Ny säkring, Kong Gipsy

Nej

Denna nya Gipsy ser mekaniskt osund ut. Magen och hjärnan säger "Nej tack". Den verkar har svårt att hantera oregelbundna sprickor. Och den där sprinten som låser kammen i öppet läger är inte bra för stressade situationer. God natt Gipsy.

 
Angående min antydan till Big Bro's så har jag aldrig sett någon använda dem, inte ens i storlekar där de är både användbara och bättre än motsvarande kamsäkringar.

Svaren i denna tråd får mig att tänka på Friends, alltså originalkamsäkringen. Var inte de flesta rätt så tveksamma till en Friend när de första gången kom? Och hade inte Friends väldigt många begränsningar som idag har försvunnit?
 
Angående min antydan till Big Bro's så har jag aldrig sett någon använda dem, inte ens i storlekar där de är både användbara och bättre än motsvarande kamsäkringar.
Menar du "samma öde som Big Bro's i Sverige" så håller jag helt med. De är inte så vanliga här direkt. Jag brukar ta med min 1:a och den har jag haft nytta av både här och där i detta land, och jag har för mig att jag läst en del som använt större modeller vid Offerhällan, men riktigt breda släta sprickor tycks det inte vara så gott om i Sverige.
I USA används de dock en hel del, läs lite om rack till breda sprickor här:
http://www.mountainproject.com/v/fo...w-pieces-you-have-placed-on-a-climb/107790627

Svaren i denna tråd får mig att tänka på Friends, alltså originalkamsäkringen. Var inte de flesta rätt så tveksamma till en Friend när de första gången kom? Och hade inte Friends väldigt många begränsningar som idag har försvunnit?
Jag håller med... Min tvecksamhet är till om de är känsliga för oregelbundna sprickor. Om detta inte stämmer, eller om de kommer med en nyare version som inte är så känslig, så ser jag en framtid. De lär vara något lättare än kammarna i motsvarande storlekar.

Jag tror mycket handlar om vad det är för pris på dem. Ju billigare de är, ju flera är det som är villiga att pröva. Sätter de ut ett högt pris från början för att de själva tror så mycket på sin produkt så kommer inte tveksammanheterna att bli testade av särskild många... Tyvär så är det så det ser ut. 73€ tycker jag är för mycket för att lägga ut bara för att testa, och jag är ändå en som köper en del säkringar bara för att testa: http://www.alpinsport-basis.de/Kong-Gipsy_1
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.