Twin Gate Karbin

Jag såg precis Den här på youtube.
Och Undrar om någon har testat den redan eller om ni har några tankar om den?
Den verkar intressant iom sitt stora användningsområde och säkerhet (Om det stämmer som visat i klippet).
 
Det som visas i klippet är ju bland annat ett flertal varianter på hur en vanlig karbin lätt klipper ur sig. Fast nu handlar det ju inte om att det är en gubbe som håller i karbinen när man är ute på klippan. Då hänger karbinerna fritt, och "flöjlar" med repet på ett annat sätt, vilket gör att det är ovanligt att repet klipper ur sig. Såvitt jag vet.

Jag vet inte vad det finns för statistik i ämnet. Det finns väldigt få olyckor där man härlett orsaken till att karbinen klippts ur som i videon. Såvitt jag vet.
 
Jag bara älskar hur Grivel har gjort med den karbinen. För mig har den samma användningsområden som där man har en låsbar karbin (vilket för min del inte är på så många ställen). Dock gillar jag inte karbinen som helhet, utan hade hellre sett en i-beam-tjotafräs-DMM-ripp-off på karbinen.
 

Bilagor

  • RE-BiWire.png
    RE-BiWire.png
    63.1 KB · Visningar: 525
Hej

Stevies klipp är alltid så övertygande! Jag har aldrig prövat Grivels nya karbin eller liknande konstruktioner, men det ser lovande ut.

Om man som Stevie har gjort, flashat/onsightat en 8B spricka, så bör man ha koll på läget. I det här fallet så litar jag på honom!

Med vänliga hälsningar

Kaj
 
Ja, men får man betalt för att säga nåt så kan man nästan säga vad som helst? Grabben fick ju trots allt en gratis T-shirt...

Hehe, det har du rätt i!

Men oavsett vad han får betalt så är videon övertygande. Jag undrar varför inte fler tillverkare utvecklat liknande lösningar? Däremot verkar den nya grivel-karbinen vara relativt tung...

/Kaj
 
En gång har jag själv lyckats på något sätt få en quickdraw att klippa ur sig från bulten. Jag märkte inget själv men min säkrare sa att jag hade klippt nästa då det hände. Jag har sett samma sak hända en annan men han hade då inte klippt nästa och kunde fått ett obehagligt långt fall. Även där var det säkraren som upplyste, klättraren märkte inget.

Så visst kan det hända, men inte så ofta att jag blir intresserad av dessa nya karbiner.
 
Jag brukar klippa bulthängaren från bultskallens sida. Bultskallen (oftast mutter) kan öppna grinden "har jag sett på bild". Jag tror det hade varit svårt, på gränsen till omöjligt, att klippa ur karbinerna i det länkade klippet om man hållit i den andra karbinen istället, så man inte hade kunnat styra den karbin som skulle klippas ur.
 
Hej!

Som ett alternativ till skruv/quicklock-karbin verkar den vara ett bra alternativ, framför allt för vinterbruk. Stor och bra samt förhoppningsvis ingen risk för att den ska frysa ihop.

/Kaj
 
Nja, är det no-no att bultkarbinen sitter upprepat lika?
Nu hävdas förvisso att båda karbinerna ska sitta rätt i förhållande till om man fortsätter att klättra åt höger eller vänster, men det tar jag mindre allvarligt på. Särskilt när det gäller bultkarbinen, och man kan ju konstatera att man ganska ofta klättrar ganska rakt upp, eller till och med både först lite höger och sen i huvudsak vänster, innan nästa klipp...

Jag tror dessvärre att till och med det bästa alternativet för hur man väljer att klippa ibland är mindre bra.

Jag hittade f ö efter mycket letande den källa till mitt gamla val att klippa från höger. Samma källa visade också en nackdel med att klippa från höger, och jag är säker på att det finns fler. Har dock också sätt fler bilder/demonstrationer på hur karbinen kan fastna i bulten och öppnas eller brytas mot hängare. En viktig sak är förstås att den som bultar är noga och inte lämnar bultar med långt utstick utanför muttern. (Petzl Longlift framstår ju här som ett extra bra val..

http://web.archive.org/web/19990908005419/http://www.climerware.com/unclip.shtml
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
StefanM- Knyta in sig med twin- & dubbelrep Klättring allmänt 1
Gabbi_ Skillnad gradering Klättercentret vs. Karbin? Klättring allmänt 23
lyckegard Karbin - Skylotec Gripzone Klättring allmänt 7
Iggle Karbin för säkring Klättring allmänt 9
SWEPADDLER Karbin som passar i en Petzl Pirana? Klättring allmänt 7
hebbe Farligt att fixera karbin i slinga med gummisnodd Klättring allmänt 8
Mike C Finns karbin som håller sig öppen? Klättring allmänt 4
Petri Niemelä karbin"placering" vid säkring Klättring allmänt 11
lobo2me 8-ögla o karbin för att fira på ena tampen av ett dubbelrep Klättring allmänt 12
ratfink Tappad karbin..? Klättring allmänt 6
coffee08 Köptips slinga, karbin, quickdraws och rep Klättring allmänt 22
Zion Hjälp, köp av karbin och slingor för top-rep. Klättring allmänt 14
jcederli Upphittad Karbin Tuntorpklippan Klättring allmänt 0
GustavOh Kul karbin... Klättring allmänt 14
Mezzner Karbin kvarglömd i Sorvretsbacken Klättring allmänt 0
Michel.B Fråga om SLCD + 120slinga + karbin Klättring allmänt 16
rockmater Kvarglömda slingor+karbin Fullbroberget Klättring allmänt 1
dannemannen Vad är skillnaden mellen en dyr och en billig karbin? Klättring allmänt 18
dannemannen Skadad Karbin Klättring allmänt 47
klätterpojken muffins på karbin Klättring allmänt 3
spanked Stöld på Karbin! Klättring allmänt 1
Någon som testat Karbin ?? Klättring allmänt 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.