Tips på Norge

Hej,

Jag är själv ny på forumet och ganska ny på klättringen som jag har fastnat för :) Tänkte kolla om någon har erfarenhet från Norge med sportklättring/topprepsklättring? Finns det trevliga ställen om kan tipasa?

Jag har hört att Geringen skall vara ett vackert område. En stor fördel är om lederna finns i olika svårigheter från 5 och uppåt :)

/ Helena

Norrmännen gillar sport så det finns massor. Själv är jag dock oftast i Norge för att klättra fjäll, så kollen är dålig. Men Oslo, Haugtjern ska ha en mix av bult och trad. Kolla på forumet för sportklättring här på utsidan, eller typ 27crags.com!

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Du kan börja botanisera här
https://www.vpg.no/avdelinger/klatring/førere-og-bøker/klatreførere-innland :)
Geringen känner jag tyvärr inte till. Men det finns klättring (nästan) överallt. T ex så finns det väl ett par tusen leder bara i området runt Oslo-Drammen-Oslofjorden. Det är väl bara i högfjällsområden som det kan vara lite dåligt med lätta toppreps- eller sportleder.

Samtidigt kan man fundera på varför så många norskar åker till Bohuslän så fort det är långhelg och fint väder :)

Lycka till.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips