Säkrare säkring

Vem har inte sett en nybörjare som av någon anledning glömmer av att hålla stadigt i det aktiva repet? Det kan bero på allt ifrån slarv, trötthet, mygg, etc. Och vad skulle egentligen hända vid ett ordentligt fall då det bränner rejält i händerna - håller hon/han verkligen kvar?

Så jag började fundera. Grigri - nä den bromsar inte dynamiskt! Och är inte heller nybörjarsäker.

En enkel (otestad) lösning börde kunna vara att fästa en skruvkarbin i selen på motstående sida av där det aktiva repet går och trä repet genom den och sedan bakom ryggen för att nå bromsen. Effekten blir ju åt kroppsäkringshållet, dvs repet kommer att glida utefter säkringsmannens kropp under friktion (alltså dynamiskt). Det viktigaste är ju dock att repet genom bromsen automatiskt kommer att hamna i "låst" läge vid ett fall!

Det borde också vara rätt lättarbetat om skruvisen förlängs lagom mycket så att repdrag runt kroppen vid utmatning undviks. Någon som har testat eller har funderingar kring denna idé?
 
Intressant!

Duracellkaninen; sa:
Vem har inte sett en nybörjare som av någon anledning glömmer av att hålla stadigt i det aktiva repet?

En enkel (otestad) lösning börde kunna vara...

Jag har i.o.f.s. bara klättrat något tiotal gånger och jag har aldrig gått någon kurs.

Jag hoppas emellertid att de som säkrar mig håller handen stadigt i det PASSIVA repet i första hand. Den andra handen kan alternera mellan det AKTIVA repet, pilla i näsan, jaga mygg mm..

Nu till saken ;)
Vid firning (av sig själv) använder man ju ofta en backup av något slag ifall man skulle tappa taget. När man säkrar, vilket rent tekniskt är samma sak, verkar man inte ta i beaktande att säkringsmannen kan snubbla och tappa taget...

Din idé verkar vara enkel och funktionell. Om det fortfarande går lätt att fira ner personen (vid topprep) så ser jag inget hinder. Kan ju vara lämpligt att testa inomhus med tjock matta under. Att inte kunna vinkla upp det passiva repet mot det aktiva när man ska ta hem blir nog jobbigt på en del bromsar.

Att använda någon form av teknisk historia är jag tveksam till. Vid växlingen mellan att säkra och att fira ner klättraren (återigen topprep) vill jag inte att säkringsmannen ska behöva fippla med någonting, bara sakta släppa efter. Som jag ser det så är det här risken ligger. En mekanisk klämma av något slag riskerar nog att minska vaksamheten hos säkringsmannen samtidigt som det blir mer komplicerat (om än lite).

En broms som kräver mindre kraft skulle jag vilja ha. Min Camp Shell kräver starka nypor om man ska stoppa något fall.

mvh/Niklas
 
Re: Intressant!

Kabonk; sa:
En broms som kräver mindre kraft skulle jag vilja ha. Min Camp Shell kräver starka nypor om man ska stoppa något fall.

mvh/Niklas

Då är det nog inte en ny broms du behöver utan starkare nypor! Jag har BD ATC och den ser ju ut som Campen och jag har aldrig haft några problem med att stoppa fall! Inte änns fall då jag stått och tänkt på ngt annat (läs kvinnor) och blivit helt överraskad av fallet!

Visst blir det jobbigt om den lata personen i andra ändan vill dogga...
 
Starkare nypor

jonsa; sa:
Då är det nog inte en ny broms du behöver utan starkare nypor!
...
Visst blir det jobbigt om den lata personen i andra ändan vill dogga...

Starkare nypor är aldrig fel. Jag arbetar på det problemet ;)

Som du säger så är det "doggandet" som är det stora problemet. Repet glider sakta men säkert vidare och armen blir tröttare och tröttare. Jag har för mig att t.ex. Wild Countrys Variable Controller (åt rätt håll) ger betydligt bättre bromsverkan.

mvh/Niklas
 
Handskar

Jag anvander en lader handske nar jag sakrar och fira,
for att slipper griper sa hart. Biltema har en
bra cyckel handske for ~ 70kr par, och den hanger
latt fran selen nar man klattra.
For ovrigt kan jag varmt rekommendera Petzls Reverso.

Mark
 
Jag är inte med :)

Duracellkaninen; sa:
Så jag började fundera. Grigri - nä den bromsar inte dynamiskt! Och är inte heller nybörjarsäker.

En enkel (otestad) lösning börde kunna vara att fästa en skruvkarbin i selen på motstående sida av där det aktiva repet går och trä repet genom den och sedan bakom ryggen för att nå bromsen. Effekten blir ju åt kroppsäkringshållet, dvs repet kommer att glida utefter säkringsmannens kropp under friktion (alltså dynamiskt). Det viktigaste är ju dock att repet genom bromsen automatiskt kommer att hamna i "låst" läge vid ett fall!

Jag hänger inte med. Till en början är jag faktistk mycket positiv till användandet av Gri-grin. Det är inget universalverktyg och låser halvstatiskt i repet vid fall, men den är i jämförelse bättre än t.ex. HMS-knut. Enda läget jag inte använder den är vid traditionell leadklättring, då jag med mindre dynamisk säkring ökar belastningen på mina kilar. I andra fall anser jag Gri-grin vara ett bra alternativ, speciellt för nybörjaren. Visst finns det nackdelar och observandum, men det gör det med allt. Fördelarna (enkelheten i handhavandet och säkerheten) uppväger nackdelarna (mindre dynamisk).

Vidare till din fundering. Jag tror att det enda sättet att få en dynamisk säkring på är att låta repet glida genom bromsen en liten bit (om vi undantar screamers och liknande). Alltså så funkar inte några varianter som nyttjas vid firning (prusik i benslingan etc.) Ditt förslag består, om jag fattat rätt, i att låta repet under bromsen löpa runt kroppen. Jag blir tyvärr riktigt allergisk mot det. Till en början får man riktigt otrevliga sår om repet löper med hastighet endast en kort bit (har du provat att kroppssäkra eller fira med dulfersits?). Sedan förstår jag inte alls vad man ska vinna på det hela. Man kan ju knappast släppa taget om repet ändå. Jag menar inte att såga ideen, men jag har inte riktigt fattat galoppen.

Förklara gärna!
/Micke
 
Starka nypor är inget krav...

Jag använder Black Diamonds ATC, och har tidigare haft lite problem med att repet glider när polarn "doggar". Nu testade jag att använda en något mindre skruvkarbin som har möjlighet att gå in "djupare" i ATCn. Den låser skitfint. Dynamiskt när det behövs, men inge glid när jag vill att den ska vara låst.

När jag säkrar topprep föredrar jag grigri. Den är helt enkelt kanon (jag har polare som gillar att stånga sig blodiga på alltför svåra prylar). Men som tidigare nämnts låser den lite väl snabbt vid fall på trad.

Jag föredrar att träna upp nyporna på sten före nylon!
 
Tack för svaren allihop!

Jag skall försöka göra idéen lite klarare, för precis som Micke säger kan man tolka den som att bromshanden inte behövs. Vilket inte alls är tanken.

Tanken är att använda idéen just vid traditionell lead, då den dynamiska inbromsningen blir extra viktig. Det är det största skälet till att jag inte vill använda Gri-Gri. Sedan kan ju en nybörjare hålla Gri-Grin fel också så att bromsverkan uteblir. Och då jag i säkerhetsfrågor gärna tillämpar Murphys lag, att allt går åt helvete, så behövs något bättre. Inte minst då jag såg att min andreman inte hade bromshanden på repet under min första leadklättring! I och för sig just då jag tittade nedåt för första och enda gången, men ändå.

Alltså, bromshanden skall självklart vara med som vanligt! I normala fall kommer andremannen att bromsa som vanligt och slipper alltså brännsår på ryggen, då det sannolikt bildas lite slack i repet mellan karbinen och bromshanden. Vid längre fall kan ju bromshanden också få brännsår, men tack vare Mark vet jag nu var jag hittar lämpliga handskar.

Skulle däremot repet glida en bit i bromsen (0,3-0,5m??), vare sig det beror på slarvig andreman, svaga nypor, sten i skallen eller något annat, så händer två saker.

Dels så kommer repet att tvinga bromsen i låst läge när det sträcks upp, vilket börjar inbromsningen och kanske räcker för att stoppa lätta fall. Skulle det inte räcka, så inträder ju situationen kropps/höft-säkring. Iofs inte lika effektivt som med en aktiv andreman, men kombinationen av två halvtaskiga dynamiska bromsar (den riktiga bromsen plus kroppssäkring, bägge utan bra hantering av andremannen), bör kunna göra jobbet.

Brännsår blir naturligtvis följden i det fall kroppssäkringen behöver göra jobbet. Men det är ju bättre än att förstemannen slår hål i backen - och är en lämplig läxa OM andremannen verkligen har varit slarvig!

Tyvärr dröjer det nog någon vecka innan jag kan testa lite i praktiken, så vi får se när jag återkommer med lite testresultat. Med tanke på repet och brännsåren, så kommer jag nog inte att testa några stora fall.
 
Dogga = Hang dog...

Om det inte blev klarare så betyder det att man vilar, så att säga, hänger i repet på väggen när man blir för trött för att fortsätta för att sedan ta i igen...
 
Tillit

Allt handlar om tillit, kan man inte lita på kompisen som säkrar bör man nog hitta nån annan att klättra med.

Grigrin har jag bara ett problem med, den är mekanisk. Det innebär rörliga delar och i och med det fler grejer som kan paja.

Behöver ni mer friktion, prova Pezl Reverso. En helt underbar liten sak med fler anfändningsområden än en Leatherman!! =)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.