Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Rep som gått av vid fall?
- Trådstartare peon
- Start datum
Ja men det är ovanligt. Fall över skarp kant och rep utsatta för batterisyra är väl de största riskfaktorerna. Ålder påverkar i mindre grad.
Artikel här:
http://www.theuiaa.org/upload_area/files/1/About_Ageing_of_Climbing_Ropes.pdf
Artikel här:
http://www.theuiaa.org/upload_area/files/1/About_Ageing_of_Climbing_Ropes.pdf
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Vet inte vad som är upprinnelsen till din fråga, men helt nyligen gick ett rep av vid Örnberget.
Det hade tagit ett kort fall omedelbart innan ankaret, och vid den direkt påföljande nedfirningen så knakade det i repet som gick av, hela kärnan och halva manteln hann gå av, innan klättraren hann ta tag i en quickdraw och klippa in sig till selen. Han kunde därifrån sedan fira på det som var kvar av repet, och nådde backen välbehållen.
En ganska extrem händelse, och jag antar att det kommer en incidentrapport om den så småningom.
Det hade tagit ett kort fall omedelbart innan ankaret, och vid den direkt påföljande nedfirningen så knakade det i repet som gick av, hela kärnan och halva manteln hann gå av, innan klättraren hann ta tag i en quickdraw och klippa in sig till selen. Han kunde därifrån sedan fira på det som var kvar av repet, och nådde backen välbehållen.
En ganska extrem händelse, och jag antar att det kommer en incidentrapport om den så småningom.
Det händer nu och då att manteln skärs upp vid fall, men det är tack och lov väldigt ovanligt att alla kardeler skärs av. Men det händer tyvärr ibland:
http://climbing.about.com/b/2011/03...-falls-and-rope-breaks-in-eldorado-canyon.htm
http://climbing.about.com/b/2011/03...-falls-and-rope-breaks-in-eldorado-canyon.htm
Liknande fall i Australien för ett par år sedan, där det kanske mer anmärkningsvärda var att bultarna rippade vilket orsakade långt fall förbi standplatsen och repet skars av mot en vass kant och en ung klättrare dog:Det händer nu och då att manteln skärs upp vid fall, men det är tack och lov väldigt ovanligt att alla kardeler skärs av. Men det händer tyvärr ibland:
http://climbing.about.com/b/2011/03...-falls-and-rope-breaks-in-eldorado-canyon.htm
http://www.ukclimbing.com/news/item.php?id=45888
Det är ju någonting som moderna rep är rätt dåliga på, i synnerhet med trenden med tunnare och lättare rep. Listan är nog tyvärr lång på sådana här typer av "brott", men att rep (som inte utsatts för ex batterisyra) skulle gå av vid vanlig belastning är väl extremt sällsynt.
Det händer nu och då att manteln skärs upp vid fall, men det är tack och lov väldigt ovanligt att alla kardeler skärs av. Men det händer tyvärr ibland:
http://climbing.about.com/b/2011/03...-falls-and-rope-breaks-in-eldorado-canyon.htm
Efter denna olycka så gick jag själv upp den leden och kikade på 'skarpheten' av klippan: Den är inte alls speciellt vass! Det är en sluttande hylla med en rundad kant, så det krävs inte nåt extremt vasst för att skära av ett belastat rep.
Vet inte vad som är upprinnelsen till din fråga, men helt nyligen gick ett rep av vid Örnberget.
Det hade tagit ett kort fall omedelbart innan ankaret, och vid den direkt påföljande nedfirningen så knakade det i repet som gick av, hela kärnan och halva manteln hann gå av, innan klättraren hann ta tag i en quickdraw och klippa in sig till selen. Han kunde därifrån sedan fira på det som var kvar av repet, och nådde backen välbehållen.
En ganska extrem händelse, och jag antar att det kommer en incidentrapport om den så småningom.
Har pratat med klättraren och ska undersöka detta vidare och säkerhetskommittén på SKF är informerade. Återkommer med en rapport när jag vet mer.
Vet inte vad som är upprinnelsen till din fråga, men helt nyligen gick ett rep av vid Örnberget.
Det hade tagit ett kort fall omedelbart innan ankaret, och vid den direkt påföljande nedfirningen så knakade det i repet som gick av, hela kärnan och halva manteln hann gå av, innan klättraren hann ta tag i en quickdraw och klippa in sig till selen. Han kunde därifrån sedan fira på det som var kvar av repet, och nådde backen välbehållen.
En ganska extrem händelse, och jag antar att det kommer en incidentrapport om den så småningom.
Låter skrämmande och underligt. Hoppas repet finns kvar för undersökning!
Repet finns kvar och vi ska undersöka det. Har försökt nå en expert på polymerer för en ordentlig undersökning av repets struktur, men om det är nån som har en sån kontakt så hör gärna av er till mig.
Expresserna som användes sitter kvar och ska undersökas lite senare vid en rekonstruktion för att se om det kan finnas mekaniska orsaker till skadorna på repet. Andra änden på repet kommer att provdras för att se brottstyrkan. Ja, med andra ord har jag påbörjat en smärre undersökning av detta. Återkommer när jag vet mer.
Expresserna som användes sitter kvar och ska undersökas lite senare vid en rekonstruktion för att se om det kan finnas mekaniska orsaker till skadorna på repet. Andra änden på repet kommer att provdras för att se brottstyrkan. Ja, med andra ord har jag påbörjat en smärre undersökning av detta. Återkommer när jag vet mer.
Efter denna olycka så gick jag själv upp den leden och kikade på 'skarpheten' av klippan: Den är inte alls speciellt vass! Det är en sluttande hylla med en rundad kant, så det krävs inte nåt extremt vasst för att skära av ett belastat rep.
http://www.youtube.com/watch?v=e1P5Oh6o1aE
Det som talar mycket emot sannolikheten att rep skärs av, är att det är ovanligt att repet glider på exakt samma punkt när det åker längs en kant... vilket betyder att det måste slita sönder manteln på nya ställen hela tiden under glidningen. Så visst kan det bli skadat, men man ska ha en jäkla otur för att det ska gå av.
Det går nästan alltid att undvika genom korrekta förlängningar från säkringspunkterna. Jag skulle inte vara förvånad om repbrott och skador är mycket vanligare inom sportklättring, där man (enligt min erfarenhet) inte tänker så mycket på systemkonsekvenserna av icke förlängda säkringspunkter.
Det går nästan alltid att undvika genom korrekta förlängningar från säkringspunkterna. Jag skulle inte vara förvånad om repbrott och skador är mycket vanligare inom sportklättring, där man (enligt min erfarenhet) inte tänker så mycket på systemkonsekvenserna av icke förlängda säkringspunkter.
Jag måste erkänna att även om jag tradar, så är det ju så att jag lägger kilarna:
1. När det är dags igen.
2. Där det går - om jag (helst i förväg) förstår att jag inte kan lägga dem på de intervall jag skulle önska om jag fick välja fritt.
3. Där de inte sitter extra illa ur repdragsynvinkel - om detta nu inte är i konflikt med 1 och 2.
Jag använder sedan förlängningar för att undvika repdrag - OM jag nu inte helt enkelt prioriterar att få repkarbinen så högt som möjligt.
När jag klättrar, i verkligheten, onsight, så är redan ovanstående parametrar ganska tillräckligt att hålla reda på. Jag behöver ju samtidigt hålla reda på mig själv så att jag både undviker att falla, och så att jag har en plan för att komma vidare.
Alltså får jag erkänna att jag är väldigt tveksam till att jag kan räkna ut att OM en säkring som jag lägger längre upp rippar, och jag faller med en viss längd rep ute, så måste jag dessutom anpassa placeringar och förlängningar så att repet jag kommer att bli hängande i inte på ett särskilt ogynnsamt sätt kan pendlas över en kant. Jag måste förstås även räkna med att senare lagda säkringar inte rippar, och vad det då innebär osv.
Det är för mig lite mer än jag faktiskt klarar av att planera, särskilt om jag samtidigt måste hålla koll på att inte pumpa ur, inte göra slut på den utrustning som jag bedömer som mest sannolikt att jag kommer att behöva längre upp. Viss utrustning kanske jag dessutom måste prioritera för senare bruk, trots att det inte är så sannolikt att jag behöver den, men om konsekvenserna av att sakna den senare är för allvarliga. Det finns ju dessutom några ytterligare saker jag bör hålla i huvudet.
Kanske borde jag bara topprepa?
1. När det är dags igen.
2. Där det går - om jag (helst i förväg) förstår att jag inte kan lägga dem på de intervall jag skulle önska om jag fick välja fritt.
3. Där de inte sitter extra illa ur repdragsynvinkel - om detta nu inte är i konflikt med 1 och 2.
Jag använder sedan förlängningar för att undvika repdrag - OM jag nu inte helt enkelt prioriterar att få repkarbinen så högt som möjligt.
När jag klättrar, i verkligheten, onsight, så är redan ovanstående parametrar ganska tillräckligt att hålla reda på. Jag behöver ju samtidigt hålla reda på mig själv så att jag både undviker att falla, och så att jag har en plan för att komma vidare.
Alltså får jag erkänna att jag är väldigt tveksam till att jag kan räkna ut att OM en säkring som jag lägger längre upp rippar, och jag faller med en viss längd rep ute, så måste jag dessutom anpassa placeringar och förlängningar så att repet jag kommer att bli hängande i inte på ett särskilt ogynnsamt sätt kan pendlas över en kant. Jag måste förstås även räkna med att senare lagda säkringar inte rippar, och vad det då innebär osv.
Det är för mig lite mer än jag faktiskt klarar av att planera, särskilt om jag samtidigt måste hålla koll på att inte pumpa ur, inte göra slut på den utrustning som jag bedömer som mest sannolikt att jag kommer att behöva längre upp. Viss utrustning kanske jag dessutom måste prioritera för senare bruk, trots att det inte är så sannolikt att jag behöver den, men om konsekvenserna av att sakna den senare är för allvarliga. Det finns ju dessutom några ytterligare saker jag bör hålla i huvudet.
Kanske borde jag bara topprepa?
Liknande trådar
- Svar
- 14
- Visningar
- 7 M
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg