Också i Utby kan en pappa dö ...

Mycket bra inledande text tycker jag. Har själv varit i en olycka som kunde slutat f-n så illa men gick fysiskt oskadd ur den. Dock tog tog skallen "stryk", tänker lite annorlunda nu.

Tänkte bara på en liten grej, Maurits. Du skriver att ni pratade om bl.a. Fredrik Eriksson på vägen ut till klippan. I mina sällskap brukar vi aldrig prata om negativa saker på väg ut, utan bara positiva. Det negativa skall vara avklarat innan man åker ut. Men kan med fördel diskuteras på vägen hem, och då speciellt dagens händelser. Insikter om obehagliga konsekvenser bör få tid att sjunka in.

Tack och hej! //Örjan
 
själv krisade jag rejält runt 35 och sen lossnade det, och en del kanske aldrig kommer dit under sin livstid.

men en del verkar orättvist nog ha kommit förbi den där tröskeln väldigt tidigt, och jag kan inte låta bli att undra om det i rätt stor utsträckning skulle kunna ha att göra med vad ens föräldrar gör och låter en vara med om.

kan vi kanske skönja brist på bergsbestigningar under uppväxten


eftersom ungar inte gör som man säger utan som man gör, så finns det ju inte något annat sätt att vägleda dem än att gå före, så de kan se det..

nja, mest harmoniska barn och lägst terapiräkningar tror jag man får om man vågar lita på människans (barnens) egen inneboende kraft att själva lyckas söka sig fram till och också hitta det dom är mest ämnade för.

för att citera ull lundell i hans kommentar runt barnuppfostran; "tanken är inte att jag ska skapa tre nya ulf lundell"
 
kan vi kanske skönja brist på bergsbestigningar under uppväxten

nja, mest harmoniska barn och lägst terapiräkningar tror jag man får om man vågar lita på människans (barnens) egen inneboende kraft att själva lyckas söka sig fram till och också hitta det dom är mest ämnade för.

för att citera ull lundell i hans kommentar runt barnuppfostran; "tanken är inte att jag ska skapa tre nya ulf lundell"

jo, faktiskt värre klättring än jag vill tänka på i efterhand.
men jag föll också, och blev försiktig, så det dröjde ända till jag kraschade riktigt överjävligt, och faktiskt överlevde, innan jag blev frimodig igen.

det hade behövts mer inspiration att komma igen när man går på pumpen, så man inte ger upp sina idéer på förhand.

att leda genom att förestava handgreppen var inte vad jag menade.
 
Intressanta!

Tänkte bara på en liten grej, Maurits. Du skriver att ni pratade om bl.a. Fredrik Eriksson på vägen ut till klippan. I mina sällskap brukar vi aldrig prata om negativa saker på väg ut, utan bara positiva. Det negativa skall vara avklarat innan man åker ut. Men kan med fördel diskuteras på vägen hem, och då speciellt dagens händelser. Insikter om obehagliga konsekvenser bör få tid att sjunka in.

Tack och hej! //Örjan[/QUOTE]
 
Jag är seriöst intresserad



Jag blev själv intresserad så jag har googlat på alla tänkbara och otänkbara kombinationer till och från under veckan men inte lyckas hitta ett smack.

Jag vet dock med 200% säkerhet att den publicerades i våras /början av sommaren. En viss seriositet bör ha funnits i studien för det var p1 som både rapporterade om den och ägnade tid i studio ett för diskussion.

Man hade alltså studerat en rad länder och sverige låg i topp när det gällde vikten av att ha föräldrar som studerat för att man själv som barn skulle läsa vidare. Alltså i betydlit större utsträckning har barn från andra länder föräldrar med blandad bakgrund, när det gäller bildning.

Det kanske är någon annan som vet vad jag pratar om för undersökning eller som har lust att söka vidare.
 
Jag tror att det är viktigare utomlands att ha högt utbildade föräldrar för att man ska läsa vidare iom att det oftast kostar pengar att studera.. pappa betalar..
 
Senast ändrad:
Jaså, så här i Sverige är utbildningen gratis?

De gapande tomma facken i min plånbok säger nåt annat, nämligen.

Jo det är faktiskt gratis. Dessutom tillhandahåller staten förmånliga lån till den som inte kan få uppehället finansierat av föräldrar eller har egen sparpeng. Flott va?

Sen kan man naturligtvis välja att gå utbildningar som drivs i kommersiellt syfte, där man får betala för sig, men det är ju en annan femma.

Sverige är fantastiskt!
 
Det är exakt det här som är kärnpunkten

Naturligtvis vet vi alla att vi inte är odödliga, och visst vet vi att det vi sysslar med kan sluta illa, men innerst inne tror vi nog ándâ, eller vill vi tro, att det inte kommer att hända. Och om/när det vál händer, sâ faller ofta vissa vackra teorier i bitar och allt blir bara surt och folk lämnas kvar utan älskad make/maka, far/mor, son/dotter etc.

Vare sig vi pratar K2 eller Utby.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.