Farligt att fixera karbin i slinga med gummisnodd

Tack för nyttig info! Och bra länkar.
För min del kommer jag att hålla Petzl String och liknande borta från min förlängningsbara slingor och bara använda dem på mina snabbdragare, det är ändå där de gör mest nytta.
 
Ja...

Jag visste om risken men jag har alltid tänkt att "jo men inte missar man en sån sak" och fortsatt med gummisnoddarna.

Kanske man ska tänka om?
 
jag tolkar det som att om man tricktriplar sina slingor så är det obekvämt hög sannolikhet att fenomenet uppträder varje gång man vecklar ut en slinga, och det verkar inte vara mycket man kan göra för att förebygga det heller.

så det skulle betyda att man alltid måste kunna inspektera slingan tillräckligt noga, alternativt rycka i den så hårt att man kan konstatera ifall karbinen bara hänger i gummisnodden.

det känns inte riktigt görbart - i alla fall har jag ofta nog fullt upp med att hålla i mig, och varken sinnesro eller balans att kunna vara så petig.

men det kanske bara är jag som har det problemet.
 
Nja... när man vecklar ut en slinga är det nog uppenbart. Jag kör förresten med gummisnodd på mina 30cm "expresser" också. (de jag oftast använder till kilar)

Men om man någon gång klipper i trippelslingan outfipplad är nog risken större. Då ar det svårt att se hur allt hänger ihop.
 
Jag har svårt att minnas att jag klippt i repet så desperat, att jag inte kunnat se hur slingan sitter, nånsin - men jag kan ju förstås inte förutse varje framtida klipp.
Jag har Kong karbinfixerare på några karbinpar, men på sätt och vis är de rätt omotiverade och de är dessutom opraktiska om man ska utnyttja slinga/karbiner separat i nån situation.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sladdis Farligt ankare Klättring allmänt 0
Kriken Farligt? Klättring allmänt 23
Pandan Twin Gate Karbin Klättring allmänt 17
Gabbi_ Skillnad gradering Klättercentret vs. Karbin? Klättring allmänt 23
lyckegard Karbin - Skylotec Gripzone Klättring allmänt 7
Iggle Karbin för säkring Klättring allmänt 9
SWEPADDLER Karbin som passar i en Petzl Pirana? Klättring allmänt 7
Mike C Finns karbin som håller sig öppen? Klättring allmänt 4
Petri Niemelä karbin"placering" vid säkring Klättring allmänt 11
lobo2me 8-ögla o karbin för att fira på ena tampen av ett dubbelrep Klättring allmänt 12
ratfink Tappad karbin..? Klättring allmänt 6
coffee08 Köptips slinga, karbin, quickdraws och rep Klättring allmänt 22
Zion Hjälp, köp av karbin och slingor för top-rep. Klättring allmänt 14
jcederli Upphittad Karbin Tuntorpklippan Klättring allmänt 0
GustavOh Kul karbin... Klättring allmänt 14
Mezzner Karbin kvarglömd i Sorvretsbacken Klättring allmänt 0
Michel.B Fråga om SLCD + 120slinga + karbin Klättring allmänt 16
rockmater Kvarglömda slingor+karbin Fullbroberget Klättring allmänt 1
dannemannen Vad är skillnaden mellen en dyr och en billig karbin? Klättring allmänt 18
dannemannen Skadad Karbin Klättring allmänt 47
klätterpojken muffins på karbin Klättring allmänt 3
spanked Stöld på Karbin! Klättring allmänt 1
Någon som testat Karbin ?? Klättring allmänt 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.