Tips på cykelrutt genom frankrike och spanien

Hej! Om en vecka tar jag och en vän flyget till Paris och sedan cyklar vi söderut. Tanken är att cykla över Pyrenéerna och sedan någonstans ner i spanien. Antingen sikta på Gibraltar (hade varit coolt att ta färjan över till Afrika och sätta foten där) eller några helt andra vägar, kanske mer västerut mot Portugal? Vi ska vara ute i 4 veckor och tänker oss dagsetapper på runt 10mil, vilket jag som cyklat en del tidigare vet är ganska lagom för oss.

Men som ni hör så tar vi gärna emot tips på vart det är fint att cykla i spanien, samt lämpligaste vägen mellan paris och pyreneerna + väg över pyreneerna. Slipper gärna alltför mycket upp och ner hela tiden.
 
Jodå, men din fråga är ganska vag. I princip måste du/ni fatta några beslut på hög nivå, typ vill vi cykla längs Atlantkusten och in i Spanien vid Biarritz, eller nerför Rhonedalen till Marseille och sedan längs Medelhanskusten till spanska gränsen. Eller något mittemellan och över Pyreneerna.

Några förslag:
- Köp en bra karta över Frankrike och bilda er en uppfattning om vilka områden som är intressanta.
- Kolla de europeiska cykelrutterna genom Frankrike, t.ex. Eurovelo 3 från Paris till spanska gränsen: http://www.eurovelo.com/en/eurovelos/eurovelo-3/countries/france
- Använd Michelins webbtjänst som ger förslag på cykelrutter - ev får man prova sig fram med kortare delsträckor:
http://www.viamichelin.com
 
Tack Peter! Ett jättebra svar. Saken är att vi inte har någon djupare idé om hur vi ska cykla. Allt är liksom öppet. Säger någon att "ja ni ska i vart fall inte cykla längs atlantkusten för där är det så jävla kallt och blåsigt" så låter vi bli det. Men än så länge är allt öppet för förslag!
Tack för tipset om cykelkartorna. Tex sådana grejer hade jag ingen aning om fanns.
 
I så fall skulle jag nog satsa på att köpa bra kartor i skala 1:250 000 eller så och sen följa ungefär Eurovelo 3. Undvik de största vägarna och ta det som det kommer.

Andra högnivåbeslut är hur ni tänker bo och hur riskbenägna ni är avseende boende - ska ni bo på hotell, vandrarhem, couchsurfing, campingplatser, under en tarp i dikeskanten? Vill ni boka i förväg eller chansa på att ni hittar nånstans att bo varje dag?
 
I så fall skulle jag nog satsa på att köpa bra kartor i skala 1:250 000 eller så och sen följa ungefär Eurovelo 3. Undvik de största vägarna och ta det som det kommer.

Andra högnivåbeslut är hur ni tänker bo och hur riskbenägna ni är avseende boende - ska ni bo på hotell, vandrarhem, couchsurfing, campingplatser, under en tarp i dikeskanten? Vill ni boka i förväg eller chansa på att ni hittar nånstans att bo varje dag?

Alltså ungefär som jag gjorde senast jag var ute! (sverige-paris via tyskland/luxemburg). Då hade jag en ganska storskalig karta och det gick hyfsat! Dock råkade jag hamna på vägar som ledde över en del jobbiga bergskedjor och annat vilket jag nu önskar att vi kan lyckas undvika. Har dock kollat på en topografisk karta nu och verkar som att det är ganska platt ner till spanska gränsen så länge man håller sig hyfsat nära kusten.

Boende löser vi spontant längs vägen. Förra året tog jag bara med ett tält samt pengar. Campingplatser ibland med mestadels bara stanna vid nån slagen åkerplätt eller liknande och dra upp tältet. Det gick jättebra då så antar att det funkar även denna gång. :) Första natten i paris har vi dock fixat via couchsurfing redan nu. :)
 
Hej,

Har cyklat Paris-Barcelona och hade en mycket fin tur.

Ungefärlig rutt var:

Paris - Dijon - Lyon - Avignon - Montpellier - Perpignan - Figueres - Blanes - Barcelona

Detta gjorde att vi en stor del av resan kunde följa floden Rhône vilket var mycket fint.

Rekommenderar den turen varmt, en av de finaste vi gjort och väldig enkelt att hitta små fina cykelvägar med bra asfalt. Rekommenderar dock att ni har däck som klarar medelbra grusväg då det finns några fina avstickare klängs kusten och leder längs floden Rhône. Ta ett stopp i Figueres, vi visste inget om staden men blev glatt överraskade. I Lyon hade vi riktigt dåligt väder så den fick inte visa sig från sin bästa sida. Längs solkusten vid Montpellier är det väldigt mycket turister men mellan dessa getton är det ganska häftiga cykellanskap.

Efter Barcelona har jag inte cyklat men jag skulle valt en väg in via Madrid, och sen ner mot Gibraltar eller varför inte Lissabon. Efter Gibraltar har ni Marocko och ska man börja cykla i Afrika är det sannolikt ett av de bekvämaste ställena att börja på även om jag inte har personlig erfarenhet av det så har jag läst lite som tyder på det.

Lycka till!

/G

Bild längs vägen:
 

Bilagor

  • rohne.jpg
    rohne.jpg
    95.6 KB · Visningar: 601
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Gohan Tips på cykelrutt och kartor för alperna Långcykling 3
olaab Cykla långt tips på bra frampakethållare önskas :-) Långcykling 28
Christian1 Era bästa tips på leder/vägar för ca 1 veckas cykelsemester Långcykling 13
Sopel22 Cykeltur på bohuslänska kusten, tips på väg? Långcykling 2
Viljan82 Tips på familjevänlig helgtur Långcykling 0
Christian1 Tips på fin cykeltur i Toblach-området? Långcykling 3
snufflan Långcykling i vinter, tips på resmål Långcykling 5
Christian1 Cykla på Gotland...önskar tips.. Långcykling 23
Erkabubben Tips på bra lås för långfärdscykling Långcykling 19
Erkabubben Tips på hållbart stöd för touringcykel Långcykling 17
monnes Norge, Sverige, Finland. tips på rutt! Långcykling 1
Hinas Tips på vägar mellan Amsterdam - Milano Långcykling 0
notaraver Behöver tips på en bra cykel för alla sorters väder och vägar Långcykling 5
basti Tips på rutt till Yellowstone! Långcykling 11
coolmarcus Hej! Tips på cykling genom Afrika Långcykling 16
uppsala85 Tips på cykel etc. för min första långcykling Långcykling 52
yrvadret Tips på väg mellan Trondheim och Ål Norge Långcykling 3
kallemoberg 7 oerfarna och unga cyklister ger sig ut på äventyr. Tips? Långcykling 18
Gohan Tips på cykling i sommar Långcykling 3
kristiankorn Tips på bekväma handtag och bar-ends? Långcykling 0
Christian1 Tips på 1 veckas cykelsemester? Långcykling 1
Peterborås Tips på sevärdheter i Sverige? Långcykling 11
JA64 tips på cykel rutt Långcykling 16
Eklundan Tips på startdestination för resa från destination X i Tyskland till Italien! Långcykling 5
bikeforfuture tips på att cykla i Nordamerika! Långcykling 11
.:matilda Tips på Skånecykling (Malmö-Simrishamn) Långcykling 10
juniafrida tips på cykel som tål... Långcykling 17
Magnus 1978 Tips på cykelsemester, 3-4 veckor? Långcykling 27
chrrisse Ge mig tips på träning inför långfärds cykling Långcykling 10
Gohan Tips på cykelväska Långcykling 4
Hrdlr Tips på cykel? Långcykling 0
hoogey Tips på vintercykel mitt i sommaren! Långcykling 8
lghaly Tips på bra cykelhållare för dragkrok mottages! Långcykling 5
basta_B Tips på sträckningar ner genom europa Långcykling 1
Johnboy Tips på alppass Långcykling 3
jerklaren Grön vill ha tips på cykel och utrustning Långcykling 4
Anglo Vart ska vi åka? Tips på ställen för treveckorstur. Långcykling 4
Trötter nån som har tips på helgtur,göteborg med omnejd Långcykling 1
perra_pop Tips på skor med nersjunket fotvalv !? Långcykling 1
johnjohnsen Tips på bra cykeljacka önskas! Långcykling 5
stellan Bakvärk - Tips på hur behandla skavsår Långcykling 5
Toe Tips på MTB turer Långcykling 1
Shockstone Söker tips om långfärdscykling på Barbados Långcykling 0
olaab Navdynamo, ladda powerbank, någon som har erfarenhet, tips Långcykling 7
annasawesomelifee Tips packning cykeltur Göteborg-Norrtälje i sommar! Långcykling 2
Xto1891 Tips långrärd Långcykling 0
KV Tips sökes för bästa rutt Stockholm-Göteborg Långcykling 3
MariaSandgren Vill cykla långt, länge.. behöver tips! Långcykling 9
Pallet över alperna: Basel-Zermatt - tips pà rutt? Långcykling 0
monnes Tips Marocko! Långcykling 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...