Dansk föll vid Kullaberg

Då måste jag ha missuppfattat dig =)

Jag tycker att bultar ska vara bra uppskruvade (angående kvalitet, bultens placering, ledens val, repdrag, klippmöjligheter, bulttyp, synlighet för almänheten etc). Jag tycker att väldigt många bultar som sätts upp sätts upp av fel anledningar, eller är för oigenomtänkta. Men samtidigt har jag alltid varit för att man borrbultar bra, på rätt sätt, på rätt (bra) leder. Dessutom är jag trött på borrbultar som är dåligt uppsatta, för att de inte har satts upp på ett fackmässigt (=100%igt) sätt.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Då är jag med.... Får be om ursäkt. =)

Jag tycker att bultar ska vara bra uppskruvade (angående kvalitet, bultens placering, ledens val, repdrag, klippmöjligheter, bulttyp, synlighet för almänheten etc). Jag tycker att väldigt många bultar som sätts upp sätts upp av fel anledningar, eller är för oigenomtänkta. Men samtidigt har jag alltid varit för att man borrbultar bra, på rätt sätt, på rätt (bra) leder. Dessutom är jag trött på borrbultar som är dåligt uppsatta, för att de inte har satts upp på ett fackmässigt (=100%igt) sätt.

Så du litar på alla fasta ankare, trots att båda punkterna (om det finns två) sitter i samma formation? En borrbult är inte automagisk säker!
Sluta med det där larvet och läs vad jag skriver. Jag skriver inget om att jag litar mer på ett fast ankare. Jag skriver att det utifrån texten kan man konstatera att det inte verkar röra sig om ett fast ankare eftersom det fanns osäkerhet om detta. Ett ankare med kilar eller dylikt kan vara lika säkert eller osäkert som ett fast, men det var inte det som är frågan och inte en diskussion jag tänker ta här. Det är bara att läsa femhundra andra trådar här.

Sluta med det där larvet och läs vad jag skriver. Jag skriver inget om att jag litar mer på ett fast ankare. Jag skriver att det utifrån texten kan man konstatera att det inte verkar röra sig om ett fast ankare eftersom det fanns osäkerhet om detta. Ett ankare med kilar eller dylikt kan vara lika säkert eller osäkert som ett fast, men det var inte det som är frågan och inte en diskussion jag tänker ta här. Det är bara att läsa femhundra andra trådar här.

Förlåt mig, men jag uppfattade det du skrev som att ankaret hade lossnat, alltså var det inget fast ankare, vilket i sin tur ger underförstått att fasta ankare inte lossnar och att detta måste varit byggt med vanlig utrustning.

Ekstra Bladet sa:
og de havde inden da fået fastsat de to, uafhængige sikringer
Nej, jag refererade till texten i den danska tidning som jag citerade. Där står det löst översatt att "och dom hade just innan fått isatt de två oberoende säkringarna". Med mindre de hade borrmaskinen med sig upp på berget, så är det tal om vanlig tradutrustning. Det som stör mig mest i citatet är att man just säger att de "fått" dom isatta... som om någon annan gjort det åt dom. Men det är nog jag som läser in för mycket. Precis som andra läser in bultar i alla inlägg ;)

Nej, jag refererade till texten i den danska tidning som jag citerade. Där står det löst översatt att "och dom hade just innan fått isatt de två oberoende säkringarna". Med mindre de hade borrmaskinen med sig upp på berget, så är det tal om vanlig tradutrustning. Det som stör mig mest i citatet är att man just säger att de "fått" dom isatta... som om någon annan gjort det åt dom. Men det är nog jag som läser in för mycket. Precis som andra läser in bultar i alla inlägg ;)
Sedan översätter inte Google danskan för bra...

Att de "fått dem isatta" är nog ingen indikation på att någon annan gjort det åt dem, det är bara danska.
Dessutom är det som vanligt så att man får sila rätt kraftigt när det är tidningsuppgifter eller andrahandsuppgifter över huvud taget.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips