Karbinens hållfasthet vid felaktig belastning?

Hej, har precis börjat klättra och fått mitt gröna kort. Något jag funderat över är karbinens hållfasthet vid belastning över kortsidan dvs om karbinen roterar i samband med att säkrad klättrare faller från väggen, hur god är hållfastheten?

Det enda som går att läsa sig till vad jag kan hitta är att karbinen bör ligga rätt, men vad händer OM det händer?

Frågan gäller i första hand topprepsklättring på vägg inomhus.
 
Om moderna karbinener belastas på "tvären" kan de ändå inte brytas av vid de krafter som kan komma på fråga vid normal klättring.
 
För topprepsklättring är det ingenting du behöver fundera över alls.

Det finns alltid angivet på karbinerna de olika styrkorna för olika belastningar. Längst med karbinen (ofta markerat med två pilar längst med karbinens rygg) brukar ligga på >20 kN, över ryggen (ofta markerat med två pilar vinkelrätt mot karbinens rygg) brukar ligga på 7-10 kN och öppen grind (ofta markerat med en stiliserad bild på en öppen grind el. dyl.) brukar ligga på ungefär samma som karbinens styrka vid belastning över ryggen.

Ledfall genererar, så vitt jag förstått, krafter på utrustningen som normalt ligger mellan 3 och 10 kN (där 10 kN är väääldigt extrema ledfall på gamla rep som redan är uttöjda och yadayada), vid topprepsfall har jag inga siffror på det, men jag tror knappast man överstiger 2 kN om jag får höfta.

Finns det någon som mätt upp detta?
 
Om moderna karbinener belastas på "tvären" kan de ändå inte brytas av vid de krafter som kan komma på fråga vid normal klättring.

För topprepsklättring är det ingenting du behöver fundera över alls.

Det finns alltid angivet på karbinerna de olika styrkorna för olika belastningar. Längst med karbinen (ofta markerat med två pilar längst med karbinens rygg) brukar ligga på >20 kN, över ryggen (ofta markerat med två pilar vinkelrätt mot karbinens rygg) brukar ligga på 7-10 kN och öppen grind (ofta markerat med en stiliserad bild på en öppen grind el. dyl.) brukar ligga på ungefär samma som karbinens styrka vid belastning över ryggen.

Ledfall genererar, så vitt jag förstått, krafter på utrustningen som normalt ligger mellan 3 och 10 kN (där 10 kN är väääldigt extrema ledfall på gamla rep som redan är uttöjda och yadayada), vid topprepsfall har jag inga siffror på det, men jag tror knappast man överstiger 2 kN om jag får höfta.

Finns det någon som mätt upp detta?

Tack för siffrorna! Min höjdskräck som jag försöker bli av med har ganska lite med höjden att göra, jag måste våga släppa kontrollen och lita på utrustningen men då är det skönt med fakta och empiriska data.

Nån som sitter på mer?
 
Att få HMS-karbinen på tvären mellan rep och belay-loop är inte så lätt men det går ju att få den att "fastna" i det läget när man står och säkrar. Om den sedan verkligen skulle bli kvar i det läget under stor belastning är väl rätt tveksamt, de flesta karbiner är ju utformade så att de inte ska kunna hamna på tvären genom att de motstående sidorna inte är parallella (undantag: ovalkarbiner).

Det finns dessutom några specialkarbiner som är fixerade i rätt läge i lopen, DMM var väl tidiga med en modell, och Black Diamond har en annan variant som jag själv använder. Finns även några till.
 
Risken är ju att du skruvar upp skruven om du lägger karbinen snett. Dessutom ser det fult ut.

Det är inget jag tänkte eftersträva :)

Att få HMS-karbinen på tvären mellan rep och belay-loop är inte så lätt men det går ju att få den att "fastna" i det läget när man står och säkrar. Om den sedan verkligen skulle bli kvar i det läget under stor belastning är väl rätt tveksamt, de flesta karbiner är ju utformade så att de inte ska kunna hamna på tvären genom att de motstående sidorna inte är parallella (undantag: ovalkarbiner).

Det finns dessutom några specialkarbiner som är fixerade i rätt läge i lopen, DMM var väl tidiga med en modell, och Black Diamond har en annan variant som jag själv använder. Finns även några till.

Om klätterkurser, klätterhallar och utövare använder en "vanlig" låskarbin så känns det bara så konstigt om en snedställd karbin vid topprepsklättring inomhus innebar en säkerhetsrisk - då skulle väl alla andra typer bli förbjudna och alla skulle använda fixerade karbiner?

Det är det jag försöker få svar på :) jag vill förstå utrustningen så gott jag kan!
 
Det är ju inte optimalt om karbinen är tvärställd, men det är inte en säkerhetsrisk vid topprepning. Som redan påpekats.
 
Det är inget jag tänkte eftersträva :)



Om klätterkurser, klätterhallar och utövare använder en "vanlig" låskarbin så känns det bara så konstigt om en snedställd karbin vid topprepsklättring inomhus innebar en säkerhetsrisk - då skulle väl alla andra typer bli förbjudna och alla skulle använda fixerade karbiner?

Det är det jag försöker få svar på :) jag vill förstå utrustningen så gott jag kan!

Om du klättrar industriellt har du alltid helkroppssele, dubbla rep och automagiskt låsande bromsar för tusentals kronor. Dessutom har du karbiner som klarar av krafter upp emot 40 kN... allt annat är otillräckligt för yrkesbruk.

(Ovanstående påstånde är ganska mycket överdrivet, då jag inte vet hur det egentligen ligger till).
 

Tackar, mycket intressant!

Det är ju inte optimalt om karbinen är tvärställd, men det är inte en säkerhetsrisk vid topprepning. Som redan påpekats.

Det verkar ju så. CE-märkningen är ju troligtvis inte baserad på godtyckliga krafter och därför bör ju 7kn räcka för det mesta men det är ju kul med riktiga siffror.

Om du klättrar industriellt har du alltid helkroppssele, dubbla rep och automagiskt låsande bromsar för tusentals kronor. Dessutom har du karbiner som klarar av krafter upp emot 40 kN... allt annat är otillräckligt för yrkesbruk.

(Ovanstående påstånde är ganska mycket överdrivet, då jag inte vet hur det egentligen ligger till).

Lästa att för amatörklättring är det förhålladet 1:10-förhållade på hållfastheten och inom industrin 1:15. Informationen hämtad från ovan bloggtips hos black diamond.

Intressant länk om hållfastheten vid kraftig felbelastning av karbin: http://theuiaa.org/upload_area/files/1/Karabiner_Breakings_when_using_a_Figure-of-eight.pdf
 
Hej!

När man tittar på bilderna från BD, så inser man att problemet kan delvis avhjälpas med keylock-karbiner!

Once you go keylock, you never go back!

Köper någon karbiner utan keylock nu förtiden? Helt klart värt dom extra kronorna tycker jag. Vad tycker ni?

Med vänliga hälsningar

Kaj
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
henkaj karbinens olika former. Klättring allmänt 3
JonasN Väggbygge, hållfasthet? Klättring allmänt 5
Vildmarkare Bestiga Sarektjåkka’s 5 toppar med start vid Svarta Spetsen Klättring allmänt 3
MarLodge Klättra vid laxälv Klättring allmänt 1
sfrge Dödsolycka vid Trollväggen. Klättring allmänt 4
Klätterroosen Gömda nycklar vid Vårdberget idag söndag Klättring allmänt 0
olivere Klättring vid bulk Klättring allmänt 2
NikMat Knut vid karbinen på egensäkring(koslinga)? Klättring allmänt 3
apfaktor Kvarglömt vid Fullbroberget Klättring allmänt 0
gusyd578 Olycka vid Ågelsjön Klättring allmänt 16
packåsna Kvarglömt vid Ryssgraven Klättring allmänt 0
Kristofer1982 Upphittad hjälm vid grönbrink Klättring allmänt 1
Bolg Klätterskor upphittade vid Häggsta Klättring allmänt 1
bellasoda Prylar upphittade vid Bistaberget Klättring allmänt 0
OsYa Upphittat rep vid Grönbrinksberget Klättring allmänt 2
annakask Kniv upphittad vid Silverberget. Klättring allmänt 0
bellasoda Camalot #1 upphittad vid Simonsberget Klättring allmänt 2
Bloggomann Jordgetingar vid Tansvägga / Predikstolen i Dalarna Klättring allmänt 1
Kolkritan Kilpetare vid gritstone Klättring allmänt 0
sunkensson Utrustning funnet vid Simonsberget Klättring allmänt 1
Visenten Myggigt vid Offerhällan? Klättring allmänt 2
andflygh Två eller en slinga vid ankring Klättring allmänt 27
seon Etik vid kurser och gruppaktiviteter. Klättring allmänt 21
magwo Säkerhet vid de öppna bouldertävlingarna? Klättring allmänt 2
avslut210607 Hur varm blir bromsen vid firning? Klättring allmänt 5
DouglasE Upphittade quickdraws vid ryssgraven 24/9 Klättring allmänt 0
johnliungman Twistat rep vid dåliga firningsankare Klättring allmänt 16
Vovven Händerna vid ledklättring Klättring allmänt 10
magwo Två dubbla överhandsknutar vid firning? Klättring allmänt 26
cake Dricksvatten vid ågelsjön? Klättring allmänt 5
magwo Lägga kilar vid travers Klättring allmänt 12
peon Rep som gått av vid fall? Klättring allmänt 16
Curium GriGri vid trad? Klättring allmänt 49
klätterpojken vägg vid rodelberget Klättring allmänt 0
ramboe Röjt framför klippan vid svarten ( längs med 153an mot Ullared ) Klättring allmänt 4
magwo Fallteknik vid fall på sva? Klättring allmänt 9
Mezzner Dansk föll vid Kullaberg Klättring allmänt 34
johnliungman Planerad bergstäkt vid Skälefjäll Klättring allmänt 10
Mezzner Älgjakt vid Grönbrinksberget Klättring allmänt 9
Raketglass Klätterskor upphittade vid Örnberget Klättring allmänt 0
Pialin Glasögon upphittade vid Häggstaklippan Klättring allmänt 0
johnliungman Fall vid löpande säkring Klättring allmänt 59
Mike C Ta hem kvarglomda saker man hittat vid klippan? Klättring allmänt 24
SMR Vad gäller vid skapande av nya leder? Klättring allmänt 6
Maurits Tricam vid Slabben i Utby Klättring allmänt 0
jcederli Getingbo vid ankaret på omöjligaväggen Klättring allmänt 0
AriGold Klätterolycka vid Lyse kyrka Klättring allmänt 7
Rimfrost_i_skägget Statrep upphittat vid Häggsta Klättring allmänt 2
gahne Skor upphittade vid Ävja Klättring allmänt 0
johnliungman Idiotparkering vid Hallinden Klättring allmänt 29

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.