Kajak Hjälp Prijon o Point

Hejsan jag är en nybörjare som har blivit helt biten av kajaker o paddling.

Är nu i köptagen och har önskar lite hjälp. Jag vet att det är svårt att råda folk spec vid köp av en kajak och det enda rätta sättet är väl att prova, prova och prova. Tro mig jag har provat, åkt skåne runt och blivit våt,svettig och överraskad.

Tyvärr är det en model som jag inte lyckats hitta..nämligen Prijon Kodiak men är väldigt sugen på denna kajak (inte pga Renata Chlumska). Som det känns nu så är det väl den (Kodiak) eller en Seayak som gäller..

Min fråga är därför:
Är det en bra nybörjarkajak??
Hur är den i vågor??
Är den lättdriven??
Hur upplever ni modellen??

Alla erfarenheter o tips mottages med glädje..
Om ni har ni erfarenhet av några av min testade kajaker och kan göra en jämnförelse hade det varit super!!

Eftersom det säker kommer att hända att jag någon gång ger mig iväg ensam är det viktigt med en relativ stabil kajak, givetvis initialt men även då det är lite vågor o vind. Jag vet att det finns en del andra modeller men
12000-15000:- är max för min ekonomi..och jag vill gärna ha en "egen" ny kajak.


Kram Eva


Lite fakta om lilla mig:

Längd: 181cm
Vikt: 81,5kg (Hmm det kändes men..så är det)
Bra kondition, rätt så grabbig och "välbyggd", kajak nybörjare men van vatten o utemänniska.

Användning:
Kvällsturer (typ efter jobbet)
Helgturer och långturer (därav kodiak).
Kust och hav men även skärdgård/insjö o ibland kanske lite å/älv.
Fungera som "ett mindre bra" men tryggt motionredskap (kan ju behövas)

Testade kajaker och vad jag "kände" under provpaddlingen.

Seayak:
Lite liten och efter ett tag kändes den ganska trög och svårdriven, annars helt OK. (Min "utbildnings" kajak)

Point Crunch:
Kändes snabb o lättdriven men rent för instabil, många dopp där. Jag kände mig helt enkelt inte trygg.

Ponit XP:
Lagom stabil men i glasfiber(klantig) och känns inte så gedigen som Prijon kajaker (sämre roder), men röd o rätt så snygg faktiskt..OK i havet

Nadine:
Nog en Tahe kajak -Lite för instabil och väldigt lång, kändes lättdriven och snabb, tråkig sits o fotstöd.

Prijon Yukon:
Skön,trygg o rätt kul men jobbig längs med kusten då den var svår att hålla styr på, lite långsam o trög. Lite svår i vågor,kändes som om den skulle dyka men det var riktigt söt kajak :)
[Ändrat av Eva_Lundgren 2006-05-26 kl 13:47]
 
Prijon Seayak

Har nu haft min Seayak några år. Har i huvudsak paddlat inlandsvatten (inte så mycket Åsnen nu eftersom jag nu bor i Dalarna).

Min paddelkompis har en VKV Lisa och det är främst den jag kan jämföra med. Seayaken är nog lite mer trögpaddlad, men jag tycker inte det gör så mycket, det behöver ju inte alltid gå så fort. Seayaken är ganska kort och därför lätthanterlig i trängre vatten som åar och steniga sjöar med mycket små öar och vikar. Här uppskattar jag också robustheten som gör att jag inte måste vara så försiktig med stenkörning och landstigning bland sten och bråte.

Jag sitter skönt i den (185 cm/77 kg), men det kan bli lite trångt i packutrymmena med campingutrustning om man ska paddla solo.

Rodret fungerar troligen effektivare nu sedan man sänkt aktern; min är ganska uppsvängd där bak och ganska mycket av rodret finns uppe i luften. Tycker ändå att den är ganska kursstabil när man vill paddla rakt fram.

Med reservation för att jag inte har provat så mycket annat så är jag nöjd med min Seayak.

Mvh Martin
 
Kodiak

Hej!
Min sambo är lite större än du och han paddlar en kodiak och är hur nöjd som helst (själv är jag hyfsat mycket mindre och paddlar en seayak som jag är lika nöjd med:)).

Nu vet jag inte var du bor, men Prijons generalagent i Sverige är kajaktiv och om du går in på deras hemsida, http://www.kajaktiv.se, så har de länkar till alla sina återförsäljare. Kan ju vara ett sätt att hitta något bra ställe i närheten där du kan få testa ordentligt.

Lycka till!
/Irja
 
Hej igen...

Eva_Lundgren; sa:
Hejsan jag är en nybörjare som har blivit helt biten av kajaker o paddling.

Eftersom det säker kommer att hända att jag någon gång ger mig iväg ensam är det viktigt med en relativ stabil kajak, givetvis initialt men även då det är lite vågor o vind. Jag vet att det finns en del andra modeller men
12000-15000:- är max för min ekonomi..och jag vill gärna ha en "egen" ny kajak.

Kram Eva

Lite fakta om lilla mig:

Längd: 181cm
Vikt: 81,5kg (Hmm det kändes men..så är det)
Bra kondition, rätt så grabbig och "välbyggd", kajak nybörjare men van vatten o utemänniska.

Användning:
Kvällsturer (typ efter jobbet)
Helgturer och långturer (därav kodiak).
Kust och hav men även skärdgård/insjö o ibland kanske lite å/älv.
Fungera som "ett mindre bra" men tryggt motionredskap (kan ju behövas)


[Ändrat av Eva_Lundgren 2006-05-26 kl 13:47]

glömde ju säga att utifrån din beskrivning av dig själv som paddlare så tror jag att vi är lite lika och eftersom kodiaken passar min sambo så bra, så tänkte jag att det säkert gäller för dig också:)

/Irja
 
Hittat en..

Tack för era tips.
Igår hittade jag äntligen en Kodiak och
har bokat den för test på onsdag.

Hmm..det var en attans så stor kajak, enorm sittbrun..vi får se hur det känns..återkommer med rapport :)
 
X-ray eller XP

Nu har jag varit o testat både en Point X-Ray och en XP

Attans vad svårt det här är..
X-Ray stabil och bra.
XP Snabb, lite ostabil men kändes "lätt" av någon anledning.

Jag kommer mest använda kajaken till dagsturer/långturer
och som "motionsredskap" och båda passar ju rätt väl men jag har några funderingar..

Tror ni att jag inom kort kommer att kunna hantera ostabiliteten i en XP bättre eller är det bäst att välja en tryggare X-Ray, lastad så kanske en XP känns bättre.

X-Ray verkade ta mer last (mer utrymme) någon som vet om det stämmer?

I å och sjö..kan jag tänka mig att en XP är helt oduglig för detta..men en X-Ray..tror ni att det kan funka.

Alls svar mottages med glädje ??
 
Kodiak

Oj, höll på att glömma Kodiak..det fanns en sån i närheten och jag han med en snabbis.. Stor riktigt stor men i ärlighetens namn..ser man den tillsammans med en X-Ray eller XP..så är den inte precis "snygg" :)

Nu har jag bokat en tid på Onsdag så då skall jag testa även en sån..kanske den känns bra och det är ju det som är viktigast..
 
Touryak ?

Prijon har ju även en modell som heter Touryak.

Denna är kortare (470 cm) och lite bredare (63 cm) än Kodiak. Sittbrunnen är lika stor som på Kodiak. Volymen är lite större och den har ungefär lika stora packutrymmen. Den är avsedd för lite större personer och skall enligt beskrivningaen vara stabil.

Jag undrar om denna skulle kunna vara ett alternativ? Den kanske är lite långsammare men samtidigt kanske mer lättmanövrerad med tanke på att den är kortare.

Jag är själv intresserad av denna modell och undrar om någon annan har provat denna och vill delge sin erfarenhet. Själv har jag för avsikt att paddla dagsturer och kanske någon övernattning i mer skyddare vatten, typ insjöar, skärgård och åar.

/J-E
 
Prijon Motion

Eva
Av din beskrivning hur Du tänker använda Din nya Kajak, så låter det som Du bör välja en polyetenkajak eller av något liknande stryktåligt material.

Själv har jag paddlat Prijon Yukon Expedition i fem år.
Den är mycket allround och kan användas överallt.
Jag är mycket nöjd med den.

Nu i maj hade jag favören att få provpaddla flera av Prijons och Point 65 polyetenkajaker på samma plats och med samma typ av paddlar.

Jag provade Prijon: Seayak, Touryak, Barracuda och Motion.
Point 65: Chrunch Rocket och Picnic.

Utan att gå in på alla "provresultat" var det klart att Prijon Motion var den som passade mig bäst.
Motion är förvånansvärt lättdriven , lättare än Seayak anser jag och tillräckligt stabil samt lätt att manöverera.

Mitt råd till Dig blir därför: Försök att få provpaddla Prijon Motion !

Mitt andra råd: Skaffa en mycket lätt paddel av typ Robson Voyager ( ca 750 gram ) visserligen kostar den ca 2800 Kr, men jag lover Dig den är värd varenda krona !
 
Tourak

Hej!

Tänkte främst ge mina åsikter på Prijons Tourak som jag paddlade under en långtur i St Annas skärgård förra året.

Jag äger själv en NDK Explorer HV, är lång (197cm, 95kg) och har i många fall problem att sitta bekvämt och bra i flera kajaker.

Touraken var för mig en väl rymlig kajak. Tyvärr så har kajaken två stora brister enligt mig: Packluckorna och längden. Är inte överförtjust i Prijons packluckelösning som jag anser inte är 100% tät. Det finns bättre på marknanden. Att kajaken är såpass kort (4,5m jämfört med min egens 5,5) innebär att kajaken blir mycket trögpaddlad. I många fall tyckte jag det kändes som att paddla runt med en pråm. Å andra sidan så vänder man kajaken på en femöring vilket är mycket positivt i trånga passager.

I övrigt så tyckte jag Touraken kändes stabil i lugna vatten men lite för mycket "dans på vågorna" i hårdare väder för min smak, men för den delen inte obehaglig eller ostabil.

En näst sista kommentar är angående roder eller ej. Jag är en förespråkare för skädda kajaker utan roder, vilket gör att Touraken inte plockar extra poäng pga att den ska paddlas med roder. Tycker man om roder, är det inget fel på roder systemet.

Och den sista: Tittar ni på Prijon. Jag skulle hellre skaffa mig en Barracuda jämfört med en Tourak, förutsatt att jag fick plats i Barracudan. Betydligt roligare kajak i det långa loppet.

Mvh Stefan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Perambulate Hjälp om vad detta är för Kajak? Mysteriet med den förlorade modellen. Paddling allmänt 4
Estland Hjälp en nybörjare! Paddling allmänt 18
Skogsäventyret Hjälp ställa in pedaler, Seabird kajak Paddling allmänt 4
smejen87 Hjälp med kajak Paddling allmänt 12
nicolej hjälp med Transport av kajak Paddling allmänt 1
Niklasx Hjälp med val av kajak Paddling allmänt 5
elgen88 Hjälp att välja kajak Paddling allmänt 13
ElleA Hjälp välja kajak Paddling allmänt 4
MattiasThorin Kajak skall köpas, behov av hjälp! Paddling allmänt 100
Trikåmannen Hjälp mig hitta en ny kajak! Paddling allmänt 23
Mikael87 Hjälp vid köp av första Kajak / Aquilo K1 GF eXtreme Paddling allmänt 4
ski3r Hjälp vid köp av kajak Paddling allmänt 2
TMW hjälp. kort (längd) kanot/kajak Paddling allmänt 14
skarabe [Hjälp] Identifiera kajak (modell, typ) Paddling allmänt 6
NorthernLight Hjälp välja kajak för liten paddlare Paddling allmänt 34
Mike C Hjälp! Polera bort repor på kolfiber kajak? Paddling allmänt 7
Jerker Dahlblom Behöver hjälp att hitta lämplig kajak. Paddling allmänt 31
skiman HJÄLP MIG NU MED TIPS PÅ KAJAK TILL FÄRSKING Paddling allmänt 15
T-man Hjälp med snabb motions/gammal tävlings kajak. Paddling allmänt 2
Köhlerstrand På- och avlastning av kajak från takräcke utan hjälp Paddling allmänt 2
Laila Hjälp med att välja kajak Paddling allmänt 8
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Vindrot Första distanspaddlingen! Larv - Lidköping Paddling allmänt 4
erikmanhold 450KM, vad för typ av kajak? Paddling allmänt 12
Snödrivan Packluckor Vally kajak Paddling allmänt 0
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
LoveLins Trapper Salmon K2 Combi reparation Paddling allmänt 6
tango Bra röd lampa för biltransport av utskjutande kajak i mörker Paddling allmänt 35
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
kursiv Söker boken "Paddla kajak i bohuslän" Paddling allmänt 7
stefan.svard Daglåda kajak Paddling allmänt 8
Rune E Stulen kajak Paddling allmänt 11
stefan.svard Kajak i Karskrona skärgård med start i Verkö Paddling allmänt 5
mojson Kajak och Sup Lofoten Paddling allmänt 3
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
sten-o efterlysning stulen kajak Paddling allmänt 0
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
EmmaBylin Behöver råd ang kajak Paddling allmänt 3
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
anglah Hyra kajak som överviktig? Paddling allmänt 27
patoll Vad är detta för kajak? Paddling allmänt 10
randomnilla Kajak som nybörjare i Bohuslän Paddling allmänt 4
Tomas_H Iläggningsplats för kajak och parkering Stockholm skärgård Paddling allmänt 4
Camomilchen Flytta K2 kajak och upphängning Paddling allmänt 12
memyc Seabird, Seahawk, Seayak eller något annat? Paddling allmänt 4
Crimper Skydd för kajak vid förvaring Paddling allmänt 12
Granstubben Vikbar kajak från Outl1 Paddling allmänt 0
malaurin Vad är det här för kanot/kajak? Paddling allmänt 1
MieEss Är större eller mindre kajak att föredra? Paddling allmänt 44

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...