Rack för Sveriges 12 högsta toppar?

Rack för Sveriges 12 högsta toppar? (sommartid)

Hej!

Sitter här på julaftonsnatten och funderar över hur ett komplett rack skulle kunna se ut för alla 2000-meters-topparna i landet om man tar "standardlederna" - Sommartid! (juli). Just nu väger nämligen skiten för mycket, något måste bantas - och undrar om några skulle känna för att bidra med vad ni som klättrat topparna tog med er och anser att man skulle behöva om man nu väljer att säkra eller tycker "better safe than sorry"?

Gärna precisa svar som t.ex "För topp/led A är hexor i storlek det och det perfekta, men för B är det kamsäkringar av storlek X som gäller...", osv. - men givetvis är all information av intresse! :)

Bilder över eventuella krux eller luftiga partier skulle också vara mycket intressant (har nog sett alla som det går att Google:a efter dock).

Kitet kommer att innehålla "allt", frågan är bara var man behöver vad och var man inte behöver vad av följande... stegjärn, yxa, kilar, hexor, kamsäkringar, karbinpar, firningsåtta, karbiner, isskruvar, slingor (blir X meter tubsockor, err, tub-band som knyts efter hand som det behöver firas och man tvingas lämna kvar slingan).


Rutten skulle se ut på följande sätt...

Kaskasapakte via Tarfalatjåkka till Kaskasatjåkka (dvs inte standardleden via glaciären), över Lillietoppen till Kaskasapakte. Ner via SV-kammen eller tillbaka ner en enklare väg.

Hela Vargryggen, upp via "nordöstra kammen" (dvs vid Svarta Sjön), ner via Östra Leden.

Akka: Upp via Njiramjåkka (har än så länge endast Blå Kartan över området, men antar att detta är Norra Leden / Bäckravinen), upp på kammen till Borgtoppen (ej på glaciären), till Stortoppen, vidare till Nordosttoppen. Ner till Bäckravinen igen.

Sarektjåkkå förmodligen från norr (anmarsch via Sarvesvagge och Lullihavagge): Upp på Nordtoppen via "norra kammen", vidare till Stortoppen, sen till Sydtoppen, följt av Buchttoppen. Ner via Buchtkammen.

Pårte: Upp någonstans på södra sidan, till observatoriet, vidare till Pårtetjåkkå, sen till Palkattjåkkå och här vänds det. Ner samma väg som upp.


All information om vilka typer av säkringar som funkar bäst, till vad för bergarter det handlar om, till vart berget i fråga är som minst respektive mest löst, till graderingar, till alternativa leder, till bilder är av stort intresse och tas tacksamt emot!

Tack på förhand!

God Jul & Gôtt Nytt År! :)
/ Michel

[Ändrat av Michel.B 2006-12-25 kl 02:34]
 
Re: Rack för Sveriges 12 högsta toppar? (sommartid)

Michel.B; sa:
Hej!

Sitter här på julaftonsnatten och funderar över hur ett komplett rack skulle kunna se ut för alla 2000-meters-topparna i landet om man tar "standardlederna" - Sommartid! (juli). Just nu väger nämligen skiten för mycket, något måste bantas - och undrar om några skulle känna för att bidra med vad ni som klättrat topparna tog med er och anser att man skulle behöva om man nu väljer att säkra eller tycker "better safe than sorry"?

Gärna precisa svar som t.ex "För topp/led A är hexor i storlek det och det perfekta, men för B är det kamsäkringar av storlek X som gäller...", osv. - men givetvis är all information av intresse! :)

Bilder över eventuella krux eller luftiga partier skulle också vara mycket intressant (har nog sett alla som det går att Google:a efter dock).

Kitet kommer att innehålla "allt", frågan är bara var man behöver vad och var man inte behöver vad av följande... stegjärn, yxa, kilar, hexor, kamsäkringar, karbinpar, firningsåtta, karbiner, isskruvar, slingor (blir X meter tubsockor, err, tub-band som knyts efter hand som det behöver firas och man tvingas lämna kvar slingan).
Jag har inte bestigit alla topparna själv men tycker att det låter som ett kul projekt, så lite soffbestigarkommentarer följer: En firningsåtta väger ganska mycket mer än en enkel hinkbroms (som dessutom inte tvinnar repen). Kanske är det bättre att lämna de tunga kamsäkringarna hemma och möjligen sakna dem några sekunder än att bära omkring på dem i två veckor. I juli kanske man inte heller behöver isskruvarna?

Michel.B; sa:
Rutten skulle se ut på följande sätt...

Kaskasapakte via Tarfalatjåkka till Kaskasatjåkka (dvs inte standardleden via glaciären), över Lillietoppen till Kaskasapakte. Ner via SV-kammen eller tillbaka ner en enklare väg.
Jag misstänker att SV-kammen är ganska besvärlig och tidskrävande jämfört med normala nedstigningsleden.

Michel.B; sa:
Hela Vargryggen, upp via "nordöstra kammen" (dvs vid Svarta Sjön), ner via Östra Leden.

Akka: Upp via Njiramjåkka (har än så länge endast Blå Kartan över området, men antar att detta är Norra Leden / Bäckravinen), upp på kammen till Borgtoppen (ej på glaciären), till Stortoppen, vidare till Nordosttoppen. Ner till Bäckravinen igen.
Glaciären på Akka är annars mycket jämn och sprickfri, tror det är snabbaste vägen (?).

Michel.B; sa:
Sarektjåkkå förmodligen från norr (anmarsch via Sarvesvagge och Lullihavagge): Upp på Nordtoppen via "norra kammen", vidare till Stortoppen, sen till Sydtoppen, följt av Buchttoppen. Ner via Buchtkammen.

Pårte: Upp någonstans på södra sidan, till observatoriet, vidare till Pårtetjåkkå, sen till Palkattjåkkå och här vänds det. Ner samma väg som upp.


All information om vilka typer av säkringar som funkar bäst, till vad för bergarter det handlar om, till vart berget i fråga är som minst respektive mest löst, till graderingar, till alternativa leder, till bilder är av stort intresse och tas tacksamt emot!

Tack på förhand!

God Jul & Gôtt Nytt År! :)
/ Michel

[Ändrat av Michel.B 2006-12-25 kl 02:34]

Du har antagligen redan läst Tretton toppar men just in case:
http://www.utsidan.se/ddb/reportage/reserep/445.htm


/P
 
Har inte varit uppe på alla toppar, bara alla i kebbe området. Men isskruvar verkar lite onödigt, och firningsåttan går nog att banta bort den med.

SV leden ner från Kaskasapakte är väldigt besvärlig, är du själv finns det risk för en hel del firning, för det finns en att antal väldigt branta partier där kammen är avbruten.
[Ändrat av virror 2006-12-26 kl 14:47]
 
Jo, har förstått att SV-kammen är jobbig. Har sett några bilder och det ser ut att vara ett antal jobbiga hak. Får se om man känner för det eller ej.

Förresten, hur är kammen precis öster om SV-kammen (precis syd-öst om 2015m-toppen)?

Apropå firningsåtta, har en väl använd BD "Super 8" som väger (enligt min våg) 84 gram. Äger bara en repbroms - BD's ATC Guide (nästan inte använd alls) och väger 97 gram. Funderar på en Stitch, väger mindre än "superåttan"... eller kanske den enklaste varianten - "belay-plattan". Eller också kanske man skall köra superlätt och använda karbiner att fira med.

Visst spar man några gram här, men det känns mer angeläget att inte ta med sig ett komplett kilset samt ett komplett hex-set och 6 kamsäkringar plus 10 karbinpar (sic). Frågan är bara hur mycket av vad och vilka storlekar som rekommenderas?

Jag läste att Per Lindberg och Robert Tellvik använde isskruvar pga (förmodas) bar is och dåligt väder på kammen mellan syd- och nordtoppen. Av samma anledningen tänkte jag plocka med ett par skruvar.

http://www.utsidan.se/ddb/reportage/reserep/445.htm

Jag tänkte först förstås fråga fjällstationen om isen är snöfri, annars är det ju ingen idé att plocka med skruvarna.
 
Nu förstår jag inte riktigt vilken kam du syftar på? Kamkilarna bör du ta med dig, hexorna kanske du kan ta med ett fåtal, beror lite på hur mycket du gillar dom, jag tror vi använde en hexa på kaska. Väldigt löst överallt i fjällen dock, så man får se upp. Har en hel del bilder från kaska om du är intresserad.
 
Val av utrustning kan ofta vara svårare än själva klättringen, om man inte valt fel utrustning vill säga.

Jag har inte klättrat någon av topparna ovan och jag vet inte hur mycket klättererfarenhet ni har, men detta
är ett förslag.

Gemensam utrustning:
-1 30-40 meter 9,4mm rep
alternativt ett 60 meter 8,5mm halvrep som används dubbelt som 2 30meter dubbelrep.
-1 kilset stl.1-10
-camalot 0.75, 1 & 2 alternativt hexa 7-9
-3 60cm slingor med karbiner
-2 20cm slingor med karbiner
-6 meter lätt tubband
-Fantasi och improvisationsförmåga

Med längre rep (längre replängder) hade jag tagit några karbinpar till.

Personlig utrustning:
1 cordulette
1 120cm slinga
2 60 cm slinga
4 lösa karbiner
2 stora HMS-karbiner
repbroms(+ 1 liten d-skruv om jag har reverso)
1 prusiksnöre
kilpetare

Vajergrind på alla karbiner om möjligt

Detta är väl någon form av "grundrack" för moderata fjällklätterturer som man klarar sig långt på. Sen tillkommer isyxa, stegjärn och isskuruvar för eventuella glaciärpassager. Vad gäller repbroms så hade jag satsat på en lätt hink, t.ex. BD ATC. HMS-knut är ännu lättare, men värdelöst för firning (karbinbroms eller duflersits är ett alternativ).
[Ändrat av teoek 2006-12-26 kl 18:41]
 
virror; sa:
Nu förstår jag inte riktigt vilken kam du syftar på?

I Högfjällskartan (av Holmlund/Schytt) är den "tveksamma 13:e-toppen" utmärkt med "2015" precis söder om Kaskasapakte. Det ser ut att vara en kam som går syd-ost istället för SV-kammen.

Kamkilarna bör du ta med dig, hexorna kanske du kan ta med ett fåtal, beror lite på hur mycket du gillar dom, jag tror vi använde en hexa på kaska. Väldigt löst överallt i fjällen dock, så man får se upp. Har en hel del bilder från kaska om du är intresserad.

Blir helt klart några camalots, 3-4 st kanske (0.5, 0.75, 1 och möjligen 2). Är inte störtförtjust i hexor precis, har en tendens att rycka fast dom ordentligt så att det blir väldigt svårrensat - men vikten och priset på hexor är ju rätt.

Föll på en hexa för ett par veckor sedan och det var ett jävulskt arbete att få bort den. :(
 
Ok, det förklarar att jag inte hittade den kammen, har bara blåa kartan hemma för tillfället, någon som vet om den där högfjällskartan finns i digitalt format? För den är riktigt bra.
 
Ganska likt det rack jag övar med i Göteborgs leriga berg.

Detta brukar hänga med:
- BD kilar 4-13
- BD hexor 5-9
- Camalot 0.5 och 1
- Blå DMM kam (kommer inte ihåg storlek, kanske 3)
- 6 karbinpar med 60cm nylonslingor
- 8 skruvkarbiner
- 2 petzl william HMSer
- 2 prusiksnören (för ev repklättring)
- firningsåtta
- 2 x 5m tubband
- kilpetare
- 2 120cm slingor
- 2 60cm slingor
- 20m eller 30m enkelrep (10.5mm)
- Hjälm så klart
- 20m 3mm repsnöre (används för att dra tillbaka firningsslingor så att man inte lämnar kvar skiten i skogen)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.