Säkerhet vid de öppna bouldertävlingarna?

Hej hej!

Jag gillar verkligen de "öppna" bouldertävlingarna som arrangeras av de kommersiella klätterhallarna i Stockholm!

Men jag tycker också att arrangörerna, genom att inte begränsa deltagarantalet, gör alltför stora avkall på säkerheten under tävlingarna. Jag tror det mest är en tidsfråga innan någon skadar sig allvarligt som ett direkt resultat av trängsel och hets.

Det blir sån extrem trängsel att det enda sättet att få ett bra resultat i tävlingen är att tränga sig och påbörja problem innan de andra som står i kö tycker det är säkert att köra. Detta leder till en hetsig, tråkig stämning där man tänjer mer och mer på gränserna.

Jag har själv inga lösningar på problemet mer än att låta tävlingarna ha begränsat antal platser med först-till-kvarn-system.

Det känns som att klätterhallarna undviker sitt säkerhetsansvar till förmån för enkelhet och profit. Kommentarer @Robin Dahlberg? :)

Eller har jag bara en alltför ambitiös säkerhetsinställning?
 
Hej Magnus,

Kul att du gillar tävlingarna och det är ju uppenbart att väldigt många gör det. Du tar upp en viktig fråga och jag tänker svara på den så gott jag kan. Givetvis kan jag bara svara på frågan för Klättercentrets räkning eftersom jag är ansvarig för säkerheten där.

Antalet deltagare på våra öppna tävlingar blir fler och vid någon punkt går det inte att ha fler tävlande. Kanske är vi där redan nu, det tål att diskuteras. Fast antal platser kan vara en lösning på trängselproblem, men med den lösningen kommer andra problem i kölvattnet. Detta är en av många frågor vi nu diskuterar när det kommer till tävlingsarrangemang och vi kommer att ta upp just denna fråga igen inför nästa säsong.

Något vi har gjort för att minska på trycket är förlänga tävlingen och starta kl 17.00 istället för 18.00, för att de tävlande ska kunna sprida ut sig något mer över tävlingen alla timmar. Den senaste tävlingen, som var nu i helgen, startade dock 18.00.

En sak vill jag förtydliga, Magnus. Jag tror att många andra klätterhallar håller med mig när jag säger att klättertävlingar kostar mer att arrangera än vad man tjänar på dem. Vill man åt enkelhet och profit så gör man nog bäst i att undvika tävlingsarrangemang över huvudtaget.

Slutligen vill jag bara säga att ambitiös inställning till säkerhet är bra. Detta är viktiga frågor. Vill man ha 50 nya boulderproblem i lugn och ro och slippa trängsel gör man bäst i att klättra dagen efter. Det gjorde jag idag. Den festliga stämningen missar man då iofs. Den bästa lösningen vore nog om vi hade en större klätterhall att ha tävlingen i. Vi tittar även på denna lösning just nu.

Mvh
 
Ok Robin! Bra att ni har problemet i tankarna. Låter spännande med en ny, större hall! Skulle den vara renodlad bouldering-hall i så fall?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
dat94mka extra säkerhet vid firning Klättring allmänt 10
Lico Replås som säkerhet? Klättring allmänt 13
johnliungman Tips på länkar om forskning kring säkerhet sökes Klättring allmänt 11
Micke U Bouldering och säkerhet. Klättring allmänt 2
Vildmarkare Bestiga Sarektjåkka’s 5 toppar med start vid Svarta Spetsen Klättring allmänt 3
MarLodge Klättra vid laxälv Klättring allmänt 1
sfrge Dödsolycka vid Trollväggen. Klättring allmänt 4
Klätterroosen Gömda nycklar vid Vårdberget idag söndag Klättring allmänt 0
olivere Klättring vid bulk Klättring allmänt 2
NikMat Knut vid karbinen på egensäkring(koslinga)? Klättring allmänt 3
apfaktor Kvarglömt vid Fullbroberget Klättring allmänt 0
gusyd578 Olycka vid Ågelsjön Klättring allmänt 16
packåsna Kvarglömt vid Ryssgraven Klättring allmänt 0
Kristofer1982 Upphittad hjälm vid grönbrink Klättring allmänt 1
Bolg Klätterskor upphittade vid Häggsta Klättring allmänt 1
bellasoda Prylar upphittade vid Bistaberget Klättring allmänt 0
OsYa Upphittat rep vid Grönbrinksberget Klättring allmänt 2
annakask Kniv upphittad vid Silverberget. Klättring allmänt 0
bellasoda Camalot #1 upphittad vid Simonsberget Klättring allmänt 2
Bloggomann Jordgetingar vid Tansvägga / Predikstolen i Dalarna Klättring allmänt 1
Kolkritan Kilpetare vid gritstone Klättring allmänt 0
sunkensson Utrustning funnet vid Simonsberget Klättring allmänt 1
Visenten Myggigt vid Offerhällan? Klättring allmänt 2
andflygh Två eller en slinga vid ankring Klättring allmänt 27
seon Etik vid kurser och gruppaktiviteter. Klättring allmänt 21
avslut210607 Hur varm blir bromsen vid firning? Klättring allmänt 5
DouglasE Upphittade quickdraws vid ryssgraven 24/9 Klättring allmänt 0
OakNinja Karbinens hållfasthet vid felaktig belastning? Klättring allmänt 21
johnliungman Twistat rep vid dåliga firningsankare Klättring allmänt 16
Vovven Händerna vid ledklättring Klättring allmänt 10
magwo Två dubbla överhandsknutar vid firning? Klättring allmänt 26
cake Dricksvatten vid ågelsjön? Klättring allmänt 5
magwo Lägga kilar vid travers Klättring allmänt 12
peon Rep som gått av vid fall? Klättring allmänt 16
Curium GriGri vid trad? Klättring allmänt 49
klätterpojken vägg vid rodelberget Klättring allmänt 0
ramboe Röjt framför klippan vid svarten ( längs med 153an mot Ullared ) Klättring allmänt 4
magwo Fallteknik vid fall på sva? Klättring allmänt 9
Mezzner Dansk föll vid Kullaberg Klättring allmänt 34
johnliungman Planerad bergstäkt vid Skälefjäll Klättring allmänt 10
Mezzner Älgjakt vid Grönbrinksberget Klättring allmänt 9
Raketglass Klätterskor upphittade vid Örnberget Klättring allmänt 0
Pialin Glasögon upphittade vid Häggstaklippan Klättring allmänt 0
johnliungman Fall vid löpande säkring Klättring allmänt 59
Mike C Ta hem kvarglomda saker man hittat vid klippan? Klättring allmänt 24
SMR Vad gäller vid skapande av nya leder? Klättring allmänt 6
Maurits Tricam vid Slabben i Utby Klättring allmänt 0
jcederli Getingbo vid ankaret på omöjligaväggen Klättring allmänt 0
AriGold Klätterolycka vid Lyse kyrka Klättring allmänt 7
Rimfrost_i_skägget Statrep upphittat vid Häggsta Klättring allmänt 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.