Upphittade friends på Kullaberg

Hej, jag har idag lördag 6 september hittat ett knippe med friends på Kullaberg. Dessa hittades på Carstens Ränna, på den lilla platån ovanför lederna där man brukar bygga ankare till Svenskeruten, Finger jam, Hand jam m.fl.

Det var ett ganska stort antal friends som satt på en karbin som låg på marken (dvs de satt ej i någon spricka). De flesta så gott som nya, jag tänker dock inte beskriva dessa ytterligare utan ägaren återfår dessa mot beskrivning (antal, storlek, märke). Jag skickar dom gratis till dig med posten. Maila mig på skaaningen@hotmail.com

Jag tror egentligen att det är någon nybliven dansk klättrare som har glömt dom. Vet någon om det finns ett välbesökt danskt klätterforum där jag kan skapa motsvarande tråd?
 
Kan tyvärr inte hjälpa dig att hitta ägaren, men du förtjänar beröm för att du gör en insats! Jäkligt jobbigt att glömma friends i cragget, hoppas hun eller han läser detta forumet.
 
Kan tyvärr inte hjälpa dig att hitta ägaren, men du förtjänar beröm för att du gör en insats! Jäkligt jobbigt att glömma friends i cragget, hoppas hun eller han läser detta forumet.

Tack för dina vänliga ord.

Lite tilläggsuppgifter som eventuellt kan hjälpa att hitta ägaren:

Det var ett ganska stort antal friends i så gott som nyskick, samtliga rackade på en och samma HMS-karbin modell überstor. Detta samt platsen dom hittades på talar för att ägaren nog är en tämligen nybliven klättrare. Ruttinerade klättrare brukar även ha en benägenhet att kolla igenom sitt rack när man packar ihop och inte lämnar grejer för flera tusen kvar på marken.....

Man har ju plockat på sig ett antal hittekilar genom åren och då brukar jag inte skämmas över att behålla grejerna. Denna gång rör det sig dock om klätterpryttlar för ett antal tusenlappar, och det känns väldigt trist att en stackare får börja sin klätterkarriär med att bli av med de dyraste delarna i racket, även om det faktiskt får anses som självförvållat.

Jag tänker inte säga hur många friends det var totalt, men det var ett ansenligt antal, det tog mig flera års klättring (som fattig student) innan jag samlat på mig så många som jag idag hittade. Vi hade visserligen kunnat lämna kvar allt där vi hittade det och hoppas att ägaren hinner dit först, men då jag i första hand misstänker dansk ägare är det inte helt enkelt att bara åka tillbaka över sundet när man väl upptäcker sin förlust hemma i lägenheten i Köpenhamn. Hade vi lämnat kvar det tror jag tyvärr att dessa hade införlivats i någon mindre ärlig klättrares rack redan på söndag morgon :(

Det var ett 30-tal klättrare på den aktuella klippan idag, övervägande danskar. Jag tror mig ha sett ägaren under dagen, sannolikt danska studenter i 20-25 års ålder som höll till hela dagen vid dom aktuella lederna och mestadels topprepade, dessa avslutade dagen med ett bad i havet och tycks ha fått med sig allt utom just de dyraste delarna. Det var totalt 2 grabbar och 3 söta och lättklädda danskor :)

Jag har hittat ett forum på danska klätterförbundet (http://dklaf.dk/klatrer/forum/) där jag tänkt lägga upp en identisk tråd, jag vet dock inte om detta är ett välbesökt forum. Om någon vet ett annat och mer välbesökt danskt klätterforum får ni gärna meddela mig.

Det är förstås inte helt säkert att det är en dansk ägare, det finns en liten sannolikhet att det är någon svensk och då sannolikt från Helsingborg, Malmö eller Lund.

Som sagt återfås alltihop genom att maila mig en beskrivning på skaaningen@hotmail.com
Nu får vi ser hur många lycksökare som smäller iväg ett mail på måfå :)
 
Jag hoppas djungeltelegrafen fungerar åt båda hållen i detta fall. Det vill säga att på andra sidan sundet går ryktet om ett stort borttappat säkringsset, och här går ryktet om ett stort upphittat set med säkringar. Förhoppningsvis möts djungeltelegraferna och grejerna kan återfå sin ägare. Bra gjort att plocka upp dem och annonsera om det.
 
Hur var det med grabbarna då? Var de också söta och lättklädda?

Grabbarna var också synnerligen lättklädda, och åtminstone tjejerna verkade tycka att dom var söta :)

Jag har lagt upp en eftersökning på två olika danska forum och har fått förstahandsuppgifter på att de jag trodde var ägarna (se post 3) minsann fick med sig alla sina grejer hem. Jakten går därmed vidare :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Raketglass Upphittade skor örnberget Klättring allmänt 0
Bolg Klätterskor upphittade vid Häggsta Klättring allmänt 1
bellasoda Prylar upphittade vid Bistaberget Klättring allmänt 0
DouglasE Upphittade quickdraws vid ryssgraven 24/9 Klättring allmänt 0
Raketglass Klätterskor upphittade vid Örnberget Klättring allmänt 0
Pialin Glasögon upphittade vid Häggstaklippan Klättring allmänt 0
pmk Upphittade skor i Kungsängen Klättring allmänt 0
gahne Skor upphittade vid Ävja Klättring allmänt 0
Fredrics Upphittade solglasögon vid Gylterud Klättring allmänt 1
Mezzner Upphittade klättergrejer, Finder´s Fee? Klättring allmänt 29
Visenten Skor upphittade i Källberga Klättring allmänt 0
Rasmus B Quickdraws upphittade på Bistaberget 24/4 Klättring allmänt 0
Maurits Klätterskor upphittade på Tjörn Klättring allmänt 0
Nedar Upphittade solglasögon Klättring allmänt 0
desmo79 Upphittade saker vid Ågelsjön 27/7 Klättring allmänt 0
omoplata Dojjor upphittade i Utby efter Climb in Klättring allmänt 0
i-am Kocka upphittade i Stugun Klättring allmänt 3
mattiase Upphittade prylar i Häggsta Klättring allmänt 0
Klätterskor upphittade Klättring allmänt 0
ostkapten Besiktning av kammar och friends? Klättring allmänt 25
Brolin Hur många Friends och kamsäkringar behövs Klättring allmänt 16
Johan R Helium Friends Klättring allmänt 1
peon Hur länge håller friends/kilar? Klättring allmänt 10
Keras2006 Rock Empire, Friends Klättring allmänt 17
reachjohn salewa friends Klättring allmänt 2
janne_j Rock empire friends Klättring allmänt 11
klätterpojken Karbiner till friends Klättring allmänt 4
Byte av vajrar på friends Klättring allmänt 2
Byta slingor på Friends Klättring allmänt 0
RikardN Rockandrun friends??? Klättring allmänt 0
Weyland Billiga friends Klättring allmänt 7
Jonasito Bygga klättervägg utomhus på lada Klättring allmänt 10
Yagami Tips på nybörjarskor som passar mina fötter Klättring allmänt 3
plupp27 Tips på sportklättring mellan Stockholm och Åre? Klättring allmänt 3
Swerun Livslängd på ett klättersele och klätterskor? Klättring allmänt 3
Adam K Reparera trigger på kamsäkring/camalot ultralight Klättring allmänt 3
malundin Komma upp på Häggsta bakvägen? Klättring allmänt 3
vandrafjäll Byta repsnören på hexor Klättring allmänt 6
Robel Hangboard montering på gipsvägg Klättring allmänt 9
Arytmica Någon som håller på med canyoneering/canyoning? Klättring allmänt 5
Toblin Vågar man köpa VF utrustning på Decathlon? Klättring allmänt 5
packåsna Klättra på Hykieberg Klättring allmänt 3
peco Skulle du lita på det här ankaret? Klättring allmänt 10
busnicke Tips på klättring Klättring allmänt 2
apfaktor Att ha kamera med sig upp på väggen. Klättring allmänt 4
NikMat Knut vid karbinen på egensäkring(koslinga)? Klättring allmänt 3
NaturBoel Tips på bra klätterbyxor Klättring allmänt 13
Taliaferro Klättring i Europa på sommaren Klättring allmänt 6
Pando Klättring på Valöarna, Stockholm Klättring allmänt 4
stattin82 Tips på Norge Klättring allmänt 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.