Karbinens hållfasthet vid felaktig belastning?

Hej, har precis börjat klättra och fått mitt gröna kort. Något jag funderat över är karbinens hållfasthet vid belastning över kortsidan dvs om karbinen roterar i samband med att säkrad klättrare faller från väggen, hur god är hållfastheten?

Det enda som går att läsa sig till vad jag kan hitta är att karbinen bör ligga rätt, men vad händer OM det händer?

Frågan gäller i första hand topprepsklättring på vägg inomhus.
 
Om moderna karbinener belastas på "tvären" kan de ändå inte brytas av vid de krafter som kan komma på fråga vid normal klättring.
 

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
För topprepsklättring är det ingenting du behöver fundera över alls.

Det finns alltid angivet på karbinerna de olika styrkorna för olika belastningar. Längst med karbinen (ofta markerat med två pilar längst med karbinens rygg) brukar ligga på >20 kN, över ryggen (ofta markerat med två pilar vinkelrätt mot karbinens rygg) brukar ligga på 7-10 kN och öppen grind (ofta markerat med en stiliserad bild på en öppen grind el. dyl.) brukar ligga på ungefär samma som karbinens styrka vid belastning över ryggen.

Ledfall genererar, så vitt jag förstått, krafter på utrustningen som normalt ligger mellan 3 och 10 kN (där 10 kN är väääldigt extrema ledfall på gamla rep som redan är uttöjda och yadayada), vid topprepsfall har jag inga siffror på det, men jag tror knappast man överstiger 2 kN om jag får höfta.

Finns det någon som mätt upp detta?
 
Om moderna karbinener belastas på "tvären" kan de ändå inte brytas av vid de krafter som kan komma på fråga vid normal klättring.

För topprepsklättring är det ingenting du behöver fundera över alls.

Det finns alltid angivet på karbinerna de olika styrkorna för olika belastningar. Längst med karbinen (ofta markerat med två pilar längst med karbinens rygg) brukar ligga på >20 kN, över ryggen (ofta markerat med två pilar vinkelrätt mot karbinens rygg) brukar ligga på 7-10 kN och öppen grind (ofta markerat med en stiliserad bild på en öppen grind el. dyl.) brukar ligga på ungefär samma som karbinens styrka vid belastning över ryggen.

Ledfall genererar, så vitt jag förstått, krafter på utrustningen som normalt ligger mellan 3 och 10 kN (där 10 kN är väääldigt extrema ledfall på gamla rep som redan är uttöjda och yadayada), vid topprepsfall har jag inga siffror på det, men jag tror knappast man överstiger 2 kN om jag får höfta.

Finns det någon som mätt upp detta?

Tack för siffrorna! Min höjdskräck som jag försöker bli av med har ganska lite med höjden att göra, jag måste våga släppa kontrollen och lita på utrustningen men då är det skönt med fakta och empiriska data.

Nån som sitter på mer?
 
Att få HMS-karbinen på tvären mellan rep och belay-loop är inte så lätt men det går ju att få den att "fastna" i det läget när man står och säkrar. Om den sedan verkligen skulle bli kvar i det läget under stor belastning är väl rätt tveksamt, de flesta karbiner är ju utformade så att de inte ska kunna hamna på tvären genom att de motstående sidorna inte är parallella (undantag: ovalkarbiner).

Det finns dessutom några specialkarbiner som är fixerade i rätt läge i lopen, DMM var väl tidiga med en modell, och Black Diamond har en annan variant som jag själv använder. Finns även några till.
 
Risken är ju att du skruvar upp skruven om du lägger karbinen snett. Dessutom ser det fult ut.

Det är inget jag tänkte eftersträva :)

Att få HMS-karbinen på tvären mellan rep och belay-loop är inte så lätt men det går ju att få den att "fastna" i det läget när man står och säkrar. Om den sedan verkligen skulle bli kvar i det läget under stor belastning är väl rätt tveksamt, de flesta karbiner är ju utformade så att de inte ska kunna hamna på tvären genom att de motstående sidorna inte är parallella (undantag: ovalkarbiner).

Det finns dessutom några specialkarbiner som är fixerade i rätt läge i lopen, DMM var väl tidiga med en modell, och Black Diamond har en annan variant som jag själv använder. Finns även några till.

Om klätterkurser, klätterhallar och utövare använder en "vanlig" låskarbin så känns det bara så konstigt om en snedställd karbin vid topprepsklättring inomhus innebar en säkerhetsrisk - då skulle väl alla andra typer bli förbjudna och alla skulle använda fixerade karbiner?

Det är det jag försöker få svar på :) jag vill förstå utrustningen så gott jag kan!
 
Det är ju inte optimalt om karbinen är tvärställd, men det är inte en säkerhetsrisk vid topprepning. Som redan påpekats.
 
Det är inget jag tänkte eftersträva :)



Om klätterkurser, klätterhallar och utövare använder en "vanlig" låskarbin så känns det bara så konstigt om en snedställd karbin vid topprepsklättring inomhus innebar en säkerhetsrisk - då skulle väl alla andra typer bli förbjudna och alla skulle använda fixerade karbiner?

Det är det jag försöker få svar på :) jag vill förstå utrustningen så gott jag kan!

Om du klättrar industriellt har du alltid helkroppssele, dubbla rep och automagiskt låsande bromsar för tusentals kronor. Dessutom har du karbiner som klarar av krafter upp emot 40 kN... allt annat är otillräckligt för yrkesbruk.

(Ovanstående påstånde är ganska mycket överdrivet, då jag inte vet hur det egentligen ligger till).
 

Tackar, mycket intressant!

Det är ju inte optimalt om karbinen är tvärställd, men det är inte en säkerhetsrisk vid topprepning. Som redan påpekats.

Det verkar ju så. CE-märkningen är ju troligtvis inte baserad på godtyckliga krafter och därför bör ju 7kn räcka för det mesta men det är ju kul med riktiga siffror.

Om du klättrar industriellt har du alltid helkroppssele, dubbla rep och automagiskt låsande bromsar för tusentals kronor. Dessutom har du karbiner som klarar av krafter upp emot 40 kN... allt annat är otillräckligt för yrkesbruk.

(Ovanstående påstånde är ganska mycket överdrivet, då jag inte vet hur det egentligen ligger till).

Lästa att för amatörklättring är det förhålladet 1:10-förhållade på hållfastheten och inom industrin 1:15. Informationen hämtad från ovan bloggtips hos black diamond.

Intressant länk om hållfastheten vid kraftig felbelastning av karbin: http://theuiaa.org/upload_area/files/1/Karabiner_Breakings_when_using_a_Figure-of-eight.pdf
 
Hej!

När man tittar på bilderna från BD, så inser man att problemet kan delvis avhjälpas med keylock-karbiner!

Once you go keylock, you never go back!

Köper någon karbiner utan keylock nu förtiden? Helt klart värt dom extra kronorna tycker jag. Vad tycker ni?

Med vänliga hälsningar

Kaj
 

Liknande trådar

Svar
1
Visningar
630 K
lars.heijkenskjold@telia.com (Lars Heijkenskjöld)

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips