Rep som gått av vid fall?

har det någonsin hänt? Den allmäna regeln med rep ä jur att det ska kastas efter X antal fall, och efter 5 år oavsett användande. Vill absolut inte uppmana till slarv med säkerheten men undrar ändå om det någonsin hänt att ett rep gått av vid ett förstemansfall under klippklättring?
 
Vet inte vad som är upprinnelsen till din fråga, men helt nyligen gick ett rep av vid Örnberget.
Det hade tagit ett kort fall omedelbart innan ankaret, och vid den direkt påföljande nedfirningen så knakade det i repet som gick av, hela kärnan och halva manteln hann gå av, innan klättraren hann ta tag i en quickdraw och klippa in sig till selen. Han kunde därifrån sedan fira på det som var kvar av repet, och nådde backen välbehållen.

En ganska extrem händelse, och jag antar att det kommer en incidentrapport om den så småningom.
 
Det händer nu och då att manteln skärs upp vid fall, men det är tack och lov väldigt ovanligt att alla kardeler skärs av. Men det händer tyvärr ibland:
http://climbing.about.com/b/2011/03...-falls-and-rope-breaks-in-eldorado-canyon.htm
Liknande fall i Australien för ett par år sedan, där det kanske mer anmärkningsvärda var att bultarna rippade vilket orsakade långt fall förbi standplatsen och repet skars av mot en vass kant och en ung klättrare dog:
http://www.ukclimbing.com/news/item.php?id=45888

Det är ju någonting som moderna rep är rätt dåliga på, i synnerhet med trenden med tunnare och lättare rep. Listan är nog tyvärr lång på sådana här typer av "brott", men att rep (som inte utsatts för ex batterisyra) skulle gå av vid vanlig belastning är väl extremt sällsynt.
 
Det händer nu och då att manteln skärs upp vid fall, men det är tack och lov väldigt ovanligt att alla kardeler skärs av. Men det händer tyvärr ibland:
http://climbing.about.com/b/2011/03...-falls-and-rope-breaks-in-eldorado-canyon.htm

Efter denna olycka så gick jag själv upp den leden och kikade på 'skarpheten' av klippan: Den är inte alls speciellt vass! Det är en sluttande hylla med en rundad kant, så det krävs inte nåt extremt vasst för att skära av ett belastat rep.
 
Vet inte vad som är upprinnelsen till din fråga, men helt nyligen gick ett rep av vid Örnberget.
Det hade tagit ett kort fall omedelbart innan ankaret, och vid den direkt påföljande nedfirningen så knakade det i repet som gick av, hela kärnan och halva manteln hann gå av, innan klättraren hann ta tag i en quickdraw och klippa in sig till selen. Han kunde därifrån sedan fira på det som var kvar av repet, och nådde backen välbehållen.

En ganska extrem händelse, och jag antar att det kommer en incidentrapport om den så småningom.

Har pratat med klättraren och ska undersöka detta vidare och säkerhetskommittén på SKF är informerade. Återkommer med en rapport när jag vet mer.
 
Vet inte vad som är upprinnelsen till din fråga, men helt nyligen gick ett rep av vid Örnberget.
Det hade tagit ett kort fall omedelbart innan ankaret, och vid den direkt påföljande nedfirningen så knakade det i repet som gick av, hela kärnan och halva manteln hann gå av, innan klättraren hann ta tag i en quickdraw och klippa in sig till selen. Han kunde därifrån sedan fira på det som var kvar av repet, och nådde backen välbehållen.

En ganska extrem händelse, och jag antar att det kommer en incidentrapport om den så småningom.

Låter skrämmande och underligt. Hoppas repet finns kvar för undersökning!
 
Repet finns kvar och vi ska undersöka det. Har försökt nå en expert på polymerer för en ordentlig undersökning av repets struktur, men om det är nån som har en sån kontakt så hör gärna av er till mig.

Expresserna som användes sitter kvar och ska undersökas lite senare vid en rekonstruktion för att se om det kan finnas mekaniska orsaker till skadorna på repet. Andra änden på repet kommer att provdras för att se brottstyrkan. Ja, med andra ord har jag påbörjat en smärre undersökning av detta. Återkommer när jag vet mer.
 
Det som talar mycket emot sannolikheten att rep skärs av, är att det är ovanligt att repet glider på exakt samma punkt när det åker längs en kant... vilket betyder att det måste slita sönder manteln på nya ställen hela tiden under glidningen. Så visst kan det bli skadat, men man ska ha en jäkla otur för att det ska gå av.

Det går nästan alltid att undvika genom korrekta förlängningar från säkringspunkterna. Jag skulle inte vara förvånad om repbrott och skador är mycket vanligare inom sportklättring, där man (enligt min erfarenhet) inte tänker så mycket på systemkonsekvenserna av icke förlängda säkringspunkter.
 
Jag måste erkänna att även om jag tradar, så är det ju så att jag lägger kilarna:

1. När det är dags igen.
2. Där det går - om jag (helst i förväg) förstår att jag inte kan lägga dem på de intervall jag skulle önska om jag fick välja fritt.
3. Där de inte sitter extra illa ur repdragsynvinkel - om detta nu inte är i konflikt med 1 och 2.

Jag använder sedan förlängningar för att undvika repdrag - OM jag nu inte helt enkelt prioriterar att få repkarbinen så högt som möjligt.

När jag klättrar, i verkligheten, onsight, så är redan ovanstående parametrar ganska tillräckligt att hålla reda på. Jag behöver ju samtidigt hålla reda på mig själv så att jag både undviker att falla, och så att jag har en plan för att komma vidare.
Alltså får jag erkänna att jag är väldigt tveksam till att jag kan räkna ut att OM en säkring som jag lägger längre upp rippar, och jag faller med en viss längd rep ute, så måste jag dessutom anpassa placeringar och förlängningar så att repet jag kommer att bli hängande i inte på ett särskilt ogynnsamt sätt kan pendlas över en kant. Jag måste förstås även räkna med att senare lagda säkringar inte rippar, och vad det då innebär osv.

Det är för mig lite mer än jag faktiskt klarar av att planera, särskilt om jag samtidigt måste hålla koll på att inte pumpa ur, inte göra slut på den utrustning som jag bedömer som mest sannolikt att jag kommer att behöva längre upp. Viss utrustning kanske jag dessutom måste prioritera för senare bruk, trots att det inte är så sannolikt att jag behöver den, men om konsekvenserna av att sakna den senare är för allvarliga. Det finns ju dessutom några ytterligare saker jag bör hålla i huvudet.
Kanske borde jag bara topprepa?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sfrge Statiska rep Klättring allmänt 5
sfrge När går ett rep av? Klättring allmänt 10
sfrge Knyta ihop rep av olika dimensioner. Klättring allmänt 10
Vizual54 Köpa rep Klättring allmänt 7
vandrafjäll Vilka rep? för klättring klippa med topprep Klättring allmänt 1
nickej Vilket rep? Klättring allmänt 1
behedwin Lär mig om rep Klättring allmänt 19
Idakei Diameter rep Klättring allmänt 16
Reptiggare Förbrukade rep? Klättring allmänt 13
Rakman Köpa rep till topprepsankare Klättring allmänt 8
Ternblad Tips på rep? Klättring allmänt 1
returnity Gamla Rep Klättring allmänt 1
johnliungman Rep upphittat i gbg Klättring allmänt 0
OsYa Upphittat rep vid Grönbrinksberget Klättring allmänt 2
pr_kalkyl Begagnade klätter-rep? Klättring allmänt 24
Zata78 Rep upphittat/omhändertaget på Tunaberg 6/9 Klättring allmänt 0
Baraja Bortglömt rep Kärringberget Klättring allmänt 0
johnliungman Twistat rep vid dåliga firningsankare Klättring allmänt 16
gustafmag Utrustning för rep-soloklättring Klättring allmänt 12
daguito Upphittat rep Bistaberget Sörmland 17 maj 2012 Klättring allmänt 7
jomeon02 Rep till kortare trad-turer Klättring allmänt 13
kotten1 Max fångryck på rep till sportklättring Klättring allmänt 19
leno17 Klättra i rep Klättring allmänt 13
hebbe Black Diamond testar hur länge rep behöver vila mellan fall Klättring allmänt 2
E9climbing Forvara rep kallt ar det dumt? Klättring allmänt 7
Polarnatt Rengöra rep och slingor Klättring allmänt 10
johnliungman Clogga - vilken diameter rep? Klättring allmänt 11
subsoil viilket rep ska man ha? Klättring allmänt 28
Jonasjonasjonas Två rep till multipitch?? Klättring allmänt 19
iloj kasta gamla klätterprylar/rep Klättring allmänt 10
Rebecca81 skarva rep Klättring allmänt 8
magwo Köpa rep med bicolor/bipattern? Klättring allmänt 5
Keras2006 Vila rep efter fall? Klättring allmänt 15
Mike C Upphyttad rep, Tunaberg/Simonsberget Klättring allmänt 2
desmo79 Vad menar Beal? Tips på rep? Klättring allmänt 41
tommy.fransson Gör BlueWater bra rep? Klättring allmänt 1
kinjinte Rep kvarglömt i Aspen? Klättring allmänt 1
veve Ringkallen, kvarglömt rep? Klättring allmänt 1
millimeter Samköp av hjälm, rep, QD:s? Klättring allmänt 5
Slan Metolius Monster -rep Klättring allmänt 1
coffee08 Köptips slinga, karbin, quickdraws och rep Klättring allmänt 22
Zion Hjälp, köp av karbin och slingor för top-rep. Klättring allmänt 14
marcusen Vulktejp och Rep Klättring allmänt 5
ctve8n Dyneema- eller kevlar-rep Klättring allmänt 11
danne_doppsko Inknytning mitt på rep?! Klättring allmänt 35
bomsidaisy Vilket rep? Klättring allmänt 6
Micke_Y Køpa rep via nætet Klättring allmänt 3
Henke_K Statiska Rep? Klättring allmänt 6
Michel.B Stor kunskap kring dynamiken i rep efterfrågas Klättring allmänt 9
rockmater Repsolo med 9.7 mm rep? Klättring allmänt 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.