Karbin - Skylotec Gripzone

Hej!

Efter lite slösurfande på Internet hittade jag en klätterpryl som jag inte har sett förut.

skylotec-gripzone.jpg


Info-pdf här: http://www.skylotec-sports.com/xfiles_a6/1319629190_2.pdf

Det är alltså en karbin med gummi på utsidan för att man ska få ett bättre grepp om den.

För att få lite diskussion kring temat, vad tror ni? Är karbinerna något att ha? Finns det ett behov? Kommer alla kunna klättra 7c+ med dessa karbiner? Eller är det bara ett marknadsföringstrix? Kanske någon som kommer att bygga om sina vanliga karbiner med krympslang nu? Eller kommer Petzl/Black Diamond släppa en förbättrad kopia?
 
Är inte det här ett exempel på det Peter Askulv på Klättermusen kallar för "produktförveckling", i motsats till produktutveckling. Alltså en förändring som inte innebär någon direkt större förbättring, gjord i syfte att skapa ett behov för att få sälja, snarare än att förbättra en produkt för att svara mot ett verkligt behov.
Vi har sett det förr bland klätterprylar. Bill Forrest på Forrest Mountaineering var på 70- och 80-talen något av en mästare på området. Tänk bara på de fantastiska produkterna "Roll-You-Owns", "P-Nuts", "Tetons", "Foxheads", "Arrowheads", "Rabbit Runners", m.fl. Ingen som minns dem? Nähä. Och varför blir jag inte förvånad?
 
Hm... Möjligen finns Rabbit runners fortfarande som produkt, har nåt svagt sånt minne.
Men, jag tror inte heller att karbinerna tillför nåt. Mimns inte att halka på utrustningen är ett problem...
 
Är inte det här ett exempel på det Peter Askulv på Klättermusen kallar för "produktförveckling", i motsats till produktutveckling. Alltså en förändring som inte innebär någon direkt större förbättring, gjord i syfte att skapa ett behov för att få sälja, snarare än att förbättra en produkt för att svara mot ett verkligt behov.
Vi har sett det förr bland klätterprylar. Bill Forrest på Forrest Mountaineering var på 70- och 80-talen något av en mästare på området. Tänk bara på de fantastiska produkterna "Roll-You-Owns", "P-Nuts", "Tetons", "Foxheads", "Arrowheads", "Rabbit Runners", m.fl. Ingen som minns dem? Nähä. Och varför blir jag inte förvånad?

Tack så mycket Per :) Nu fick jag anledning att småle åt lite utrustning. Tetons känns ju bara som om de ger för mycket sprängverkan/för lite kontaktyta.

http://www.inov8.au.com/compass/forrestimages.html
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Pandan Twin Gate Karbin Klättring allmänt 17
Gabbi_ Skillnad gradering Klättercentret vs. Karbin? Klättring allmänt 23
Iggle Karbin för säkring Klättring allmänt 9
SWEPADDLER Karbin som passar i en Petzl Pirana? Klättring allmänt 7
hebbe Farligt att fixera karbin i slinga med gummisnodd Klättring allmänt 8
Mike C Finns karbin som håller sig öppen? Klättring allmänt 4
Petri Niemelä karbin"placering" vid säkring Klättring allmänt 11
lobo2me 8-ögla o karbin för att fira på ena tampen av ett dubbelrep Klättring allmänt 12
ratfink Tappad karbin..? Klättring allmänt 6
coffee08 Köptips slinga, karbin, quickdraws och rep Klättring allmänt 22
Zion Hjälp, köp av karbin och slingor för top-rep. Klättring allmänt 14
jcederli Upphittad Karbin Tuntorpklippan Klättring allmänt 0
GustavOh Kul karbin... Klättring allmänt 14
Mezzner Karbin kvarglömd i Sorvretsbacken Klättring allmänt 0
Michel.B Fråga om SLCD + 120slinga + karbin Klättring allmänt 16
rockmater Kvarglömda slingor+karbin Fullbroberget Klättring allmänt 1
dannemannen Vad är skillnaden mellen en dyr och en billig karbin? Klättring allmänt 18
dannemannen Skadad Karbin Klättring allmänt 47
klätterpojken muffins på karbin Klättring allmänt 3
spanked Stöld på Karbin! Klättring allmänt 1
Någon som testat Karbin ?? Klättring allmänt 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.