Kajaker med sittställning som känns bra?

Hej!

Jag är på väg att köpa min första kajak. Jag har varit ute på olika expeditioner vid flertalet tillfällen - i hyrkajaker - men har bara EN enda gång suttit riktigt bra i kajaken. Det hände när jag hyrde en Prijon Seayak. Jag förmodar att jag kom upp lite högre än i många andra kajaker. Seayaken kändes stabil, men är troligen mycket långsammare än många andra turkajaker.

Hur som helst, nu funderar jag på om Prijon Marlin Prilite kan vara ett bra köpval för mig, dvs en sittställning som passar för just mig och samtidigt en hyfsat snabb kajak? Och/eller finns det några andra modeller som har en liknande sittställning som Prijon Seyak?

I de flesta kajaker jag provat har det känts som om jag har sjunkit ned för lågt, som att jag får anstränga mig för att komma uppåt/framåt med överkroppen. Och jag har ofta fått väldigt ont i kroppen, kanske pga stela sätesmuskler.

Obs! Kajaken som jag köper ska ha roder samt en bra packvolym, eftersom jag ofta är ute på längre turer.

Mvh,
Ola
 
Viktigt med sittställningen vid kajakval

Riktigt bekvämt tycker jag det är att sitta i en VKV Yoo-A-Kim där sitsen är ca 2 dm ovan kajakbotten men det är ju nästan en Canadensare.

VKV Lisa och Anita sitter jag också bra i med de gamla formbakade träsitsarna.

VKVs anatomiska glasfiber / kolfibersitsar funkar också bra för mig i Seagull Offshore och Elite.

En annan bra sits finns på Aquilo X-treme.

Liggunderlag ovanpå sitsen kan funka för vissa.

Men detta är förstås individuellt.

Thure
 

Bilagor

  • fiber_glass_seat_in_kayak.jpg
    fiber_glass_seat_in_kayak.jpg
    40.7 KB · Visningar: 1,404
Senast ändrad:
Lita på rumpan

Jag ger som vanligt köprådet att det är inte så vansinnigt noga vilken kajak du köper, du kommer att vänja den vid den du väljer och gilla den. Gå på dina subjektiva intryck och ta en märkeskajak vars prislapp och sits passar dig. Tänk med plånboken och rumpan, och mest med rumpan.. *L*

Och den kajak du tittar på, Marlin, är utan tvekan en mycket bra kajak för den typen av paddling du beskriver. Dessutom brukar Prijon ha god kvalitet och gott andrahandsvärde. Materialet PriLite, en gjuten termoplast typ den man gör bilstötfångare av, är vid det här laget beprövat och bra. Prijons roder och luckor ( = två vanliga källor till elände) är mycket bra och krånglar i stort sett aldrig.

(nej, jag har inte betalt av Prijon)

Alltså: Om din rumpa gillar kajaken, är sannolikheten stor att resten av dig också kommer att göra det.

hälsningar Jens
 
Seayak och Marlin Prilite

Hej, Har en av varje och kan intyga att sittkomforten är likvärdig i båda två. Seayak'en upplevs kanske något stabilare än Marlin som upplevs som något mer lättdriven jämfört med Seayake'en.
För mig är också sittkomforten viktig vid längre sittningar...
/Börje
 
Min erfarenhet är faktiskt inte att själva sitsarna brukar vara särskilt obekväma, dom funkar ofta mer eller mindre bra.
Däremot sittbrunnsformen, både hur sargen är formad och hur fördäcket över benen ser ut, har stor betydelse.
Man ska få plats så att man sitter ergonomiskt, och samtidigt ska inte sittbrunnssargen komma ivägen för händerna.

Jag ger dig inga tips på kajakmodeller, men det är ju faktiskt så att hur bra din rumpa vilar i sitsen beror mycket på hur du har benen och för den delen överkroppen, och detta beror både på din teknik men även på kajaken.
 
Jag har en Prijon Marlin Prilite och en av huvudanledningarna till att jag valde just den kajaken är den sköna sitsen och det mycket bekväma ryggstödet som verkligen ger ordentligt stöd för korsryggen.

Jag hyrde ett par kajaker innan jag köpte min kajak och jag fick alltid ont i ryggen efter ett tag pga små ryggstöd som skar in i ryggen eller obefintligt ryggstöd. Jag måste ha bra stöd för ryggen för att inte få ont i ryggen, får t.ex. lätt ont av skrivbordsstolar som inte är exakt avpassade för min rygg. Med min Marlin Prilite kan jag paddla länge utan att få ont.

Sen är kajaken väldigt bra för övrigt också, pedalsystem som verkligen fungerar bra där man kan få stöd av pedalerna som ett fotstöd vid kantning och andra manövrar eftersom endast överdelen av pedalen är rörlig (ungefär som gaspedalen på en bil). Packutrymmena är väldigt bra, det bakre är gigantiskt. Enda nackdelen är att främre packutrymmet kunde varit större om skottet suttit längre akterut. Jag har nu vattensäcken framför pedalerna istället för i packutrymmet för att inte detta utrymme skall gå till spillo.

Jag upplever Marlin Prilite som rätt så lättdriven och snabb, och väldigt stabil i vågor. Jag har varit ute i rejält stora vågor utan att det känts ens nära att välta, även i vågor som är så stora att man inte ser horisonten i vågdalen.

Men det att man sitter högt upp tycker jag inte riktigt stämmer så om det är det som gör att du sitter bra i Seayak så skall du nog testa Marlin Prilite noga innan köp. Jag nämligen provade en Marlin HTP innan köp och där satt jag betydligt högre upp, och oj så mycket mindre stabilt det kändes i vågor under provpaddlingen. Vid varje lite större sidovåg som slog mot kajaken kändes det instabilt och obehagligt och det kändes som att vågorna drog med sig kajaken åt sidan och ville få den att välta. Det är nog sekundärstabiliteten som är dålig tror jag i Marlin HTP. När jag provpaddlade Marlin Prilite i samma vågor kändes det inte alls obehagligt utan vågorna bara slog över kajaken utan att dra med sig kajaken speciellt mycket.

Min Marlin Prilite är något sned i aktern och det är på gränsen till att det är utanför acceptabel tolerans. Jag kan dock efter en hel säsongs användande inte säga att jag har märkt att kajaken drar åt ett specifikt håll på grund av detta så jag har inte gått vidare och försökt få den utbytt.

Örjan
 
Tack för alla svar och goda råd!

Det lutar helt klart mot en Marlin Prilite nu. Jag ska provpaddla en till helgen, och kanske slår jag till om allt känns bra. Förresten, någon som har några synpunkter på färgvalet?

Röd eller gul? :)

Finns det någon självklar objektiv/subjektiv estetik att ha i åtanke, eller kanske direkta och faktiska för-/nackdelar?

//Ola
 
Tack för alla svar och goda råd!

Det lutar helt klart mot en Marlin Prilite nu. Jag ska provpaddla en till helgen, och kanske slår jag till om allt känns bra. Förresten, någon som har några synpunkter på färgvalet?

Röd eller gul? :)

Finns det någon självklar objektiv/subjektiv estetik att ha i åtanke, eller kanske direkta och faktiska för-/nackdelar?

//Ola

Jag har fått mig sagt d.v.s påstår inte att jag vet att röd färg har en tendens att blekna mer och fortare än många andra färger. Synas är ju alltid bra men det gör du ju i såväl gul som röd kajak.
 
Senast ändrad:
Jag har fått mig sagt d.v.s påstår inte att jag vet att röd färg har en tendens att blekna mer och fortare än många andra färger. Synas är ju alltid bra men det gör du ju i såväl gul som röd kajak.

Stämmer bra på båtar som är ute i solen/ljuset hela tiden. För en kanot som förvaras under tak när man inte använder den behöver man inte tänka på den saken.
 
Färg?

När det gäller synlighet beror det vilken nyans av rött och gult det är, men min erfarenhet säger att gult syns bättre, särskilt i skymning, dimma och andra "dåligt ljus"-situationer. Givetvis syns en signalröd som går mot orange också bra, däremot en mörkröd kan försvinna i skymning.
 
Vissa insekter är galet tokiga i gult. Jag har inte haft problemet med min gula kajak men en gul ikea-kasse drog till sig ett antal tusen! rapsbaggar på en strand i Halland.

thomas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Rune E Hur många kajaker? Paddling allmänt 2
Bergochdalvana Pris-rusning på kajaker? Paddling allmänt 4
medic Lasta kajaker på suv Paddling allmänt 12
Röjan Marschfart för era kajaker Paddling allmänt 10
avslutmedlemskap0904 3 st kajaker på biltak Paddling allmänt 24
fiskpropeller Ny inom paddling. Söker tips på kajaker. Paddling allmänt 18
josefinw Kajaker/kanoter sökes till klimatmanifestation i Göteborg Paddling allmänt 0
Matte101 Stöld av 4st kajaker plus kärra Paddling allmänt 0
såg Hyra kajaker i stockholm Paddling allmänt 5
thureb Försvarsmakten har nya kajaker? Paddling allmänt 7
Unmanageable Hur förvarar ni era kajaker? Paddling allmänt 14
thureb Delfiner följde med kajaker i Blekinge Paddling allmänt 1
anna.kristiansson Tre kajaker på biltaket? Paddling allmänt 4
JohanWild Försäkring av kajaker Paddling allmänt 14
christerb Miks kajaker Paddling allmänt 1
Jockemeister Auktion på kajaker! Paddling allmänt 3
henkeboy77 uppblåsbara kajaker?? Paddling allmänt 15
LBQ Upphittade kajaker Paddling allmänt 3
plankton Recensioner av kajaker Paddling allmänt 17
heah Seabird kajaker - kvalité? Paddling allmänt 8
Jockemeister Håll i era kajaker i STHLM-området! Paddling allmänt 3
Ferry Hur lastar man bäst 3 kajaker på ett takräcke? Paddling allmänt 20
76 Finns det kajaker för "stora" killar? Paddling allmänt 38
jazzmatsa Vad väger era kajaker??? Paddling allmänt 12
snowhound Små kajaker till "stora" paddlare? Paddling allmänt 8
jpk Hur är Everest kajaker? Paddling allmänt 2
lleberg Hur tålig är Pakboats kajaker? Paddling allmänt 12
calypso63 P&H släpper nya kajaker Paddling allmänt 1
hannulan Kajaker som liknar Valley Avocet Paddling allmänt 4
MartenT Förvaring av kajaker och påverkan på kajaker av förvaring Paddling allmänt 1
Freija Prijon Motion - jämförbara kajaker? Paddling allmänt 12
eyck From the horse's mouth: Kajaker och väjningsregler Paddling allmänt 4
ChrisL Kajaker borde förbjudas! Paddling allmänt 18
olmar Hyra kajaker i Nådendal-Åbo Paddling allmänt 1
fraewu Kajaker och grejer till kajaken och kajaker till kajaken Paddling allmänt 19
calypso63 Fart test av kajaker, hur snabbt går din kajak? Paddling allmänt 95
fraewu Kajaker överallt Paddling allmänt 10
partyfrasse Uthyrning av tåliga kajaker i Klintemålatrakten Paddling allmänt 0
henkealf Köpa Tahe kajaker direkt från Estland? Paddling allmänt 8
15064 Åsikter om Zed-Tech kajaker? Paddling allmänt 4
avslut111101 VKV-kajaker? Paddling allmänt 13
knatte *tips* Dekaler för kajaker Paddling allmänt 0
pad Cobolt kajaker? Paddling allmänt 7
ÄventyrsCompaniet Aquarius Kajaker - Erfarenheter ? Paddling allmänt 0
torger Finns Nelo-kajaker i Stockholm? Paddling allmänt 1
dustinthewind gruppköp qcc kajaker, bättre pris Paddling allmänt 6
marsman Erfarenhet av kajaker från Tahe Kajaks Paddling allmänt 9
Iguanodon Kajaktestställen och kajaker ? Var ? Paddling allmänt 3
Ujon Stulna kajaker.... Paddling allmänt 0
yonkass Kajakställ för 10 kajaker Paddling allmänt 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.