Twistat rep vid dåliga firningsankare

Var nyligen i Nissedal med herr Lyckegård, och upplevde för första gången något som jag tidigare bara hört talas om. Vi skulle fira nerför Gone With the Weed, som tidvis har finfina firningsringar (dvs ringar som står vinkelrätt ut från berget). Men på vissa ankare sitter istället för sådana ringar helt enkelt en eller två snabblänkar i varje bult. Det tycks mig som att då dessa länkar hamnar parallellt med klippan (tänk en snabblänk direkt i en bult), så uppstår ett otäckt fenomen när man drar ner repet. Repet börjar rotera, snabbt, då det passerar genom ankarets båda länkar. Eventuellt förstärks effekten av att repet löper över klippa intill ankaret. Troligen spelar det också roll hur man trär repet, vilken bult/snabblänk som belastas mest, osv. Kontentan är hur som helst att de båda repändarna blir hopplöst hoptvinnade, och enda lösningen är att klättra upp och fixa.

Är det någon som har erfarenhet (eller ännu bättre, en gedigen teorigenomgång från fåtöljen) och kan redogöra för vad som är mest avgörande för att slippa detta fenomen?
 
Är det någon som har erfarenhet (eller ännu bättre, en gedigen teorigenomgång från fåtöljen) och kan redogöra för vad som är mest avgörande för att slippa detta fenomen?

Enklaste sätt att undvika detta är att lägga till en snabblänk så att båda snabblänkarna/ringarna är vinkelräta mot klippan (så hålet går sidledes) vid belastning.
 

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Vilka är juryns favoriter inför säsongen vår-sommar 2026? Bland vinnarna finns bland annat en lättviktsryggsäck och en svensk designklassiker.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Eller förbind båda bultarna

Enklaste sätt att undvika detta är att lägga till en snabblänk så att båda snabblänkarna/ringarna är vinkelräta mot klippan (så hålet går sidledes) vid belastning.

Har råkat ut för samma sak på Hilti voran (eller om det var Sternsnuppe?) längst upp, tänkte att det går nog... bara att klättra upp igen. Brukar alltid ha med några repsnören och förbinda båda bultarna på skumma standplatser, gjorde så och firade från en snabblänk.
Eller trä repet genom både länken och repsnöret.

Glöm inte att ha knuten på undersidan länken bara, annars nyper det vid nerhalningen...

Ciao!

Uffe
 
När ankaret består av två bultar en bit ifrån varandra på samma höjd klipper/trär jag ibland bara den ena om den ser riktigt fräsh ut.
 
Jag är helt med på alla lösningarna som nämnts. Men om jag vill använda båda bultarna OCH slippa lämna utrustning, går det då att slippa tvinnandet genom att trä saker och ting i rätt ordning? En snabblänk som ligger paralellt med klippan är ju alltid något rörlig, och jag kan alltså välja trä den från endera hållet. Har för mig att mitt problem uppstod (eller var mest märkbart) om jag trädde båda länkarna åt samma håll. Dvs om jag trädde den första utifrån och in så gjorde jag samma sak med den andra. Om jag däremot trädde dem olika så gick det bättre.
 
Enklaste lösningen för den som vill fixa ankaret kanske är att byta till Fixes hängare med ring.
Eller så byter man den ena snabblänken till en ny och extra kraftig, samtidigt som man sätter en kätting mellan denna och den andra snabblänken.

Jag har för mig att det ska vara bättre att sätta bultarna ovanför varandra för att undvika detta problem också, då blir ju den ena bulten den som tar belastningen och den andra snarast backup.

Klippans kvalitet och form tillåter ju inte alltid att man kan välja bultplaceringen hur som helst, men då får man ju åtminstone välja vad man skruvar dit.
 
Men inte så pass bra att du räknar det som praktiskt användbart? Detta borde ju vara något att tänka på för den som riggar dessa firningsstationer.

Jo eventuellt är det användbart. Men leden hade bara ett par sådana ankare (flera var typiska välbyggda firningsstationer) så jag känner inte att jag är 100% säker på att det är lösningen. Är det ingen annan som märkt att det spelar roll hur man trär?

Enklaste lösningen för den som vill fixa ankaret kanske är att byta till Fixes hängare med ring.
Eller så byter man den ena snabblänken till en ny och extra kraftig, samtidigt som man sätter en kätting mellan denna och den andra snabblänken.

I mitt fall var det helt enkelt så att flera av ankarna inte var avsedda som firningsankare, och så är det ju allt som oftast. På många ställen, bla i alperna, riggar man separata firningspister, och då är ju allt oftast som det ska, med kätting, ring, osv. Men vid en reversering pga regn, eller en felaktigt inledd firning, hamnar man på ankare som bara består av två bultar, ofta med en knäppt orienterad snabblänk.
 
Var nyligen i Nissedal med herr Lyckegård, och upplevde för första gången något som jag tidigare bara hört talas om. Vi skulle fira nerför Gone With the Weed, som tidvis har finfina firningsringar (dvs ringar som står vinkelrätt ut från berget). Men på vissa ankare sitter istället för sådana ringar helt enkelt en eller två snabblänkar i varje bult. Det tycks mig som att då dessa länkar hamnar parallellt med klippan (tänk en snabblänk direkt i en bult), så uppstår ett otäckt fenomen när man drar ner repet. Repet börjar rotera, snabbt, då det passerar genom ankarets båda länkar. Eventuellt förstärks effekten av att repet löper över klippa intill ankaret. Troligen spelar det också roll hur man trär repet, vilken bult/snabblänk som belastas mest, osv. Kontentan är hur som helst att de båda repändarna blir hopplöst hoptvinnade, och enda lösningen är att klättra upp och fixa.

Är det någon som har erfarenhet (eller ännu bättre, en gedigen teorigenomgång från fåtöljen) och kan redogöra för vad som är mest avgörande för att slippa detta fenomen?

Precis detta hände oss med, på just Gone With The Weed i helgen (hade klättrat Reven). Det resulterade i att den repände som var på väg upp (drygt halvvägs), tvinnade sig 25-30 varv runt den del av repet som var på väg ner, varpå repet fastnade helt pga friktionen. Vi hade tillräckligt med rep nere för att leda upp pitchen, vilket jag då fick göra på ett halvrep, och det var ju tur att det gick att klättra över huvud taget...

Anyway, repen vi använde var Beal Cobra 8.6 mm, och det hände på tredje firningsrepan tror jag.
 
Kanske dags att Någon fixar till en vettig firningspist på den väggen. Förr har jag alltid promenerat ner, men det är ju rätt gött att kunna ta sig direkt ner till starthyllan och hinna en andra tur samma dag! Egentligen funkar det ju rätt bra, bara Någon bytte ut ett par av ankarna mot något firningsvänligare...

Kanske är denna Någon jag. Får kanske ta med mig några riktiga ankare med kedja och ring och sätta upp. Antar att man måste se till att det är rätt material så det matchar bultarna, hur fasiken vet man det? Annars får man ju borra nya hål, med åtföljande etikfrågor och släpande av borr...
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips