Börja klättra på allvar

Hej! :)

Mitt namn är Rasmus och jag har blivit intresserad av klättring. Jag har ingen tidigare erfarenhet utan min idé är att gå en utomhuskurs på någon plats i världen.

Från vad jag sett verkar det fantastiskt att upptäcka naturen på ett sätt som man inte brukar. Jag har uppfattningen av att klättring kommer ge mig möjligheten att besöka otroliga platser i världen och se de platserna från ett helt annat perspektiv. Den koncentration och det tålamod som behövs är också något som lockar mig.

Jag har kollat runt på internet på olika kurser, men är inte säker på vad jag ska välja. Har förstått att det finns allt från en kurs på några timmar i de flesta tätorter till en kurs i Alperna. Det som jag vill ha är en riktigt bra grund att stå på. Vore även roligt om jag för möjlighet att klättra och se otroliga miljöer under kursens gång.

Priset på kursen är inget som jag hoppas ska stoppa mig från att välja rätt. Resebolaget UCPA har intressanta kurser i Alperna, de är högst 5 dagar långa. Om möjligheten finns skulle jag vilja gå en längre kurs och lära mig ännu mer. I Sverige eller inte vet jag inte. Jag är öppen till idéer om vilken plats i världen som ni tycker att kursen borde äga rum.

Jag tar gärna emot alla tips och idéer ni har! Jag tackar så mycket på förhand. :)
 
Hur mycket har du klättrat innan?
Topprep inomhus? Ledklättring inomhus?
Mitt tips är att gå en grundkurs på 2 dagar hos en auktoriserad instruktör(SKF). Deras kurser har ett gäng moment som alltid skall ingå i respektive kurser. Har du en motiverad instruktör så lär du dig mer därtill.


Vill du verkligen ta din klättring långt så rekommenderar jag att du klättrar topprep några gånger och sedan går en fortsättningskurs och lär dig leda på egna säkringar.

Sen är det bara räddning 1&2 + övning som saknas innan du kan ge dig ut på långturer i Norge, Spanien, Alperna osv!
 
Lite fel säsong att börja klättra på? Men kolla in de här, deras fem-dagars nybörjarekurs ska tydligen vara bra.

http://www.nordnorskklatreskole.no/
Jo, vintern är nog lite fel säsong att börja klättra. Om jag vet hur jag ska gå till väga nu under hösten tänkte jag att det blir enklare att börja till våren.

Tack för tipset! Ser intressant ut. Ska helt klart kolla upp det närmare.

Hur mycket har du klättrat innan?
Topprep inomhus? Ledklättring inomhus?
Mitt tips är att gå en grundkurs på 2 dagar hos en auktoriserad instruktör(SKF). Deras kurser har ett gäng moment som alltid skall ingå i respektive kurser. Har du en motiverad instruktör så lär du dig mer därtill.


Vill du verkligen ta din klättring långt så rekommenderar jag att du klättrar topprep några gånger och sedan går en fortsättningskurs och lär dig leda på egna säkringar.

Sen är det bara räddning 1&2 + övning som saknas innan du kan ge dig ut på långturer i Norge, Spanien, Alperna osv!
Jag har ingen tidigare erfarenhet från klättring. Idén var att gå en längre kurs från början, dock vet jag inte vilken väg som är bäst att gå. Att gå flera kortare kurser kanske är ett bättre val men det lockar mig mer att gå en längre, mer intensivare kurs. Uppskattar ditt svar!
 
Om du inte klättrat alls så börja med kurs för grönt kort. Kör topprep intensivt nu under 2 månader. Gå vidare på rött kort och kör ledklättring. Efter vinter. Går du någon kurs alt hittar en mentor. Helst båda. Sen är det bara ut, ut pch ut så mycket du kan!
 
Åk inte med UCPA om du vill lära dig klättra iaf :) Det är mer upplevelse än utbildning, samt så är en del franska guiders säkerhetstänk helt annat än det som lärs ut här hemma i norden. Jag var på en resa med dem och folk lärde sig ledklättra på mindre än en timme....men det kostade dock en bruten fot för en.
 
Om du inte klättrat alls så börja med kurs för grönt kort. Kör topprep intensivt nu under 2 månader. Gå vidare på rött kort och kör ledklättring. Efter vinter. Går du någon kurs alt hittar en mentor. Helst båda. Sen är det bara ut, ut pch ut så mycket du kan!
Intressant! Kurs för grönt kort/topprepskurs har jag fattat som är enbart inomhusklättring, är det vad jag behöver? Jag hade planerat att klättra utomhus när jag lärt mig, troligen enbart utomhus, är en inomhuskurs ändå en bra start?

Åk inte med UCPA om du vill lära dig klättra iaf :) Det är mer upplevelse än utbildning, samt så är en del franska guiders säkerhetstänk helt annat än det som lärs ut här hemma i norden. Jag var på en resa med dem och folk lärde sig ledklättra på mindre än en timme....men det kostade dock en bruten fot för en.
Oj, det låter inget vidare. Mindre än en timme låter helt orimligt. Tråkigt att höra det om UCPA, de verkar ha kurser som lockar mig.
 
Om du vill, som du säger, "klättra på allvar" måste du iaf börja med topprepkurs och sen ledkurs.
Teknik och säkerhet är ju det samma, om du planerar att sen klättra inomhus eller utomhus spelar ingen roll. Och en riktig klättrare som är självständig, säkerhetsmedveten och även duktig på att klättra blir man inte på en vecka. Precis så som i vilken sport som helst ta det tid.
Låter mer som du letar efter ett kort äventyr där du blir guidad, och jag tycker det är ingenting fel med det, bara att du måste veta, att du kommer inte att lära dig grunderna där.

Om du väljer klättring som idrott och hobby, då ska du nog ha många dagar med träning och med massor sår på händerna innan du kommer att vilja klättra på en stor vägg utomhus och kunna njuta av naturen samtidigt.
 
Nog helt klart värt att prova på lite klättring hemma först, man kan få ut väldigt mycket mer av längre vistelser utomlands om man redan har lite bas att stå på.

Sedan med klimatet vi har här i Sverige kommer du nog bli tvungen att klättra en hel del inomhus under den mörkare delen av året. (Det går att köra ute året om, men svårt att få ihop nog med volym för att fortsätta utvecklas.)

Men visst är det möjligt att åka direkt på en längre resa som total nybörjare. Finns möjligheter att gå klätterkurser lite var som. Kanarieöarna eller runt medelhavet är antagligen smidigast på vintern.

Kolla tex
http://grandclimb.com/
http://www.climbcatalunya.com/

men finns såklart väldans massa fler.
 
Personligen tycker jag att du kan gå en utomhus kurs nästa år eftersom det är sent på sässongen, men under ta grönt/rött kurs inomhus och klättra inne lite under vintern.

Inomhusklättring kanske inte lockar, men du kommer att få ut så mycket mer av utomhuskursen om instruktören slipper spendera en halv dag på att lära dig inknytning, kamrat kontrol, säkring, lotsa dig upp för lätta leder osv. Om du redan har koll på allt det här kan du ta in mer som är relaterad till uteklättring när du väl är ute.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nyback Börja klättra Klättring allmänt 13
fraewu Börja klättra - uppdatering Klättring allmänt 2
Freja82 Börja klättra Klättring allmänt 4
Ticken Tips för en som vill börja klättra utomhus? Klättring allmänt 7
Natalia Jag vill börja klättra! Klättring allmänt 4
thelleberg kostnad för att börja klättra Klättring allmänt 6
Louisoh69 Börja med klättring? Klättring allmänt 12
Jmhe Börja bygga Tradrack Klättring allmänt 19
Kolkritan Börja bygga tradrack Klättring allmänt 19
joseri8407 Vill börja med klättring (Halmstad) Klättring allmänt 21
tank Börja använda kilar Klättring allmänt 8
Makini Börja klippklättra Klättring allmänt 3
fujim Jag vill börja, hur och var???? Klättring allmänt 1
Jag ska börja träna, kanske, Klättring allmänt 1
MarLodge Klättra vid laxälv Klättring allmänt 1
packåsna Klättra på Hykieberg Klättring allmänt 3
Barbara_C Vart kan man klättra i Västmanland? Klättring allmänt 6
Åkepappan Gerilla-klättra? Klättring allmänt 13
Laida Hyra utrustning för att klättra Klättring allmänt 2
lyckegard Klättra på västkusten Klättring allmänt 23
smedsbo106 klättra runt Mälaren Klättring allmänt 0
petternyqvist Klättra Slåttdalsskrevan i Skule? Klättring allmänt 4
Taliaferro Var ska jag klättra utomlands i sommar? Klättring allmänt 11
Madfred Klättra med stomi? Klättring allmänt 5
Brolin Klättra toprep själv Klättring allmänt 5
andybe Klättra i kristinehamn? Klättring allmänt 5
Bloggomann Klättra med barn på Simonsberget Klättring allmänt 5
Pandan Klättra i dåligt väder Klättring allmänt 4
leno17 Klättra i rep Klättring allmänt 13
a.lex Försäkring - klättra ute Klättring allmänt 5
luktafotogen Skrota klubben- klättra privat? Klättring allmänt 34
UtsiDaniel Klättra i Kaukasus Klättring allmänt 1
sofohr Klättra på öar i bohuslän Klättring allmänt 1
Mike C Klättra med ett halvrep och ett twinrep? Klättring allmänt 12
wallyvirginia Klättra i en två meter bred chimney? Klättring allmänt 18
mikhogl klättra i brasilien(natal) Klättring allmänt 0
MarcusFBG Klättra topprep Klättring allmänt 16
b_luthman klättra/scrambla Ellas Fall, Helags Klättring allmänt 1
swejaan Nybörjare, klättra, Geocaching Klättring allmänt 1
Fif klättra i europa i december, var? Klättring allmänt 0
amelie.kjellstenius Klättra i Göteborg Klättring allmänt 1
Jankey Klättra på ringmuren i Visby Klättring allmänt 12
Andreas M Klättra i Barcelona?? Klättring allmänt 0
Leo_73 Klättra hemma! Klättring allmänt 10
Lika Någon att klättra med ! Klättring allmänt 3
johanrosander Klättra i Degerfors/Karlskoga/Örebro Klättring allmänt 6
E_m Klättra i skärgården? Klättring allmänt 5
jlofg Klättra i lofoten Klättring allmänt 19
tinpet Vill klättra mer... Klättring allmänt 8
Liv00 Klättra utan rep och linor? Klättring allmänt 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.