Säkring?!

Hej, jag är otroligt ny vad det gäller klättra på berg! (Har bara klättrat en massa inomhus och bouldrat på diverse klippblock) Jag å min kompis har dock hittat en 8-9meters "klippa" som vi tänkte försöka klättra på, jag undrar då hur det lämpligaste sättet är för att sätta upp ett topprep? Alltså går det att slänga runt det kring ett träd, att man gör en kedja av dubbelkarbiner kring själva tädet å sedan säkrar repet i det lr måste man krångla med borrbultar å ha sig? Kanske finns något bättre sätt? Tacksam för tips!
 
Gå en kurs.
Jag vill inte låta överdramatisk, men ditt och din kompis liv hänger på att du gör det där topprepsankaret rätt. Det är inte rätt tillfälle att chansa eller lita på råd från ett internetforum.

Om du inte vill lägga pengar på en riktig grundkurs (det är värt det!) så se till att klättra med någon som har mer erfarenhet och kan kolla vad du gör.
Att sätta upp ett topprep kan vara väldigt enkelt, men det finns en hel del sätt att göra fel på. Alla är inte uppenbara. Är oturen framme så...

Borrbultar får du bara använda med markägarens tillstånd.
 
Håller med föregående. Finns det träd så är det som regel enkelt att göra bra ankare, men det är likafullt viktigt att göra rätt. Lite "hands-on"-instruktioner är ovärderliga. Personligen kombinerade jag det med studier i diverse litteratur, och tyckte jag kom långt på det. Har senare gått fortsättningskurs, men jag tror en kurs är bra, förr eller senare. Har man inte påtagligt duktiga kompisar som dessuom är lite pedagogiska, så är det nog bra med en kurs förr.
 
Eftersom ni uppenbarligen inte har den minsta aning om vad ni pysslar med så kontakta en av klätterförbundet auktoriserad instruktör och gå en grundkurs. Det kommer att bespara er enormt med krångel och potentiellt farliga situationer.

Auktoriserade instuktörer hittar du via klätterförbundets hemsida:

http://www.klatterforbundet.se/instruktorer.php
 
Jodå nog har vi lite koll på vad vi gör. Det funkade fint med att säkra kring ett träd. Inte mer friktion på repet än vad det är vid vanlig topprep. Vi gjorde en liten specialare med hjälp av repankare å dubbelkarbiner. Tyvärr finns det inga kurser i utomhus klättring här i närheten, därför jag bad om lite tips =) Men det var inte svårare än att läsa sig till grundreglerna åsso använda sitt sunda förnuft..
 
http://addnature.se/product.asp?pf_id=FILMJAGKLATTRAR

"Jag klättrar" kan rekommenderas. När man tagit till sig allt som finns i den dvd:n behöver man knappast gå någon kurs.

Förutom en sentida privatkurs i "rörelseteknik" har jag själv inte gått någon kurs, däremot varit instruktör några gånger. Det senare ett farligt och ansvarstyngt arbete som jag inte kan rekommendera.
 
jägatips: snacka med er lokala brandman och be om ett par meter kasserad brandslang, denna kan sedan användas som "glidhylsa" och "antiskavhylsa" vid topprepsklättring..
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.