Vad är skillnaden mellen en dyr och en billig karbin?

Jag har för mig att de inte håller sämre kvalitet, däremot är finishen på de billigare oftast råare och inte lika len om man säger så. Jag är ingen expert så någon annan får gäran fylla i.
 
En fråga som är nästan omöjlig att svara på.

Karbiner kan förstås ha olika hög kvalitet på flera sätt; finish, uförande, ytbehandling, olika optimerad utformning, klassning etc.

Detta är ju till viss del kostnadspåverkande.

Sen påverkas ju priset av vilka kostnader man har vid tillverkningen, beroende på löneläge osv.

Vidare kan ju administrativa omkostnader, marknadsföringskostnader etc. variera.

Sen är det ju förstås väldigt olika hur ditt pris har påverkats av var du handlar, om du handlar i en nätbutik med låga omkostnader, i Sverige eller utomlands. Hur många agenter och mellanhänder som är med och ska försörja sig. Samt vilket marginalpåslag varje led väljer att ha.

Med andra ord är det mycket svårt att säga hur priset är kopplat till tekniska egenskaper hos den produkt du till slut har i din hand.
 
kvalité

Petzl och kong har ungefär samma produkter i sina sortiment, petzl alltid lite dyrare.

Min erfarenhet av kong är jättebra grejer men lite sämre kvalitetskontroll, lägre nogrannhet vid tillverkning, det är inte helt ovanligt att grindar och annat kärvar på kongs karbiner även om det är samma konstruuktion som petzl ofta.

den extra kvalitén som man får med petzl kanske är värd att betala extra för!?! jag gör inte det.
 
Köp dyrt...

Salewa och Camp brukar ha billiga karbiner. BD, Wild Country och Petzel är klart dyrare. Min uppfattning är att de dyrare har bättre finnish och därför funkar bättre när det kommit lite smuts i karbinen samt på vintern. Har använnt 2 billiga skruvkabbar som vi nästan inte lyckats få upp. Det kan få katastrofala följder om det inträffar vid fel tillfälle.
Min uppfattning är därför att livslängden blir längre på en bättre karbin då den står emot smuts bättre.

Mitt råd: Känn på grejorna och låt känslan bestämma.
 
Skilladen (förutom priset :) är finischen. De karbiner som säljs i Sverige är alla ok rent hållbarhetsmässigt. Däremot kan man _uppleva_ en karbin med högre finisch som säkrare, just eftersom den kommer att kännas mer exakt när man klipper. Att hitta den optimala karbinen handlar väldigt mycket om både hur man klipper och hurdana händer man har. Lite som med skor alltså, den ena passar en viss sort bra för, men inte givet att den passar den andra bra för det.
 
Det är visserligen skillnad i finish och känsla. Och oftast är det kanske så, att en dyrare karbin vinner i de avseendena. Men det finns en skillnad till: livslängden. Åtminstone vad gäller spänstigheten i grindens fjäder (gäller kanske inte vajergrindar i samma utsträckning).
Jag har karbiner som är 25+ år gamla av märkena Chouinard (numera Black Diamond), SMC och Clog (köptes senare av DMM, tror jag) som fortfarande fungerar alldeles utmärkt. Sedan har jag andra, lika gamla eller till och med yngre, billigare, av märken som Simond och Pierre Alain, men iofs några Black Diamond Quick Silver också, som så totalt tappat spänsten i grindfjädern att de inte stänger sig utan att man trycker igen grinden med fingrarna. Helt obrukbara alltså.

Vad den här erfarenheten säger är väl alltså att dyrare karbiner inte med nödvändighet innebär lång livslängd, men sannolikheten för lång livslängd ökar nog delvis med priset.
 
pecall; sa:
Vad den här erfarenheten säger är väl alltså att dyrare karbiner inte med nödvändighet innebär lång livslängd, men sannolikheten för lång livslängd ökar nog delvis med priset.

Någorlunda i linge med mitt omständliga inlägg inledningsvis håller jag med om detta; att det är ofta som dyrare karbiner är bättre. Samtidigt finns det så pass gott om undantag, så att det krävs att man kollar på annat än prislappen.

Det enklast exemplet är ju förstås när en och samma produkt säljs till olika priser på olika ställen.
 
Re: Köp dyrt...

Vikt. Om du tittar på karbiner från en och samma tillverkare, så är de lättare karbinerna oftast dyrare. Som nybörjare är det lätt att snåla på priset (så man kan köpa mer grejjor!), men jag råder att gå med lättare grejjor. Ett rack består av ca 40-50 karbiner och om det är 25g skillnad i vikt (BD oval:62g, BD neutrino: 36g), så blir det ett drygt kilo i viktskillnad. Kanske inte låter så mycket, men det känns när man försöker kravla uppför det dära stenhårda taket eller när man sakta glider ner i en kamin. Och som Calleberg nämnde, klätterutrustning är nåt som man behåller ganska länge, så köp lätt, så slipper du byta karbiner efter ett par år då du införskaffat en jäkla massa skrot och vill minska rackvikten.
 
Ett bra tips: till karbiner som inte har skruv så köp wiregate. De är lättare, de funkar på vintern, de har inte den där tendensen att grinden med tiden inte slår igen som Per pratar om. Finns även i keylock eller med böjd grind för den som så önskar.

Sen blev jag så himla nyfiken: 40-50 karbiner?
Vid tradklättring brukar jag ha 10x2 för att sätta mellan kilar och rep (en i varje ända av en slinga alltså), en i varje alien/friend, vilket gör ytterligare 8, samt fyra skruvisar, vilkget ger summa 32 st karbiner. Det gör att du har upp till 18 karbiner mer än vad jag har, rätt stor skillnad, så jag undrar...
 
lilla_my; sa:
Ett bra tips: till karbiner som inte har skruv så köp wiregate. De är lättare, de funkar på vintern, de har inte den där tendensen att grinden med tiden inte slår igen som Per pratar om. Finns även i keylock eller med böjd grind för den som så önskar.

Dessutom mindre risk att den 'fladdrar' sig öppen vid ett fall.

lilla_my; sa:
Sen blev jag så himla nyfiken: 40-50 karbiner?
Vid tradklättring brukar jag ha 10x2 för att sätta mellan kilar och rep (en i varje ända av en slinga alltså), en i varje alien/friend, vilket gör ytterligare 8, samt fyra skruvisar, vilkget ger summa 32 st karbiner. Det gör att du har upp till 18 karbiner mer än vad jag har, rätt stor skillnad, så jag undrar...

Verkar som jag är rätt mycket fegare än dig. Jag kör med 16 'draws'. Vid ett par tillfällen på 50-60m repor har jag kört slut på de 12 jag hade tidigare så jag lade till tre och skaffade en screamer. Dessutom har jag 8 karbiner bärandes kilar och kammar (hur bär du dina kilar/hexor/tricams förresten?), två skruvisar och en för kilpetaren. På nya, okända klippor lägger jag gärna till två extra för att bära fler kilar. Summa: 16x2 + 8 + 2 + 1 + 2 = 45.

Ursäkta urspårningen ...
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.