Karbin för säkring

Jag använder en Gridlock. Den är väl rätt bra, den håller sig verkligen på plats, men det är rätt pyssligt att plocka av och på bromsen på belay-loopen.
Det blir lätt så att bromsens wire hamnar i "nedre utrymmet" och sen ska man ha ut den därifrån, och loopen ska in, och när man håller på så måste ju övre halvan av karbinen helst vara tom på loop eller wire så att grinden kan öppnas helt. Lite pyssligt, och man märker väl det när man väl använder den, samtidigt som man efterhand blir lite händigare. Jag låter dock oftare bromsen hänga kvar framtill numera när jag klättrar.

Har ingen aning om hur Camps karbin är i jämförelse, och tror att det enda sättet att få en bra uppfattning är att själv använda den under ett pass. Verkar ju lite smäckigare i och med att det är en extra "grind".
 
Jag skulle vilja se Camp karbinen in action innan jag avgör. Det är svårt att se på bilden hur mycket den lilla grinden öppnar sig. Den verkar lovande dock...

Jag köpte en Gridlock efter att ha kikat på Anders/Mezzner's och jag gillar den. Jag upplever inte alls samma pill. Jag har lärt mig att rotera belay loopen på selen runt så att sömnen på loopen inte kommer i vägen. Det är betydligt jobbigare att få in och ut Gridlocken om man gör det över belay loopen's sömn. Sen jag lärde mig det så tycker jag att den funkar hur smidigt som helst.
 
Jag kanske är kritsk (dvs gnällig och lat). Jag kan ju å andra sidan säga att sedan jag köpte Gridlocken har jag inte använt nån annan karbin för säkring.
 
Jag har haft gridlocken, och jag instämmer i vad Mezzner säger. Den är extremt pillig, och det slutade med att jag gav den till min man, som inte heller använder den :)
 
I helgen klättrades det en del och då tänkte jag verkligen på hur det funkade med Gridlocken.
Om man bara tänker sig för det minsta, så tycker jag den funkar bra, även när den ska på eller av belayloopen. Det kan underlätta om man inte har den dubbla delen av loopen precis där man sätter karbinen, och om bromsen hänger i karbinen får man ju hålla reda på den så att den är på rätt sida om det lilla extra sprötet på grinden. Inga problem, men man ska inte göra det när man pratar och tittar på annat...
 
Ok kanon... Lutar kanske mot en sådan... Tycker den verkar mest gedigen av dessa.

Till nått helt annat såg jag att BD kommer snart med en ny typ av låskarbin. Ska tydligen ha magneter som låser grinden


I helgen klättrades det en del och då tänkte jag verkligen på hur det funkade med Gridlocken.
Om man bara tänker sig för det minsta, så tycker jag den funkar bra, även när den ska på eller av belayloopen. Det kan underlätta om man inte har den dubbla delen av loopen precis där man sätter karbinen, och om bromsen hänger i karbinen får man ju hålla reda på den så att den är på rätt sida om det lilla extra sprötet på grinden. Inga problem, men man ska inte göra det när man pratar och tittar på annat...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Petri Niemelä karbin"placering" vid säkring Klättring allmänt 11
Pandan Twin Gate Karbin Klättring allmänt 17
Gabbi_ Skillnad gradering Klättercentret vs. Karbin? Klättring allmänt 23
lyckegard Karbin - Skylotec Gripzone Klättring allmänt 7
SWEPADDLER Karbin som passar i en Petzl Pirana? Klättring allmänt 7
hebbe Farligt att fixera karbin i slinga med gummisnodd Klättring allmänt 8
Mike C Finns karbin som håller sig öppen? Klättring allmänt 4
lobo2me 8-ögla o karbin för att fira på ena tampen av ett dubbelrep Klättring allmänt 12
ratfink Tappad karbin..? Klättring allmänt 6
coffee08 Köptips slinga, karbin, quickdraws och rep Klättring allmänt 22
Zion Hjälp, köp av karbin och slingor för top-rep. Klättring allmänt 14
jcederli Upphittad Karbin Tuntorpklippan Klättring allmänt 0
GustavOh Kul karbin... Klättring allmänt 14
Mezzner Karbin kvarglömd i Sorvretsbacken Klättring allmänt 0
Michel.B Fråga om SLCD + 120slinga + karbin Klättring allmänt 16
rockmater Kvarglömda slingor+karbin Fullbroberget Klättring allmänt 1
dannemannen Vad är skillnaden mellen en dyr och en billig karbin? Klättring allmänt 18
dannemannen Skadad Karbin Klättring allmänt 47
klätterpojken muffins på karbin Klättring allmänt 3
spanked Stöld på Karbin! Klättring allmänt 1
Någon som testat Karbin ?? Klättring allmänt 3
lyckegard Ny säkring, Kong Gipsy Klättring allmänt 14
silenhag Mer liberal syn på ”säkring” i Norge? Klättring allmänt 44
johnliungman Fall vid löpande säkring Klättring allmänt 59
lobo2me Processlab: omkoppling mellan säkring till firning för topprep solo Klättring allmänt 16
utemänniska Säkring vid slackline Klättring allmänt 1
Henkanii Säkring?! Klättring allmänt 7
Duracellkaninen Säkrare säkring Klättring allmänt 10
figur4 HMS säkring? Bra eller dåligt?? Klättring allmänt 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.