Hjälp, köp av karbin och slingor för top-rep.

Snart är utesäsongen här och det är dags för mig som är helt grön att lämna hallens trygga vrår.

Jag undrar vad jag behöver komplettera med för utrustning då jag ger mig ut främst till Ågelsjön då jag bor i Norrköping.

Det jag tänkt klättra är främst top-rep och kanske en del färdig bultade leder.

Detta har jag efter att ha kommit över ett beg, paket i nyskick för 2000kr

Rep 50m
Quickdraws 5st
Atc + Karbin
Skor, sele, kritpåse.

I första hand är det väl karbiner och slingor som jag behöver för toprepet för inte kan jag väl använda dubbla karbiner från mina quickdraws istället för att köpa nya.

Sen undrar jag hur många quickdraws som går åt för en led på ca 25m vilket ju måste vara det högsta jag kan klättra med mitt rep.

Ekonomin är strängt begränsad efter ha investerat i en massa annat men nån tusenlapp till är jag beredd att lägga om det är befogat.

Föredrar internet butiker och Northstar verkar vara de med bäst priser, ev kommer även kompisar beställa där ifrån så att vi kan dela på frakten.

Mvh Gustav
 
Ett par stycken skruvkarbiner, varav en stor HMS-karbin. Slingor och en bit statiskt rep för toppankare, ifall inget fast ankare finns. Ja det är väl vad du behöver komplettera med och det lär ju inte kosta mer än fem sex hundra.

Vad gäller quickdraws så får man heller aldrig för få av dem. Hur många du behöver beror på leden och inte längden. Bultar uthomhus sitter på betydligt mer varierande avstånd än inomhus. Men din klätterkompis har väl också några quickdraws.

Tänk på att införskaffa kunskap genom att gå en klippklätterkurs eller ha med dig en erfaren klättrare, så ni får säkra toppankare att klättra på. Och förlita dig inte på att bultar och ankare alltid är i så fullgott skick som inomhus.
 
Nu har jag inte föraren i huvudet, men av de helbultade lederna i ågelsjön är det en hel del du kan göra med fem expresser. Titta på lilla väggen, drakväggen och ravinväggen, exempelvis.

När det gäller utrustning... jo i princip är det säkert nog med dubblerade vanliga karbiner i ett ankare, men unna dig den extra marginal som skruvisar ger. I synnerhet till att börja med. Om något går snett är det en klen tröst att det borde funkat...

Så det minsta du behöver ytterligare är:

Skruvkarbiner: du har redan en till bromsen. Köp tre till, så har du två till ankarbyggen och en till en backup-prusik om du ska fira.

Slingor: En 120cm slinga har man alltid nytta av.

Statiskt rep eller tubband: Köp 10m så kan du oftast bygga ankare i bra träd.

Repsnöre: Knyt dig en prusik-slinga av 1,5m 6mm repsnöre. (ungefär).

Och viktigast av allt, se till att du vet vad du gör. En grundkurs är bra. Om du tänker lära dig av kompisar, så var inte rädd att vara jobbig och ifrågasätta hur de gör. Det är kanske dumma frågor, men om de inte har ett bra svar på din "dumma" fråga så kan de förmodligen inte så mycket som de tror...

Ha kul, gör dig inte illa.
 
Northstar har en Cassin Zenith D-skruv för 95 spänn och 54 gram.

Köp såna (eller bättre pris och vikt om du hittar), jag skulle dock köpa 4, en i varje bult och två i en gemensam punkt där repet löper. Sen kan ju förstås ankaret se ut på många sätt, och ibland kan det ju t o m finnas ankare som man bara trär repet igenom. Andra gånger behöver man mer grejer, men eftersom du saknar allt i säkringsväg så lär du inte behöva fler karbiner.
När du ändå skickar efter, så ta två 120 slingor...

Och sen, som redan sagts, gör inget som du inte anser att du fått reda på hur det ska gå till, på ett verkligen pålitligt sätt. Kurs är bra, och duktiga (kursutbildade) kamrater funkar också. För vissa går det kanske också att läsa sig till det som behövs, men då är inte alltid internet bästa källan.
 
Mezzner har rätt, lika bra att skaffa fyra skruvisar på en gång.

Som sagt, Internet är inte bästa källan att lära sig, men det är framför allt två saker du skall oroa dig för när du bygger ankare:

1) Rep och slingor som skaver mot vassa kanter.
2) Rep och slingor som skaver mot andra rep eller slingor.

Andra saker är mer uppenbara, för den med normal självbevarelsedrift: att aldrig lita på en enstaka punkt etc. Men hur lätt ett belastat rep kan skavas/brännas av brukar vara en är inte lätt att fatta om m an inte sett det i verkligheten.
 
Sen undrar jag hur många quickdraws som går åt för en led på ca 25m vilket ju måste vara det högsta jag kan klättra med mitt rep.
Om du passar på att gå en klätterkurs så lär du dig snabbt att du kan klättra 50 meter med ett 50-metersrep och får på sätt ut det dubbla av dina redan gjorda investeringar. Jag lovar att det är värt varenda öre.

Ingen skulle komma på tanken att börja hoppa fallskärm utan att gå en kurs, ingen skulle börja dyka utan att gå en kurs. Varför tror folk att det bara är att köpa lite klätterutrustning och bara börja klättra???
 
Tack för alla bra svar,

Jag har gått en kurs och tagit grönt kort (toprep) och jag kommer nog även att gå en kurs i första hjälpen för klättrare. Har även kollat igenom lite klätterfilmer ex, "Jag Klättrar". Blir nog en kurs i ledklättring också även om jag känner mig rätt så säker på hur man ska klippa karbiner osv.

Det blev ett köp via northstar
8 x 62011static Roca, PES-Static 11mm (statiskt rep)
2m 6mm för prusik
2 x 7946screwgate Simond, D-skruv 300
1 x 42901zenithscrew Cassin Zenith D-skruv
2 x 52xx120 Rock Empire. Rundslinga 120cm

Tog de lite tyngre men både billiga och slitstarka karbinerna för toprepet att hänga i bultarna och sen D skruven att hänga repet i.

Om man behöver lägga en slinga över en kant ska man då ta tex en bit liggunderlag eller dylikt mellan? Eller finns det bättre saker?

Tänkte även springa ner på Clas Olhsson och köpa en bit vit pressening att lägga repet på vid strandplatsen så man inte får in sand eller annat i repet.

Känner mig ganska redo för top-rep nu även om jag kanske inte kan bygga ankare i alla situationer, så borde jag nog klara av de flesta.

Tack återigen för alla tips, kommer garanterat var jobbigt frågvis igen.

Mvh
Gustav
 
kurs kurs kurs..

Tjenare..

Jag vill med ödmjukhet säga att GÅ EN KURS, du kommer aldrig att ångra dig om du gör det, även om klättring är en högriskssport med få olyckor så kan man inte veta för mycket, och när du väl står där och bygger ett ankare och inte känner dig säker och undrar så kommer du antagligen ändå gå en kurs till slut.. så mitt varma råd är kurs innan berg..


keep it simple och one step at a time bergen försvinner inte..

(hoppas du tar det på rätt sätt..)

mvh kim..
 
Kurs är inte rätt för alla. Jag lär mig bättre genom läsning än vid lyssning och demo. Har själv aldrig gått någon klätterkurs men blivit rätt säker ändå.

När jag började med klättring 1965 fanns det två skilda kulturer/system inom klättring; kontinental och anglosachsisk. Då fick man tänka efter själv vilka utlärda metoder som kunde vara bäst.
 
Till er som talar för kurser så håller jag med om att klättring är så seriöst (inte högrisk...) att man inte ska köra lite trial and error. Kurs kan alltså vara en väldigt bra idé.

Samtidigt är det ju som Mellpat säger, att det finns andra sätt också - och trots att Mellpat är en outbildad vilde, skulle jag inte avråda någon från att låta Mellpat vara instruktör...

I filmen Jag klättrar, så sägs förstås att filmen inte ersätter en kurs - och det är inte en överraskande kommentar. Men jag tycker kanske ändå att filmen är ett utmärkt komplement, och med den och böcker så kan man mycket väl bli mycket kunnig. Egentligen tycker jag inte att det är mer kontroversiellt att säga det - än att säga att man blir en säker klättrare av att gå en kurs. Alla tar inte till sig det som behövs på en kurs! Om sedan alla instruktörer har "modet" att underkänna någon på en kurs vet jag inte - men just instruktörerna vet väl bättre än jag hur vanligt det verkligen är.

Av inläggen från trådstartaren att döma så har du tänkt på en hel del, men jag får inte en känsla av att alla bitarna är på plats ännu. Nu har jag inte själv gått just topprepskurs, men misstänker att den inte säger så mycket om att topprepa på egen hand utomhus.

Om du nu har tillgång till filmen du nämnde, se den igen, och igen! Vill minnas att ett citat ur filmen är "det är ditt liv det handlar om" och det är ganska allmänt applicerbart när det gäller ankare och utrustning.
 
Självklart tänker jag inte våga mig på saker utanför min egen förmåga. Men att fästa in mig i ett befintligt bultat toprepsankare med hjälp av karbiner och slingor är jag helt säker på att jag klarar av. Även att utnyttja bra naturliga ankare som tex stabila träd etc.

Däremot kommer jag inte att göra mer avancerade ankare med kilar, hexor, freinds, etc.

Den kurs jag tog var inte speciellt anpassad till klättring utomhus utan tog i princip bara upp aldrig nylon mot nylon vid ankaret alltså inte tvinnat rep och resterande fokus lades på att ta hem rep, knyta en åtta samt att fira.

Det är inte bara mitt liv utan även mina klätterkamrater som jag har ansvar för så givetvis vill jag hela tiden vara säker på vad jag gör och varför.

De inköp jag gjorde var inte bara tänkt att användas med den kunskap jag har utan även med den jag får, därför bad jag om hjälp till det.

Lovar att ni slipper en några obehagliga nyheter om en övermodig rookie i Ågelsjön (iaf som syftar på mig).

Ta det lugnt både upp och ner// Gustav
 
Hej Gustav.

Tror du redan fått de flesta svaren du letat efter i tråden eftersom du beställt grejer.
Själv så är Ågelsjön också min hemmaklippa, och jag känner mig rätt bekväm i att bygga ankare av olika slag (klättrat flera år, gått kurser). Så vill du ha lite tips i praktiken så kan vi ta en tur tillsammans. Jag kommer dock inte återvända till Sverige föränn i början av juni.

Ett tips som jag sett nybörjare göra fel med vid Ågelsjön:
Det är vanligt med ankare med kedja mellan två bultar. Skruvkarbinen ska träs GENOM någon av länkarna på kedjan, inte runt. För brister en bult så har ju ditt ankare trots allt bara berott på en punkt.
I Ågelsjön så är de flesta lederna antingen med kedja mellan två bular, eller endast två bultar, som ankare. Så med tre skruvkarbiner, två slingor, kommer man långt. Lär dig dock att jämvikta dina slingor!

//Tobias
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ut_och_njut Hjälp sökes - Topprepsankare Klättring allmänt 6
Valpish Hjälp i skodjungeln Klättring allmänt 1
Djurmo Lämplig ersättare till ropeman eller prussik? Hjälp och råd önskas =) Klättring allmänt 15
3056Claesson Routefinding Hjälp: Ailefroide Klättring allmänt 8
Sveija Att bygga en led (hjälp) Klättring allmänt 9
Klippsmurfen Hjälp att hitta klätterbild Klättring allmänt 0
Climba Sele XS hjälp!! Klättring allmänt 17
Dordonii Behöver hjälp med klätterskor [Five Ten Coyote VCS] Klättring allmänt 3
Iggle Hjälp att hitta en kritpåse Klättring allmänt 4
cy_berg Hjälp mig med slang inom klättringsvärlden :-) Klättring allmänt 25
SpiderMonkey Klättrings hjälp ? Klättring allmänt 11
Säl Hjälp med namn Klättring allmänt 10
orren86 Får inte franska prussiken att fungera, hjälp? Klättring allmänt 28
Kvamme Hjälp! klätterskor, passform? Klättring allmänt 12
styrmanstake Hjälp med en Portaledge. Klättring allmänt 5
avslutad120814 Hjälp med bergart Klättring allmänt 3
melkons Snabb hjälp till nybörjare! Klättring allmänt 9
Åslin Hjälp! Nybörjarfråga! Klättring allmänt 3
tarjis klättergym Kuala Lumpor?!Hjälp! Klättring allmänt 13
kråkanhåkan Hjälp! Klättring allmänt 5
Bengtpg Behöver hjälp med repskydd Klättring allmänt 7
Sivert Hjälp med Fontainebleau Klättring allmänt 0
alexey Hjälp! Alla mina klättergrejor är stulna! Klättring allmänt 12
johan74 Hjälm-hjälp! Klättring allmänt 0
mange111 Hjälp! Klättring allmänt 6
jimkaa Önskar hjälp med ett träningsprogram Klättring allmänt 1
webguru Är Com-Radio till bra hjälp ? Klättring allmänt 2
webguru Hjälp ang Nissedal !! Klättring allmänt 2
Tommy Mårs Klättring på Grand Canarea? hjälp! Klättring allmänt 0
AAAahhhhh Jag är i akut behov av hjälp!! Klättring allmänt 0
Hjälp ! Klättring allmänt 0
emmis_n Köp av utrustning Klättring allmänt 3
Pandan Twin Gate Karbin Klättring allmänt 17
Gabbi_ Skillnad gradering Klättercentret vs. Karbin? Klättring allmänt 23
lyckegard Karbin - Skylotec Gripzone Klättring allmänt 7
Iggle Karbin för säkring Klättring allmänt 9
SWEPADDLER Karbin som passar i en Petzl Pirana? Klättring allmänt 7
hebbe Farligt att fixera karbin i slinga med gummisnodd Klättring allmänt 8
Mike C Finns karbin som håller sig öppen? Klättring allmänt 4
Petri Niemelä karbin"placering" vid säkring Klättring allmänt 11
lobo2me 8-ögla o karbin för att fira på ena tampen av ett dubbelrep Klättring allmänt 12
ratfink Tappad karbin..? Klättring allmänt 6
coffee08 Köptips slinga, karbin, quickdraws och rep Klättring allmänt 22
jcederli Upphittad Karbin Tuntorpklippan Klättring allmänt 0
GustavOh Kul karbin... Klättring allmänt 14
Mezzner Karbin kvarglömd i Sorvretsbacken Klättring allmänt 0
Michel.B Fråga om SLCD + 120slinga + karbin Klättring allmänt 16
rockmater Kvarglömda slingor+karbin Fullbroberget Klättring allmänt 1
dannemannen Vad är skillnaden mellen en dyr och en billig karbin? Klättring allmänt 18
dannemannen Skadad Karbin Klättring allmänt 47

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.