykla längs Atlantkusten och in i Spanien vid Biarritz, eller nerför Rhonedalen till Marseille och sedan längs Medelhanskusten till spanska gränsen. Eller något mittemellan och över Pyreneerna.

Några förslag:
- Köp en bra karta över Frankrike och bilda er en uppfattning om vilka områden som är intressanta.
- Kolla de europeiska cykelrutterna genom Frankrike, t.ex. Eurovelo 3 från Paris till spanska gränsen: http://www.eurovelo.com/en/eurovelos/eurovelo-3/countries/france
- Använd Michelins webbtjänst som ger förslag på cykelrutter - ev får man prova sig fram med kortare delsträckor:
http://www.viamichelin.com

Tack Peter! Ett jättebra svar. Saken är att vi inte har någon djupare idé om hur vi ska cykla. Allt är liksom öppet. Säger någon att "ja ni ska i vart fall inte cykla längs atlantkusten för där är det så jävla kallt och blåsigt" så låter vi bli det. Men än så länge är allt öppet för förslag!
Tack för tipset om cykelkartorna. Tex sådana grejer hade jag ingen aning om fanns.

I så fall skulle jag nog satsa på att köpa bra kartor i skala 1:250 000 eller så och sen följa ungefär Eurovelo 3. Undvik de största vägarna och ta det som det kommer.

Andra högnivåbeslut är hur ni tänker bo och hur riskbenägna ni är avseende boende - ska ni bo på hotell, vandrarhem, couchsurfing, campingplatser, under en tarp i dikeskanten? Vill ni boka i förväg eller chansa på att ni hittar nånstans att bo varje dag?

I så fall skulle jag nog satsa på att köpa bra kartor i skala 1:250 000 eller så och sen följa ungefär Eurovelo 3. Undvik de största vägarna och ta det som det kommer.

Andra högnivåbeslut är hur ni tänker bo och hur riskbenägna ni är avseende boende - ska ni bo på hotell, vandrarhem, couchsurfing, campingplatser, under en tarp i dikeskanten? Vill ni boka i förväg eller chansa på att ni hittar nånstans att bo varje dag?

Alltså ungefär som jag gjorde senast jag var ute! (sverige-paris via tyskland/luxemburg). Då hade jag en ganska storskalig karta och det gick hyfsat! Dock råkade jag hamna på vägar som ledde över en del jobbiga bergskedjor och annat vilket jag nu önskar att vi kan lyckas undvika. Har dock kollat på en topografisk karta nu och verkar som att det är ganska platt ner till spanska gränsen så länge man håller sig hyfsat nära kusten.

Boende löser vi spontant längs vägen. Förra året tog jag bara med ett tält samt pengar. Campingplatser ibland med mestadels bara stanna vid nån slagen åkerplätt eller liknande och dra upp tältet. Det gick jättebra då så antar att det funkar även denna gång. :) Första natten i paris har vi dock fixat via couchsurfing redan nu. :)

Hej,

Har cyklat Paris-Barcelona och hade en mycket fin tur.

Ungefärlig rutt var:

Paris - Dijon - Lyon - Avignon - Montpellier - Perpignan - Figueres - Blanes - Barcelona

Detta gjorde att vi en stor del av resan kunde följa floden Rhône vilket var mycket fint.

Rekommenderar den turen varmt, en av de finaste vi gjort och väldig enkelt att hitta små fina cykelvägar med bra asfalt. Rekommenderar dock att ni har däck som klarar medelbra grusväg då det finns några fina avstickare klängs kusten och leder längs floden Rhône. Ta ett stopp i Figueres, vi visste inget om staden men blev glatt överraskade. I Lyon hade vi riktigt dåligt väder så den fick inte visa sig från sin bästa sida. Längs solkusten vid Montpellier är det väldigt mycket turister men mellan dessa getton är det ganska häftiga cykellanskap.

Efter Barcelona har jag inte cyklat men jag skulle valt en väg in via Madrid, och sen ner mot Gibraltar eller varför inte Lissabon. Efter Gibraltar har ni Marocko och ska man börja cykla i Afrika är det sannolikt ett av de bekvämaste ställena att börja på även om jag inte har personlig erfarenhet av det så har jag läst lite som tyder på det.

Lycka till!

/G

Bild längs vägen:

Bilagor

• rohne.jpg
    rohne.jpg
    95.6 KB · Visningar: 670

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg