Röjt framför klippan vid svarten ( längs med 153an mot Ullared )

Tjenare!

Har sett att det har blivit röjt framför Klippan vid svarten, var framme och kikade och fann i alla fall 2 st kembultade leder.

Någon som känner till när dom blev bultade och hur accessen är på klippan?
Har letat runt lite på nätet men har bara läst att Klippan är omnämnd men tyvärr inget mer.

Så ! Alla sten-älskande klättrare berätta vad ni vet !
 
Jo, jag vet vem som bultat...jag var med när det gjordes. Typ 2004 plus/minus ett år...Jag minns inte detaljerna tyvärr och det blev inte fullt dokumenterat...Men Varbergsklättrare kontaktades och vid den tiden så var det inte många aktiva klättrare i Varberg..vet inte hur det är nu. Markägaren kontaktades och godkännande gavs...men bara muntligt...

Det ska sitta en bult i ett stenblock på marken också. Tror den sattes för att kunna användas som markankare och för att klättrare skulle kunna inspektera bulttyp och aktuellt skick. Den ena leden är en något lättare (den till vänster), kanske 6a...? och den högra kanske 7a...? Har du provat dem? Vad tror du om graden?

Riktigt bra jobbat att du röjt lite, då kan man lämna tjejen på Gekås och sen klättra istället för att plågas inne på varuhuset :)
 
Jo, jag vet vem som bultat...jag var med när det gjordes. Typ 2004 plus/minus ett år...Jag minns inte detaljerna tyvärr och det blev inte fullt dokumenterat...Men Varbergsklättrare kontaktades och vid den tiden så var det inte många aktiva klättrare i Varberg..vet inte hur det är nu. Markägaren kontaktades och godkännande gavs...men bara muntligt...

Det ska sitta en bult i ett stenblock på marken också. Tror den sattes för att kunna användas som markankare och för att klättrare skulle kunna inspektera bulttyp och aktuellt skick. Den ena leden är en något lättare (den till vänster), kanske 6a...? och den högra kanske 7a...? Har du provat dem? Vad tror du om graden?

Riktigt bra jobbat att du röjt lite, då kan man lämna tjejen på Gekås och sen klättra istället för att plågas inne på varuhuset :)

kan ju börja med att säga att det inte är jag som har röjt utan jag fick syn på det bara, man har ju haft span på klippan ett tag så man blev glatt förvånad!

har kikat på bulten som sitter i backen och den ser helt okej ut, men man får väl kanske ta och repa ner över lederna och knacka på dom (vissa har fått en hel del vatten över sig, sen har det varit mycket is där i vinter.)

det hade varit kul om du hade kunnat höra dig för om det finns mer dokumenterat där, kanske någon trevlig trad linje ? finns ju mycket potential där.

får ta och prata med F.d. ordförande i klubben om han har någon koll annars så får du gärna se vad du kan vaska fram om klippan.

/ Peter
 
Ja, det är inte du som har röjt...jag såg det på ditt inlägg precis efter jag postat...sorry. Men hur som helst bra att det röjts :)
Men av vilken anledning har de blivit röjt? Är det klättrare som röjt eller är det bara allmänt röjt för att det ska se fint ut för de som passerar (eftersom vägen går bredvid).

Hur är det med lav och mossa? Är lederna igengrodda/ kräver uppborstning?

Vill minnas att det var exakt denna typ av bult som sattes:
http://www.barrabes.com/shop/rock-c...4/fixe/grey-stainless-steel-glue_in-bolt.html

Och som toppankare var det antingen två av ovanstående bult, eller (mer troligt) exakt denna typ av kedjeankare:
http://www.barrabes.com/shop/rock-c...4/fixe/grey-stainless-steel-glue_in-bolt.html

Vill också minnas att det kan vara svårt att nå ankaret uppifrån, men det finns (fanns) gott om träd som man kan slänga ett rep runt för att sänka ner sig till ankaret (om man inte leder upp).

Jag känner till en klippa till, väster om Högvadsån där som detta vattendrag rinner parallellt med väg 154 mot Falkenberg. Denna ligger dock i Naturreservatet där och jag har bara repellerat här. Om man får bedriva klätteraktiviteter här vet jag ej.

Sen finns ju Drakahålet och Drakkammaren (grotta) som du kanske känner till, vid Dagsås. Ett besök ända ner till botten av denna grotta är ett måste. Krävs repellering i Drakahålet, dels vid ingången och dels 10 meter in...
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.