Köptips slinga, karbin, quickdraws och rep

Har precis börjat klättra ute och då får man ju tillfälle att köpa mer klätterprylar vilket alltid är roligt. Jag skulle uppskatta några tips när det gäller vad man ska tänka på när man köper:

1) Slinga och karbin till den
2) Quickdraws
3) Rep

Användingsområden är sportklättring (bra om det funkar med trad också, men kommer nog bara klättra på bult ett bra tag framöver). Funktion går före pris prioriteringsmässigt, speciellt såklart när det gäller slinga, karbin och quickdraws.
 
Om kortslingor här: http://www.bloxc.com/forum/viewtopic.php?t=1965

Är priset oviktigt så köp DMM eller Petzl.

(Nästan) vilket rep som helst duger. 50 m räcker gott och väl för klättring i Sverige, köp 60m eller 70m annars. Väger du över 75 kg köp ett lite fetare rep, typ 10.2 mm.

Jag förstår inte vad du menar med "slinga och karbin till den"? Har du tänkt använda detta för att sätta upp topprep eller som arbetsslinga?
 
Jag förstår inte vad du menar med "slinga och karbin till den"? Har du tänkt använda detta för att sätta upp topprep eller som arbetsslinga?

Jag menar som en säkerhetsslinga, att sätta fast sig med när man t.ex. knyter om i toppankaret vid ledklättring (dvs så att man kan få med sig även den sista quickdrawn ner). Blev det tydligare då?
 
Kollar t.ex. på Addnature.com, där har de "tubular slings", "standardslinga", "dyneema" och "anneau". Dessutom i olika bredder och längder. Om man bara ska ha slingan fäst på selen och med en skruvkarbin så att man kan låsa fast sig när man t.ex. knyter om toppankaret, finns det något man bör tänka på avseende längd, bredd och typ. Hade tänkt köpa en "standardslinga"/18mm/60cm och en relativt stor skruvkarbin, men om det är något annat som är bättre för ändamålet så tar jag gärna emot tips.
 
Om man verkligen vill ha en slinga som sitter på selen för att självsäkra sig snabbt så finns det en från Metolius som heter PAS eller nåt liknande. Ungefär som en daisy-chain, fast du riskerar inte att klippa fel i den så att styrkan blir nedsatt. Annar går det väl med "vad som helst", kanske är det smidigare med en sydd slinga än en knuten.
 
Det bästa är att ha en lite dynamisk "slinga", en bit dynamiskt rep är bra. Det har skett mycket allvarliga olyckor med klättrare som har haft en syddslinga mellan selen och ankare och sedan av någon anledning klättrat upp ovanför ankaret och fallit, mao statiskt faktor 2 fall.
 
Det bästa är att ha en lite dynamisk "slinga", en bit dynamiskt rep är bra. Det har skett mycket allvarliga olyckor med klättrare som har haft en syddslinga mellan selen och ankare och sedan av någon anledning klättrat upp ovanför ankaret och fallit, mao statiskt faktor 2 fall.

Om man har en 60 cm-slinga borde väl detta inte vara någon risk, man får ju inte så hårt fall på så kort avstånd? Eller resonerar jag fel nu?
 
Senast ändrad:
Om man tar värsta möjliga scenariot dvs att man faller 60 cm ovanför ankaret faller man 120 cm. Om man ponera att man väger 75 kg ger det en kraft på nästan 9 kN (motsvarar ca 900 kg) Det är betydligt större kraft än vad som krävs för att man ska bryta ryggraden...

Faller man från ankaret, dvs ett fritt fall på 60 cm, ger det en kraft på ca 4,5 kN, vilket också kan generera stora skador.

Det händer att jag också använder en sydd, statisk slinga men om det är möjligt försöker jag att undvika det. Detta är speciellt viktigt när man kommer att rör sig på en standplats.
 
Om man tar värsta möjliga scenariot dvs att man faller 60 cm ovanför ankaret faller man 120 cm. Om man ponera att man väger 75 kg ger det en kraft på nästan 9 kN (motsvarar ca 900 kg) Det är betydligt större kraft än vad som krävs för att man ska bryta ryggraden...

Faller man från ankaret, dvs ett fritt fall på 60 cm, ger det en kraft på ca 4,5 kN, vilket också kan generera stora skador.

Det händer att jag också använder en sydd, statisk slinga men om det är möjligt försöker jag att undvika det. Detta är speciellt viktigt när man kommer att rör sig på en standplats.

Ok, jag tänkte uppenbarligen fel. Visste inte att det kunde bli så stora skador. Får se till att inte glömma att ta bort slingan med andra ord. Tack för varningen!
 
Fan vad krångliga folk är. För kosvans: köp en 60 cm dynema och en lätt skruvkarbin. Slå en lärkfot direkt i selens arbetsslinga och stoppa ner skruvkabben i framfickan.

För ren sportklättring behöver man i och för sig inte en kosvans. Jag brukar bara klippa in mig kort i QD som man lika fullt sätter i ankaret.
 
Det känns som vi blandar äpplen och päron här. I frågeställningen så verkar man bara vilja klippa in sig lita snabbt för att knyta om repet. Alltså kommer man med största sannolikhet inte klättra över ankaret.
Jag brukar klippa in mig med en kort slinga och skruvkarbin i de här lägena. En PAS hade säkert varit bättre. Om man är orolig och dessutom klättrar över ankaret av någon anledning så kan man ju alltid klippa in sig med en screamer och skruvkarbin.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Charli28 Slinga om kamsäkringar Klättring allmänt 1
andflygh Två eller en slinga vid ankring Klättring allmänt 27
samuelm Slinga av naturliga säkringar Klättring allmänt 78
hebbe Farligt att fixera karbin i slinga med gummisnodd Klättring allmänt 8
Jonasjonasjonas Slinga om kamsäkringar Klättring allmänt 42
apfaktor Prusiksnöre och fiskarknop VS färdigsydd slinga Klättring allmänt 3
peon Slinga i slinga? Klättring allmänt 41
ammie Dekorativ knop av repsnöre o slinga Klättring allmänt 3
Count Livslängd slinga Klättring allmänt 8
ÅSIS Slinga hittad Träskberget Klättring allmänt 0
Pandan Twin Gate Karbin Klättring allmänt 17
Gabbi_ Skillnad gradering Klättercentret vs. Karbin? Klättring allmänt 23
lyckegard Karbin - Skylotec Gripzone Klättring allmänt 7
Iggle Karbin för säkring Klättring allmänt 9
SWEPADDLER Karbin som passar i en Petzl Pirana? Klättring allmänt 7
Mike C Finns karbin som håller sig öppen? Klättring allmänt 4
Petri Niemelä karbin"placering" vid säkring Klättring allmänt 11
lobo2me 8-ögla o karbin för att fira på ena tampen av ett dubbelrep Klättring allmänt 12
ratfink Tappad karbin..? Klättring allmänt 6
Zion Hjälp, köp av karbin och slingor för top-rep. Klättring allmänt 14
jcederli Upphittad Karbin Tuntorpklippan Klättring allmänt 0
GustavOh Kul karbin... Klättring allmänt 14
Mezzner Karbin kvarglömd i Sorvretsbacken Klättring allmänt 0
Michel.B Fråga om SLCD + 120slinga + karbin Klättring allmänt 16
rockmater Kvarglömda slingor+karbin Fullbroberget Klättring allmänt 1
dannemannen Vad är skillnaden mellen en dyr och en billig karbin? Klättring allmänt 18
dannemannen Skadad Karbin Klättring allmänt 47
klätterpojken muffins på karbin Klättring allmänt 3
spanked Stöld på Karbin! Klättring allmänt 1
Någon som testat Karbin ?? Klättring allmänt 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...