Klättra på Hykieberg

Hej alla glada klättrare!

Jag har blivit sugen på att ge mig uppför denna imponerande klippa, men slås av att det är väldigt sparsmakat med information om den. Finns det topo att hitta någonstans?

Jag är redan medveten om att det är lite känsligt accessläge, men är klättringen som är tillgänglig trots det att rekommendera? Någon som har klättrat där och kan berätta lite om vad det är för karaktär kanske. Jag har hört att det ska vara "fostrande", vilket låter lockande om det inte innebär att man ska ta med en trädgårdsspade upp på väggen.

Tacksam för svar :)

Hej!

I brist på andras bättre input kan jag säga att jag har varit där och klättrat Zaphod Beeblebrox (stavning??) tre gånger och den är lätt värt att åka dit för. Tre riktiga replängder med spännande och fin klättring. Kanske inte jättevälsäkrat men absolut ingen horror fest. Brant och fint, hyffsat fast klippa. Små, smala sprickor och håligheter har jag för mig. Små kammar rekommenderas.

På den tiden funkade sverigeföraren bra men nu vet jag faktiskt inte var info finns. Dalarnas klätterklubb? 27crags? Prova olika stavning om Google inte ger napp. Hyk, hykje, hykie etc. Har sett olika. Lycka till!

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Tack för svaret! Det verkar ju som att man bör ta sig dit och pröva i alla fall. Dock återstår frågan om topo. Har man någon chans att hitta rätt led utan en topo? Finns ingen på 27crags eller Sverigeföraren. Är det så att man måste masa sig till biblioteket för att få tag på den gamla sverigeföraren?

Hej!
Har varit på Hyk några gånger. En klar upplevelse! Brant och exponerad klättring på en blandning mellan sprickor och lister. Välsäkrat men inte som att bomba in prylar i Bohus/tunaberg. Kan va lite smålöst och friktionen är inte lysande.

Enklaste leden att köra som ny besökare är flätrännan 5+/6-. Ett enormt dieder (50m) långt till vänster på klippan som inte går att missa (även där en firar ned från bultat ankare). Generellt för hyk: Ta med ett stort rack med många förlängningsbara slingor och dubbla kammar mellan finger och tight hand. Dubbelrep är inte heller en dum ide. För flätrännan kan dubletter i stora kammar också vara skönt.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips