Skulle du lita på det här ankaret?

Någon med mer erfarenhet som ser ett fel eller har en smart fråga?

Det ser ut som att utvecklaren gjutit in bulten i någon sorts (silikon)cement. Något som är en helt legetim teknik, om man vet vad man sysslar med.
Rosten verkar vara ytlig.

Jag hoppas sätta ett topprep här tillsammans med en tredje ankarpunkt runt en stor bumling.

Tack på förhand.

Bilagor

• ankare.jpg
    ankare.jpg
    114.2 KB · Visningar: 1,361

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Ser onekligen lite tveksamt ut. Ankarmassa, dvs limmet som ska användas har inget med silkon att göra, och ska vara stenhårt. Det är ett tvåkomponentslim som kan vara grått som på bilden eller ha annan färg. Det är inte sååå svårt att göra fel för den som limmar bulten, så man får ju hoppas att den som satt bulten vet hur man gör.
Sen är det förstås så att den rostiga snabblänken bidrar till det dubiösa intryck man får, och snabblänken ska förstås bort, och har inte gjort nån skada annat än att den själv ser lite tråkig ut, och troligen är lite trög att skruva loss.

Ankaret är horisontelt, dvs, in i sidan.
Ankarmassan på utsidan av skruvarna är något mjuk.
Jag tvivlar inte på tekniken, men jag vet inte hur skicklig utvecklaren är...

Det verkar inte bättre än att det behöver uppdateras då.

Jag undrar om jag skulle vara lika kritisk om länken inte rostat?
Tack för era inlägg.

Det står LÅS på hängaren. Då bör det vara Lars-Åke Svartz som tillverkat hängaren samt monterat bultarna. Utan att veta exakt var det sitter gissar jag på nånstans på Södertörn, kanske t.o.m Vårdberget. Är det mjukt är det som sagt inte ankarmassa utan silikon som smetats på efteråt i hopp om att det ska förlänga livslängden på stålet. Lars-Åkes hemmagjorda grejer är ofta i mycket bra stål, gissningsvis syrafast stål, troligtvis A4 (316). Bultarna är mig veterligen inte hemmagjorda, enbart hängarna. Kan dock inte säga nåt om hållfastheten på utrustningen.

Ytterligare en spekulation: om det är Lars-Åke som satt dit grejerna är det inte omöjligt att de sattes för 30 år sedan.

Lite mer info om platsen är helt klart välkommet här!

Ser riktigt tjusigt ut! Nej men ärligt talat, värre installationer görs i modern tid. Ser det inte trasigt ut och berget inte är ihåligt hade jag inte tvekat på att använda grejerna.

Ankaret är horisontelt, dvs, in i sidan.
Ankarmassan på utsidan av skruvarna är något mjuk.
Jag tvivlar inte på tekniken, men jag vet inte hur skicklig utvecklaren är...

Det verkar inte bättre än att det behöver uppdateras då.

Jag undrar om jag skulle vara lika kritisk om länken inte rostat?
Tack för era inlägg.

nepp. skulle inte lita på det.
behöver inte ens vara rätt ankarmassa som är använd

När började man använda ankarmassa till expanderbult? Det har jag inte sett förr. Ankaret skulle nog se fräschare ut om man borstade bort geggan.

Ursäkta frånvaron!
Ankaret sitter över leden Lockout på Skramsö, i skärgården några mil söder om Stockholm.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips