Markägare/Grönbrink

Hej!
Var på Grönbrinksberget på Södertörn i helgen och klättrade.
När vi kom tebaks till bilen på eftermiddagen, hade någon spärrat av framför alla bilar där och satt lappar på vindrutorna, där vi ombads "omedelbart" flytta bilarna pga att de stod på "privat mark", undertecknat "markägaren".
Vi stod (och övriga som klättrade där) vid skogsvägen på baksidan av berget, en bra bit från närmaste hus.

Jag har inte klättrat mycket på Grönbrink tidigare.
Finns det ett pågående trassel med markägaren?
Finns det något som helst fog för att hävda "privat mark" mitt ute i skogen där?
Nån som vet något?

/Robban
 
Lite trassligt är det nog

Husägaren närmast berget (kanske fler) är inte jätteförtjust i klättrare och det är därför man numera helt undviker vägen nedanför berget och lederna längst till vänster på berget (om man står nedanför). Men vägen som ni åkte och parkerade på har det inte varit problem med tidigare, vad jag vet. Man bör ju dock se till att parkera så att övrig trafik (som i stort sett är obefintlig) lätt och smidigt flyter förbi. Var det mycket folk och bilar där så kan det bli lite trångt. Men så vitt jag vet så är det inte förbjudet att nyttja eller parkera vid vägen.

Visa hänsyn ska man göra men jag tycker också att det ska vara en ömsesidig hänsyn. Det är lätt tragiskt hur vissa människor får för sig saker och ser det som sin livsuppgift att irritera sig själv på petitesser.

Så visst är det lite trassligt vid Grönbrink och det bästa vi klättrare kan göra är att visa hänsyn så långt det är möjligt, plocka upp sitt och andras skräp och inte väsnas i onödan (det hörs ganska långt från berget när man missar det där movet). Bete oss som alla andra som vistas i naturen med andra ord. Klättrare är inte ondskan själv även om några tycks tro det.
/H
 
Parkering på rätt väg

Hej!

Vad jag vet finns det många möjliga vägar att stå på i skogen bakom berget.
Dock är några bättre än andra.
Jag har alltid parkat i skogsbrynet cirka 100 m efter man har svängt av asfaltsvägen.
Det har aldrig varit något problem.
På vilken väg stod du?

M v h

Örjan :)
 
Vägen

Vi stod vid den väg som börjar inne i det lilla samhället, precis där stigen som går upp på Grönbrinksbergets baksida börjar. Vi var 5-6 bilar totalt.
Det går ju att ställa bilen längre bort, på den väg som går upp i skogen nedanför backen efter avfarten mot Fituna, men jag ser inte att vare sig den ena eller andra vägen skulle vara "privatare"...?

/Robban
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.