Ny säkring, Kong Gipsy

Jag tror att många Big Broägare fnyser åt detta och inte förstår din liknelse.
Jag vill också minnas att detta är en gammal nyhet. Alltså inte bara att den inte är alldeles ny just nu, utan att det finns en föregångare som är väldigt lik, och som förfallit i glömska av nån konstig anledning...
 
Var det inte till och med så att det finns en tidigare tråd om den där grejen som är ~1 år gammal här på utsidan? Och att det i den tråden länkades till föregångaren som inte har blivit någon succé?
 
Ibland blir saker kommersiella bakslag för att de ser eller känns fel. Och för att föregångaren misslyckad så utesluter det inte att en ny version skulle kunna vara grym! Vore kul att höra om någon testat?
 
Tror ni att den kommer få samma öde som Trango Big Bro's eller tror ni att vi faktiskt lär se dem användas?
? Frågan går inte ihop... Får de samma öde som Big Bro's så kommer de att användas...

Big Bro's är känsliga, de kräver att sprickan's väggar är helt parallella. Om denna pryl är mindre känslig och där med lättare att placera så ser jag en framtid. De verkar ha bättre omfång än Big Bro's också...
 
Ser rätt bra ut tycker jag.. men verkar inte erbjuda så mycket större maxbredd än de största vanliga kamsäkringarna... antar att den stora fördelen i så fall är vikten och volymen. Om de går att lita på. Men en jäkligt smart design faktiskt.

Är det någon form av fjäder som verkar för att pressa ihop benen? Verkar lite opålitligt om den sitter "löst" i sprickan typ som en tricam.
 
De har aningen bättre omfång än kammarna, men kammar är inte särskild känsliga för sprickor som inte är helt parallella. Efter att ha tittat lite närmare så tror jag att Gipsy's är det. Det ser ut som den måste ha alla sex punkter helt emot klippa för att sitta stabilt, och det krävs en spricka som är helt parallell en bra bit längre än en Big Bro, eller råkar vara parallell just där de sex punktarna ligger mot klippa. Jag skulle vilja göra några falltester med en Gipsy som har någon punkt som inte sitter emot klippa och se hur känslig den är...

På tal om lite udda säkringar, utvecklingen av den här prylen tycks har avstannat... Från 3:00 i klippet används Anti Cam för att fria ett flak:
http://vimeo.com/11745783
 
Fattar ingenting, varför använder han inte vanliga kammar (som han gör på slutet) istället för dom där "lyftkranarna?
 
Han är rädd att spränga bort blocket och få det över sig helt enkelt.
Han gör antagligen bedömningen att klippan känns mer stabil mot slutet och att vanliga kammar är funkis. Med tanke på att dom kallar det för giljotinflaket så är det antagligen inte bombsäkert...
 
Bedömningen kan också vara en sån där typisk tillämpad bedömning.

Han använder specialgrunkorna så länge de räcker - sen "anser han att flaket är säkrare" och använder det som han har kvar på selen...

Jag tror det såtillvida är en ganska typisk tillämpning i verkliga livet.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.