uppblåsbara kajaker??

hej jag är helt ny här på forumet och helt ny med kajak överhuvud taget.
har kollat på två sorter och tänkte hära om det är någon som är bra på och har erfarenhet av dom eller par andra tips om bra allrund kajak till sjö, hav, och kanske någon mindre fors och älv padling.
vill ha stabil som möjligt och två mans och går med enmans också om man blir sugen själv någon gång.
här är två jag har sett på.
Explorer 420X Pro och AdvancedFrame Convertible
https://luftflyt.com/products-page/explorer/explorer-420x-pro/
http://stockholmkajak.se/
är runt 10000-15000kr jag kan tänka mig att ligga.

tack för hjälpen för en ny medlem :)

mvh
henrik johansson
 
motiv för upplåsbar

Väldigt få använder uppblåsbara, sällan man överhuvudtaget ser sådana - tror inte jag skulle vilja paddla sådan till havs, men jag kanske ar fördommar


Bor du kring stockholm är det väl Kajakdagarna vid Sjöhistoriska / Djurgårdsbrunnskanalen den kommande helgen - där borde du kunna se lite av utbudet, som är enormt numera.
 
ja det bästa är att testa, stockholmkajak brukar även hjälpa till med provpaddling om du nu inte kan prova deras kajaker nu i helgen vid kajakdagarna (de ska vara där med)

en vän till mig har en sån och det enda jag egentligen vet om de är att det är jobbigt att blåsa upp de om man måste göra det ofta pga transport osv. men den kompisen är även lite speciell i tekniska sammanhang varav jag inte ens fråga hur det funkar med kajaken annars
 
På den tiden Stockholm Kajakmaraton gick från Bullandö in till Sjöhistoriska så gick det ju även att köra halva sträckan. Jag paddlade strax efter Baggen om två personer i varsin, vill jag minnas, Advanced Elements uppblåsbar kajak. De såg ut att slita mycket hårt i motvinden...

Pratade sedan med dem när de kommit i mål och de bekräftade vad jag tyckte mig ha sett. De hade slitit extremt hårt i vinden, en hel del volym ovanför vattenytan för vinden att ta tag i och i och med att de är rätt breda så blir ju inte heller paddelergonomin den bästa

Min slutsats landar i samma som den ovan, funkar säkert på mindre vattendrag och för att helt enkelt komma ut en sväng på vattnet men skulle inte vilja ge mig ut på tur, allra minst på havet i en sådan
 
Kanadensare - Kajak

kajak vs kanot
Mitt "sommarläger" har ingen skyddande skärgård och ligger fritt för den vanliga sydvästvinden.
Min ena kajak har jag inga vind-vågbegränsningar för, men det är klart vid +20 sekundmeter börjar det blir mer slit än skoj (forskajaken är stulen )
sedan har jag en snabb kajak också den är ju inte så stabil, men jämfört med canadensaren klarar jag betydligt mer vind och vågor i den snabba men ranka kajaken. Canadensaren är ju hopplös i vissa vindar och vågorna behöver inte vara så stora innan det blir problem
antar att även om det kalas kajak är en uppblåsbar sådan mer att likna vid en canadensare när det gäller beteende i vind och vågor.
 
hej jag är helt ny här på forumet och helt ny med kajak överhuvud taget.
har kollat på två sorter och tänkte hära om det är någon som är bra på och har erfarenhet av dom eller par andra tips om bra allrund kajak till sjö, hav, och kanske någon mindre fors och älv padling.
vill ha stabil som möjligt och två mans och går med enmans också om man blir sugen själv någon gång.
här är två jag har sett på.
Explorer 420X Pro och AdvancedFrame Convertible
https://luftflyt.com/products-page/explorer/explorer-420x-pro/
http://stockholmkajak.se/
är runt 10000-15000kr jag kan tänka mig att ligga.

tack för hjälpen för en ny medlem :)

mvh
henrik johansson

Om ditt syfte är att du ska kunna förvara kajaken i en lägenhet/källarförråd är det mycket bättre att du överger tanken på de där luftkajakerna och satsar på en s.k. faltkajak. Klepper är det legendariska märket, representerat i Sverige av Per på Avanza Kayak (mkt hjälpsam person). Du kan hyra hos honom för att känna på det lite. Priset motsvarar kvaliteten - en ny ligger på runt 30 000 kr - men begagnade dyker upp på Blocket då och då för ca 5000-10000 kr. Vill du ändå ha en ny finns polska kopian Wayland som det numera går mkt bra för. Den ligger betydligt lägre i pris än Klepper men har inte alls samma finish och detaljkvalitet.

http://www.klepper.com
http://www.avanzakayak.com/

/Mats
 
de är väl "platta" på undersidan?
funkar nog rätt bra för att leka lite på en sjö men att paddla en sån där på öppet hav skulle jag aldrig våga göra.
såfort det blåser lite har man inte mkt kontroll kvar.

Som sagt har jag själv ingen erfarenhet med Grabner båtar. Jag vet bara att modellerna Outside, Explorer och Adventure är mycket populär bland tyska användarna.

När det gäller faltkajak finns inte bara Klepper i Tyskland men också det traditionella varumärket Pouch:
http://www.poucher-boote.de/modelle/index.php
Jag köpte en begagnad Pouch båt modell RZ85-3 för 11 år sedan. Den funkar jättebra för långturer. Tar ungefär 30 minuter att montera.
 
hur funkar pouch i vågor egentligen?
kommer från Östtyskland själv där de kom ifrån och mina föräldrar har en sån som k2 men när jag paddlade sist med den vart jag för liten för att verkligen göra mig en uppfattning samt att vi mest bara var på små sjöa eller åar
hjälpte dock till att flyttar runt den en en gång för ett tag sen och då tyckte jag att den var mkt mjukt och inte alls styv. men nu är kajaken också nästan 30 år gammal.
 
Om ditt syfte är att du ska kunna förvara kajaken i en lägenhet/källarförråd är det mycket bättre att du överger tanken på de där luftkajakerna och satsar på en s.k. faltkajak. Klepper är det legendariska märket, representerat i Sverige av Per på Avanza Kayak (mkt hjälpsam person). Du kan hyra hos honom för att känna på det lite. Priset motsvarar kvaliteten - en ny ligger på runt 30 000 kr - men begagnade dyker upp på Blocket då och då för ca 5000-10000 kr. Vill du ändå ha en ny finns polska kopian Wayland som det numera går mkt bra för. Den ligger betydligt lägre i pris än Klepper men har inte alls samma finish och detaljkvalitet.

http://www.klepper.com
http://www.avanzakayak.com/

/Mats

Varför är det så mycket bättre?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Magnus_K Uppblåsbara Canadensare Paddling allmänt 1
Rune E Hur många kajaker? Paddling allmänt 2
Bergochdalvana Pris-rusning på kajaker? Paddling allmänt 4
medic Lasta kajaker på suv Paddling allmänt 12
Röjan Marschfart för era kajaker Paddling allmänt 10
avslutmedlemskap0904 3 st kajaker på biltak Paddling allmänt 24
fiskpropeller Ny inom paddling. Söker tips på kajaker. Paddling allmänt 18
josefinw Kajaker/kanoter sökes till klimatmanifestation i Göteborg Paddling allmänt 0
Matte101 Stöld av 4st kajaker plus kärra Paddling allmänt 0
såg Hyra kajaker i stockholm Paddling allmänt 5
thureb Försvarsmakten har nya kajaker? Paddling allmänt 7
Unmanageable Hur förvarar ni era kajaker? Paddling allmänt 14
thureb Delfiner följde med kajaker i Blekinge Paddling allmänt 1
anna.kristiansson Tre kajaker på biltaket? Paddling allmänt 4
JohanWild Försäkring av kajaker Paddling allmänt 14
christerb Miks kajaker Paddling allmänt 1
Jockemeister Auktion på kajaker! Paddling allmänt 3
LBQ Upphittade kajaker Paddling allmänt 3
Spinspider Kajaker med sittställning som känns bra? Paddling allmänt 11
plankton Recensioner av kajaker Paddling allmänt 17
heah Seabird kajaker - kvalité? Paddling allmänt 8
Jockemeister Håll i era kajaker i STHLM-området! Paddling allmänt 3
Ferry Hur lastar man bäst 3 kajaker på ett takräcke? Paddling allmänt 20
76 Finns det kajaker för "stora" killar? Paddling allmänt 38
jazzmatsa Vad väger era kajaker??? Paddling allmänt 12
snowhound Små kajaker till "stora" paddlare? Paddling allmänt 8
jpk Hur är Everest kajaker? Paddling allmänt 2
lleberg Hur tålig är Pakboats kajaker? Paddling allmänt 12
calypso63 P&H släpper nya kajaker Paddling allmänt 1
hannulan Kajaker som liknar Valley Avocet Paddling allmänt 4
MartenT Förvaring av kajaker och påverkan på kajaker av förvaring Paddling allmänt 1
Freija Prijon Motion - jämförbara kajaker? Paddling allmänt 12
eyck From the horse's mouth: Kajaker och väjningsregler Paddling allmänt 4
ChrisL Kajaker borde förbjudas! Paddling allmänt 18
olmar Hyra kajaker i Nådendal-Åbo Paddling allmänt 1
fraewu Kajaker och grejer till kajaken och kajaker till kajaken Paddling allmänt 19
calypso63 Fart test av kajaker, hur snabbt går din kajak? Paddling allmänt 95
fraewu Kajaker överallt Paddling allmänt 10
partyfrasse Uthyrning av tåliga kajaker i Klintemålatrakten Paddling allmänt 0
henkealf Köpa Tahe kajaker direkt från Estland? Paddling allmänt 8
15064 Åsikter om Zed-Tech kajaker? Paddling allmänt 4
avslut111101 VKV-kajaker? Paddling allmänt 13
knatte *tips* Dekaler för kajaker Paddling allmänt 0
pad Cobolt kajaker? Paddling allmänt 7
ÄventyrsCompaniet Aquarius Kajaker - Erfarenheter ? Paddling allmänt 0
torger Finns Nelo-kajaker i Stockholm? Paddling allmänt 1
dustinthewind gruppköp qcc kajaker, bättre pris Paddling allmänt 6
marsman Erfarenhet av kajaker från Tahe Kajaks Paddling allmänt 9
Iguanodon Kajaktestställen och kajaker ? Var ? Paddling allmänt 3
Ujon Stulna kajaker.... Paddling allmänt 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.