Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Dansk föll vid Kullaberg
- Trådstartare Mezzner
- Start datum
"En grupp klättrare befann sig längst ut på berget när olyckan var framme.
– En i gruppen föll och skadade sig mycket allvarligt, säger räddningsledare Henrik Persson."
Obehagligt! Men artikeln säger mig inte särskilt mycket. Vad hände? Var klättrade de?
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
vad som hände är det nog ingen som kan svara på. Men som det ser ut på bilderna på ekstrabladet så klättrade dom på palnatokes skränt på nordsidan.
http://ekstrabladet.dk/112/article1643598.ece
Mer diskussion lär föras här:
http://www.dbkk.dk/forum/showthread.php?4912-D%F8dsfald-ved-kullen
http://ekstrabladet.dk/112/article1643598.ece
Mer diskussion lär föras här:
http://www.dbkk.dk/forum/showthread.php?4912-D%F8dsfald-ved-kullen
Det verkar alltså som att olyckan skett vid firning, att den som föll var den siste av ett antal som firade, och att han föll tillsammans med repet.
Alltså skulle man kunna tänka sig att ankaret fallerade, och tydligen är klippkvaliteten dålig vid den aktuella platsen. Ankaret antas vidare ha varit på kilar.
Alltså skulle man kunna tänka sig att ankaret fallerade, och tydligen är klippkvaliteten dålig vid den aktuella platsen. Ankaret antas vidare ha varit på kilar.
Ja, av artiklarna att döma gissar jag att en bit klippa har lossnat, varpå båda säkringarna fallerat. Det man kan lära sig av detta antagna scenario är att det är viktigt att ha säkringar i oberoende stenformationer - troligtvis långt mycket viktigare än perfekt jämnviktning som man ofta lägger mycket tid och tanke på.
Det tyder på att det rör sig om ett eget ankare och inte ett fast. Huruvida de verkligen var oberoende eller det är chockbeslastningen framgår inte. I alla fall inte än så länge.Ekstra Bladet sa:Ulykken indtraf på den sidste del af danskernes klatrerute, hvor klatreteamet skulle rappelle ned ad en godt 15-20 meter høj klippe, og de havde inden da fået fastsat de to, uafhængige sikringer, der netop skulle sikre, at der ikke kunne gå noget galt.
Vad jag förstår har dem firat ner ifrån "Den Glömda Vägen" 4+, 32m. Klättrade den för 5 år sedan och då fanns där en del misstänkta lösa klippblock. På några partier kan där vara lite "halt" pga erosion ovanför, dvs fint grus som tar bort greppet från skorna (min polare halkade och föll ungefär mitt på leden första gången vi skulle klättra den).
Där finns inga stationär ankare på leden, dock mkt välsäkrad.
Mvh
Peter
Där finns inga stationär ankare på leden, dock mkt välsäkrad.
Mvh
Peter
Det tyder på att det rör sig om ett eget ankare och inte ett fast. Huruvida de verkligen var oberoende eller det är chockbeslastningen framgår inte. I alla fall inte än så länge.
Så du litar på alla fasta ankare, trots att båda punkterna (om det finns två) sitter i samma formation? En borrbult är inte automagisk säker!
Så du litar på alla fasta ankare, trots att båda punkterna (om det finns två) sitter i samma formation? En borrbult är inte automagisk säker!
Måste vi ta den diskutionen igen! Vi vet alla nu vad du tycker om bultar!
Vad jag läste så antyddes det inget om vad som är säkrast eller att man blint litat på bultar.
Finns 100 andra trådar om det.
Måste vi ta den diskutionen igen! Vi vet alla nu vad du tycker om bultar!
Vad jag läste så antyddes det inget om vad som är säkrast eller att man blint litat på bultar.
Finns 100 andra trådar om det.
Senast idag så funderade jag på att sätta upp nya bultar på en klippa...
Liknande trådar
- Svar
- 17
- Visningar
- 7 K
- Svar
- 3
- Visningar
- 244
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar