Twistat rep vid dåliga firningsankare

Jag tror många skulle uppskatta det. Gone With The Weed är en lämplig firningspist gissar jag, men det tog oss runt 2 timmar att fira av dels pga det ovan nämnda missödet (spenderade ~30 minuter på att tvinna upp repen), men också för att jag letade efter alternativ till ankare med rostiga, tunna snabblänkar på.

Det är nog 2-4 st ankare på GWTW som skulle behöva fräschas upp. Det är upplagt för farligheter så som det ser ut nu - särskilt som många oerfarna klättrare från Via Lara kanske firar på den pisten. Om man inte är förberedd på det så kan t ex ett fastnat rep leda till ganska mycket huvudbry och potentiellt farliga beslut.


Edit: Angående material, är det väl ganska ok att blanda rostfritt av olika fabrikat? Syrafast kanske är dåligt att blanda med rostfritt, och då kanske problemet är att veta om det sitter syrafasta bultar eller bara rostfria. Eller?
 
Jag tror många skulle uppskatta det. Gone With The Weed är en lämplig firningspist gissar jag, men det tog oss runt 2 timmar att fira av dels pga det ovan nämnda missödet (spenderade ~30 minuter på att tvinna upp repen), men också för att jag letade efter alternativ till ankare med rostiga, tunna snabblänkar på.
Kunde ni inte fira på Reven? Nu var det ett bra tag sen jag gjorde den, men vi firade av på den för att sedan klättra något annat den dagen.
 

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Om det är blanka bultar så är de högst sannolikt A2 eller A4, dvs rostfritt eller syrafast. Muttern kan tänkas vara märkt!

Jag skulle dock knappas oroa mig för att sätta syrafasta hängare på rostfria bultar eftersom de ligger så nära varandra i den galvaniska spänningskedjan.

Det är idag vanligt att man använder syrafast bult (A4), men sedan köper de rostfria hängare som går att få tag i och att dessa är rosfria (A2).

Att sätta rosfria hängare på galvade bultar låter däremot som en sämre idé.

(Galvade kättingar på rostfri bult har jag dock sett många gånger, och inte sett några tydliga effekter av galvanisk korrosion. Ofta handlar det dock om rosfri hängare, elförzinkad snabblänk, och varmgalvad kätting. Då är det väl störst risk för att det tunna skiktet zink försvinner snabbt från snabblänken, och sen att stålet börja rosta. Jag har sett detta, och i miljöer närmare (väst-) kusten, är nog inte det någon bra lösning. Jag tror att det har rätt stor betydelse om vi snackar Blåberget, Ulorna eller Nissedal här...)
 
Tackar för alla inspel! Tror som Mezzner säger att A2 blir bra, bultarna är troligen A2 eller bättre.

Tänkte göra det enkelt och sätta snabblänk och en ring i varje bult, ingen kedja. Vill ju inte bli ruinerad på kuppen!

Reven går att fira på, det stämmer. Men jag vill nog mena att Gone... är riktigt fin som firningspist (bortsett från ankarnas brist på ringar alltså), dessutom inte så värst trafikerad, så den lämpar sig bäst om man nu kan välja.

Alla som vill fira på Gone with the weed i framtiden, skicka mig 100 spänn så får ni livstids tillträde... ;-)
 
Så!

När ankaret består av två bultar en bit ifrån varandra på samma höjd klipper/trär jag ibland bara den ena om den ser riktigt fräsh ut.

Det är ett vettigt förfarande tycker jag. Lösningen kompletteras med en back-up (t.ex. quick-draw ifrån den andra bulten till repet, obelastad)) som siste firningsman tar med sig. Förstemannen som är tyngst (ge honom ryggsäcken med mera) får sålunda "testa" ankaret.

Denna situation med en punkt är vanlig inom alpin klättring där huvud-firningsankaret kan bestå av en knuten slinga stoppad i en spricka. Någon obelastad kil som back som andreman tar med sig. Allt för att spara på säkringar. Jag har använt den tekniken ofta på svenska och norska fjäll.

/Örjan

PS
Sedan kan man ju undra varför bultarna sitter horisontellt bredvid varandra, när de borde sitta i vertikal linje.
DS
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips