Säkerhet vid de öppna bouldertävlingarna?

Hej hej!

Jag gillar verkligen de "öppna" bouldertävlingarna som arrangeras av de kommersiella klätterhallarna i Stockholm!

Men jag tycker också att arrangörerna, genom att inte begränsa deltagarantalet, gör alltför stora avkall på säkerheten under tävlingarna. Jag tror det mest är en tidsfråga innan någon skadar sig allvarligt som ett direkt resultat av trängsel och hets.

Det blir sån extrem trängsel att det enda sättet att få ett bra resultat i tävlingen är att tränga sig och påbörja problem innan de andra som står i kö tycker det är säkert att köra. Detta leder till en hetsig, tråkig stämning där man tänjer mer och mer på gränserna.

Jag har själv inga lösningar på problemet mer än att låta tävlingarna ha begränsat antal platser med först-till-kvarn-system.

Det känns som att klätterhallarna undviker sitt säkerhetsansvar till förmån för enkelhet och profit. Kommentarer @Robin Dahlberg? :)

Eller har jag bara en alltför ambitiös säkerhetsinställning?

Hej Magnus,

Kul att du gillar tävlingarna och det är ju uppenbart att väldigt många gör det. Du tar upp en viktig fråga och jag tänker svara på den så gott jag kan. Givetvis kan jag bara svara på frågan för Klättercentrets räkning eftersom jag är ansvarig för säkerheten där.

Antalet deltagare på våra öppna tävlingar blir fler och vid någon punkt går det inte att ha fler tävlande. Kanske är vi där redan nu, det tål att diskuteras. Fast antal platser kan vara en lösning på trängselproblem, men med den lösningen kommer andra problem i kölvattnet. Detta är en av många frågor vi nu diskuterar när det kommer till tävlingsarrangemang och vi kommer att ta upp just denna fråga igen inför nästa säsong.

Något vi har gjort för att minska på trycket är förlänga tävlingen och starta kl 17.00 istället för 18.00, för att de tävlande ska kunna sprida ut sig något mer över tävlingen alla timmar. Den senaste tävlingen, som var nu i helgen, startade dock 18.00.

En sak vill jag förtydliga, Magnus. Jag tror att många andra klätterhallar håller med mig när jag säger att klättertävlingar kostar mer att arrangera än vad man tjänar på dem. Vill man åt enkelhet och profit så gör man nog bäst i att undvika tävlingsarrangemang över huvudtaget.

Slutligen vill jag bara säga att ambitiös inställning till säkerhet är bra. Detta är viktiga frågor. Vill man ha 50 nya boulderproblem i lugn och ro och slippa trängsel gör man bäst i att klättra dagen efter. Det gjorde jag idag. Den festliga stämningen missar man då iofs. Den bästa lösningen vore nog om vi hade en större klätterhall att ha tävlingen i. Vi tittar även på denna lösning just nu.

Mvh

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Ok Robin! Bra att ni har problemet i tankarna. Låter spännande med en ny, större hall! Skulle den vara renodlad bouldering-hall i så fall?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips