Olycka i Grönbrink?

Hej
Jag är lite nyfiken vad som hänt med och på Uffes under i Grönbrink. Som jag förstått det så har frostsprängningen gjort sitt och ett stort block ramlade ner när några klättrade där i våras. Jag har bara sett blocket på marken och som en bisats här på forumet och undrar därför om det gick bra för dem som klättrade, det ser ju otäckt ut. Eftersom jag inte provat leden nu undrar jag även om någon klättrat leden sen och kan säga något om graderingen nu, den ser ju betydligt svårare ut nu.

/Ulf
 
Bättre och bättre dag för dag

Hej!

Jag klättare den nya "Uffes under" för några veckor sedan och kan bara konstatera att den har blivit bättre. Att ta sig in/upp i sprickan har blivit litet knepigare (i det att tekniken har blivit annorlunda) men roligare. Den ökade knepigheten tycker jag inte motiverar en gradhöjning. Det är fortfarande en 5+ och en mycket fin sådan.

/Örjan :-D
 
Andrahandsversionen säger att klättraren fick föras till sjukhus men klarade sig efter omständigheterna bra och lär inte få men (endast andrahandsinfo alltså). Vore väl rätt bra med lite förstahandsinfo, i synnerhet om det är något att lära från detta.
 
Tack.
Bra sammanfattning på SweClimb, hoppas som sagt att killen repar sig utan men!

Jag var där i helgen och provade leden. Det är länge sedan jag klättrade den sist (2-3 år) så jag vet inte riktigt hur mycket svårare/lättare den blivit men jag tyckte i alla fall att den var klart jobbig när man skulle upp ur hålet efter blocket.

Om leden skall graderas om vet jag inte men jag tycker i alla fall att den blev betydligt jobbigare än tex 12'e mekanismen och Antipasta. Jag skulle säga att den påminner lite om Christoffer Robin 6- vid kruxet både i karaktär och svårighetsgrad.

Fler synpunkter?

/U
 
Inget skäl till omgradering

Jag klättrade den också i helgen och jag klättrade den kanske för fem år sedan förra. Det är klart att man får jamma lite hårdare nu och det är lite trassligare att etablera sig i laybacken för nästa sekvens men i det stora hela är det inget som motiverar en 6- gradering. Jag tycker nog i alla fall att det jobbigaste på Uffes under är slutet ...

Om förhudsnisses flykt tänker fortsätta vara 5+ tycker jag inte det finns nån anledning att uppgradera Uffes under som jag tycker är mycket enklare, men visst, jag är rätt lång också.

./niklas
 
Tillkommit fast kil

Vid det "nya kruxet" sitter numera dessvärre en Wallnut #5. Försökte knacka och lirka men drog sedan fast den ordentligt, den 31/7-04. Har inte hoppat, men sparkade i en slinga.

/K
 
Klättrade leden i dag men hittade ingen kil, så den har någon plockat bort.

Har inte gjort leden före raset så jag har inget att jämföra med när det gäller hur den är nu, men det var ju jättegrepp när man skulle ut ur hålet, så det var ju inte speciellt svårt. Däremot var det lite klurigt att se att lägga säkringen ovanför, men det beror nog mest på att jag är kort, så jag fick först klättra upp och placera, nedklättra tillbaka till hålet och sen klättra vidare på ett annat sätt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
gusyd578 Olycka vid Ågelsjön Klättring allmänt 16
Patvest Dean Potter död i basejump olycka. Klättring allmänt 1
Patvest Olycka Simonsberget. Klättring allmänt 2
Viktor Gyllenberg Olycka Lysekil Klättring allmänt 4
Klippsmurfen Olycka på K2, Telefonplan Klättring allmänt 58
MonicaKa Olycka Häller, Bohuslän Klättring allmänt 4
embl Olycka Göteborg Klättring allmänt 10
apfaktor Olycka på KEB idag Klättring allmänt 12
Gormali Olycka i Utby. Klättring allmänt 3
carvingkimbo Olycka vid Ågelsjön Klättring allmänt 11
Malindo Olycka i Göteborg Klättring allmänt 10
Phille Olycka i Tunaberg 15 sep Klättring allmänt 1
xxxx Olycka i utby Klättring allmänt 1
Olycka på Kullen Klättring allmänt 10
Kristofer1982 Upphittad hjälm vid grönbrink Klättring allmänt 1
Visenten Läskigt fall på Grönbrink igår Klättring allmänt 4
Kolkritan Upphittat på Grönbrink Klättring allmänt 0
Olle Hyden Kvarglömd sko Grönbrink Klättring allmänt 3
GustavOh Grönbrink: Fick mail av en arg jägare Klättring allmänt 81
evinrude Förlorad friend, Grönbrink. Klättring allmänt 2
_andreas_ Upphittad Nalgene flaska på Grönbrink Klättring allmänt 0
Il Spirito Nytur på Grönbrink-Återkomsten Klättring allmänt 0
lilla_my Frilufs glömde grejor i Grönbrink sö Klättring allmänt 1
uppkastaren Älgjakt runt Grönbrink Klättring allmänt 0
uppkastaren Älgjakt i Grönbrink Klättring allmänt 1
Robban Markägare/Grönbrink Klättring allmänt 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.