Hur lastar man bäst 3 kajaker på ett takräcke?

Hej

Vi är tre kompisar som tänkte åka till Norge och paddla lite sommar. Vi tänkte försöka klara det med en bil. Vilket är smidigaste sättet att transportera 3 kajaker på ett takräcke?

Vi har en SAAB 9000. Sträckan vi kör är ungefär 2 x 50 mil.

Tacksam för svar!
Erik
 
Med kajakhållar som håller kajakerna på kant kanske.
På en 9000 med originalbågar, så får då inte tre kajaker plast i bredd. Jag har kört två i bredd och en tredje ovanpå mellan dessa på en badenbadendyna under... Ingen optimal lösning för 50 mil.
 
Kanske kan du sätta upp någon form av tvärstag längs med ena sida och lägga upp kajakerna på sidan. Borde ta minst plats om man lägger durk1 mot staget, därefter sittbrunn mot sittbrunn och sist durk mot durk. Sedan spänner du hela ekipaget mot staget. Kanske t.o.m alla för sig mot staget.
 
Vertikallastare

är praktiska tillbehör till lastbågar. Att ta tre 1 manskajaker ställda med sidan nedåt går utmärkt.

Att en av kajakerna är en VKV Yoo-A-Kim som på bilden är lite överkurs.

Våra lastare köpte vi på Svima för 20 år sedan. Ser i stort ut som de de säljer nu http://www.svima.se/sv/product/340/Hojdlastare

Thure
 

Bilagor

  • Gräsö 08 075.jpg
    Gräsö 08 075.jpg
    62.4 KB · Visningar: 3,322
Thules fit guide

Jag använde Thules fit guide
http://www.thule.com/sv-SE/SE/FitGuide.aspx#
när jag kollade vad som finns att köpa när jag blev tvungen att köpa en ny bil då det blev skrot av min bil då jag blev påkörd av en långtradare.

Notera att många bilar/takräcken har en maxgräns på 75 kg för hur mycket man får lasta på taket och i den vikten ingår själva takräcket.

Per
 
takräcke

jag tog takjärn som man har på byggen och gjorde dom längre än orginal så vi fick på 3 kajaker och vi körde 80mil en väg å de funka kanon.
På en v70
 
Att få upp en Yoo-A-Kim på sidan tillsammans med andra kajaker på det där sättet var en bedrift! Det är ju ingen liten båt direkt...
 
Att få upp

Yoo-A-Kim ensam på det här sättet tror jag är lite svårt. Men vi var 3 stycken som hjälptes åt.

Thure
 
Jag använde Thules fit guide
http://www.thule.com/sv-SE/SE/FitGuide.aspx#
när jag kollade vad som finns att köpa när jag blev tvungen att köpa en ny bil då det blev skrot av min bil då jag blev påkörd av en långtradare.

Notera att många bilar/takräcken har en maxgräns på 75 kg för hur mycket man får lasta på taket och i den vikten ingår själva takräcket.

Per

Vi har kombinerat. Längst ut på takräcket har vi en eckla för att lasta en kajak på sidan. Sedan har vi en thule vertikaldelare på mitten av andra sidan. Så tre kajaker lagda på sidan får plats.

--- Mats ---
 
Jag har kuskat runt en hel del med tre kajaker på taket. Inga problem.

Det sätt som jag tycker känns stabilast vid lägre färder på motorväg och stora vägar är att lasta två på kant, på varsin sida om en vertikalhållare och sedan ha en liggande med skrovet ner i en vagga/hållare på enda sidan. På så sätt binder jag var och en i både lasthållare och räcket. Det sitter som gjutet trots långa transporter. Dessutom kan jag använda kajaken som ligger ner som extra takbox för lättare saker, blöt utrustning etc. Som tidigare sagts så gäller det dock att kolla viktgränserna.

Det blir ganska brett men har fungerat kanonbra på min tidigare Saab 9-3 och på VW Passat är det till och med ganska gott om plats.
 
Allmänt

så är det bra om lasthållarna har ett rejält avstånd mellan sig och därför är oftast kombibilar mera lämpade än sedaner för kajaktransport. Bra att surra ihop ändskeppen på kajakerna och att ha lina ned till fästögla fram respektive bak på bilen allt detta för att undvika att kajakerna rör sig framåt/bakåt respektive vrids eller kanar i sidled.

Lastgränserna kan vara olika för olika arrangemang på snarlika bilmodeller. Rails tar ibland lägre taklaster än konventionella tackräcken och lastbågar men detta skall stå i bilens instruktionsbok.

Transportkapell är bra dels för att det inte skall regna in dels för att det borde minska turbulensen och luftmotståndet. Transportkapell bör ha tamp så att man inte förlorar dem om de blåser bort från sittbrunnssargen.

Thure
 
så är det bra om lasthållarna har ett rejält avstånd mellan sig och därför är oftast kombibilar mera lämpade än sedaner för kajaktransport. Bra att surra ihop ändskeppen på kajakerna och att ha lina ned till fästögla fram respektive bak på bilen allt detta för att undvika att kajakerna rör sig framåt/bakåt respektive vrids eller kanar i sidled.

Lastgränserna kan vara olika för olika arrangemang på snarlika bilmodeller. Rails tar ibland lägre taklaster än konventionella tackräcken och lastbågar men detta skall stå i bilens instruktionsbok.

Transportkapell är bra dels för att det inte skall regna in dels för att det borde minska turbulensen och luftmotståndet. Transportkapell bör ha tamp så att man inte förlorar dem om de blåser bort från sittbrunnssargen.

Thure

Bra tillägg. Transportkapell är också bra för ryggstödet om det inte är i hårdplast.

--- Mats ---
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jjjjy66 Hur lastar ni era kajaker på biltaket? Paddling allmänt 18
andremorgan Varför är baksida lår alltid spända när man roddar? Paddling allmänt 1
Stuffuts K2 vilken ska man välja? Paddling allmänt 13
Moga Vinterkajak - vad har man på händer, fötter, huvud? Paddling allmänt 12
hlager71_gmail.com Kläder surfski vad behöver man? Paddling allmänt 1
SeekOut Vart kan man paddla i vildmark 15 maj? Paddling allmänt 3
Blade06 Helt Ny Hemsida om Surfskipaddling - och hur man börjar... Paddling allmänt 0
bahlgren8 Packraft i Rogen om 1 vecka - vad bör man inte missa? Paddling allmänt 4
andre123 Hur tar man sig genom slussen i Stockholm? Paddling allmänt 7
DalecarliaBushcraft Vart kan man paddla till helgen? Paddling allmänt 5
Nicopia Var hittar man krokar? Paddling allmänt 6
henka111 Hur tätar man en Alu-kanadenssare som läcker i mitt skarven Paddling allmänt 4
Jörgen Larsson Var kan man köpa delbar kajak i Sverige eller Europa? Paddling allmänt 59
Ainon Att tänka på om man paddlar själv? Paddling allmänt 96
plenty1 "Man får vad man betalar för" eller? Paddling allmänt 31
Bootsy25 Fiskekajak el. liknande där man sitter mot varandra? Paddling allmänt 6
PeterTK Hur går man i/ur vid hög brygga? Paddling allmänt 8
jazzmatsa prylar som man retar sej på/grejor som är skit Paddling allmänt 146
Kal-P-Dal Hur fort simmar man i en torrdräkt? Paddling allmänt 60
Kal-P-Dal Hur mycket vatten behöver man per dag? Paddling allmänt 43
lkp317 Var hyr man kajak nu i Sthlm området? Paddling allmänt 4
Stuvarn Kan man ha för liten vinge? Paddling allmänt 17
Ace 374 Ja då ha man vält ! Paddling allmänt 6
jamo Hur långt orkar man simma i 7-gradigt vatten? Paddling allmänt 65
crilee Vart ska man köpa sin razor? Paddling allmänt 4
fraewu Hur man botar rädsla efter paddelolycka Paddling allmänt 6
sir Toby Hur länge överlever man i vatten? Paddling allmänt 4
jamo Var kan man köpa en färdig Pagaj? Paddling allmänt 9
kajakmicke Hur stretchar man efter paddling? Paddling allmänt 3
marot858 Vart hittar man estlandskajaker? Paddling allmänt 9
lellky Hur långt paddlar man? Paddling allmänt 4
Hederstedt Kan man paddla från mälaren till yngern? Paddling allmänt 5
stefanhum Hur köper man en Lendal paddel ? Paddling allmänt 3
Bertil Får man tälta i Nationalpark? Paddling allmänt 3
fswede Var kan man provpaddla Reval Viking Paddling allmänt 0
xtrem Törs man paddla..? Paddling allmänt 23
Zingo62a Var kan man köpa epoxy..... Paddling allmänt 3
oberg_niklas Hur långt in på säsongen kan man paddla med våtdräkt Paddling allmänt 7
Mr Ardbeg Då är man Paddling allmänt 5
Zingo62a Hur bör man sitta.... ?...*L* Paddling allmänt 3
salgo60 Webservice hur lång paddel man skall ha Paddling allmänt 3
Kajakob Utrustning till point65 XP, vad skall man tänka på? Paddling allmänt 12
tstevg Skall man verkligen Behöva köpa kartor & Sjökort Paddling allmänt 12
Stadan Hur får man tag i kapellväv? Paddling allmänt 9
Stefan Torstensson Hur håller man sig torr i sittbrunnen ??? Paddling allmänt 12
gullegubben Då var man igång igen då... Paddling allmänt 2
mbm Hur får man isär VKV paddel? Paddling allmänt 11
lazze Vilken tur att man har statistik! Paddling allmänt 0
kajakmicke Hur lossar man skäddan på Artisan? Paddling allmänt 0
Kona hey hey Var köper man Kajak? Paddling allmänt 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.