Hur håller man sig torr i sittbrunnen ???

Jag har fått erfara att jag blir sjöblöt av kondensvatten i sittbrunnen, finns det nån som har några bra tips hur man blir av med detta blöta problem.
 
Du har just fått en tydlig förnimmelse av kajakpaddlingens dilemma, underkroppen ruttnar i regnskogklimat, medan överkroppen förtvinar i solen....;-) Problemet med kondens på kapellet är otrevligast vintertid, då också kondenseringen mot det kalla ytan ökar. Jag har minskat effekten av detta genom att skära till ett ligg underlag efter sittbrunssargen, detta blir ett "extralock" över sittbrunnen. Därefter har jag satt kardborreband på sarg & liggunderlag. När jag är på plats i kajaken sätter jag "isoleringen" på plats varefter jag sätter på kapellet som vanligt över det hela. Effekten är torrare under kapellet och mindre vatten på det eftersom "isoleringen" även motverkar "knäsjön" som annars brukar bildas vid överslag....
 
Det enda sättet är nog att vara lämpligt klädd är jag rädd. Träningspaddlar man och håller sig varm ända fram till dusch-dags är det inget större problem.

Är man däremot ute på lite längre tur och sitter och blir varm-kall-varm-blöt-kall timme ut och timme in blir det problem.

För ett tag sedan satsade jag på ett par neopren kortbyxor (alltså i princip våtdräkt) vilket i teorin kändes bra men i praktiken inte funkade när man satt dubbelvikt i kajaken (neoprenkortbyxor är inte särskilt följsamma och det slutade med att jag fick ont i magen istället eftersom det klämde och skavde).

Jag bytte då till ett par craft kortkalsonger i superunderställsmaterial som kompletteras med ett par vanliga sportkortbyxor i syntetmaterial som inte drar åt sig en massa vatten. Är det kallt kompletterar man lämpligen med ett par superunderställs-långkallingar.

Slutsats: satsa på kläder som är varma trots att de är blöta för blött kommer det att vara.
 
Plastex; sa:
men i praktiken inte funkade när man satt dubbelvikt i kajaken
http://www.kajaktiv.se hittar man neoprenshorts som sägs vara sydda för sittande aktivitet. De finns säkert även på andra butiker (jag kan rekommendera Kajaktiv för goda diskussioner och för flexibla leveranser).

Patric, som bara är kund till ovanstående.
 
Rätt kläder löser problemet

Stefan Torstensson; sa:
Jag har fått erfara att jag blir sjöblöt av kondensvatten i sittbrunnen, finns det nån som har några bra tips hur man blir av med detta blöta problem.

Visst går det att hålla sig hyfsat torr och varm. Till att börja med måste sittbrunnskapellet vara tätt och gärna av neopren. Neopren ger viss isolering och är så spänt att man slipper den lilla "sjön" i kapellet.

Neoprenkläder håller värmen, och är bra för våtpaddling, som fors eller surf. För turpaddling är det dock alltför obekvämt och fuktigt, åtminstone i min smak.

Närmast kroppen bör man oavsett årstid bära något som släpper ut fukten, dvs någon form av syntetunderkläder avsedda för sport eller kroppsarbete. Bomull ska undvikas, det är hygroskopiskt, dvs suger åt sig vatten och behåller det.

Utanpå understället bär jag vintertid ev. ytterligare ett lager syntet, sedan GoreTex-kläder. Sommartid tunna syntetbyxor eller -shorts, som också de släpper ut kroppsfukten. Sommarshortsen blir kanske lite fuktiga, men de torkar nästan genast jag rest mig ur sittbrunnen.

Jag sitter alltid på en tunn, lös dyna. Det beror dels på vissa ischias-problem, men det gör också att jag alltid är torr och varm i sitsen. När jag kliver ur kajaken tar jag med mig dynan, särskilt om det regnar. Vid nästa sittning slipper jag då sätta mig i en pöl.

Med dessa recept bör du kunna vara någorlunda torr och definitivt alltid varm.

hälsningar
Jens
[Ändrat av kajaken@yahoo.com 2004-04-20 kl 10:37]
 
Kondens

En annan lösning borde vara att skapa nån form av ventilation, jag har ingen lösning själv men har förstått att neoprenkapell har en viss genomsläpplighet? Med ett helt tätt kapell så måste man nog räkna med att kondensproblemet finns. Det kanske går att göra nån "rörlösning" från sittbrunnen upp genom kapellet typ som en snorkel? Frågan är bara hur man får cirkulation? Kondens är ju för övrigt inte ett specifikt kajakproblem, vilket nog de flesta ägare av plastsegelbåtar kan intyga. Träbåtar brukar ju klara sig bättre, så du kanske skall köpa/bygga en träkajak? :)
 
Under min vinterpaddling har jag noterat problemet men inte besvärats av det. Jag har å andra sidan inte paddlat så långt och nöjt mig med att jag inte fryser även om jag blivit blöt.

Att isolera kajak och kapell är antagligen lösningen, men bara till hälften. Även om man inte får kondens i någon stor omfattning så kommer man ju att behöva ventilera bort fukt från kroppen (även kallat svett).

Då står man inför problematiken att dels ha en öppning som släpper ut luft men inte in vatten, dels att man måste åstadkomma cirkulation.

För den som är intresserad av att sy speciallösningar, skulle kanske ett kapell av windstopperfleece eller GTX-väv med fleece/fiberpäls på insidan kunna vara lösning. Men torr håller man sig nog inte.
Kanske en sån där fuktslukare, Torrbollen, kunde va nåt...
 
Mezzner; sa:
Att isolera kajak och kapell är antagligen lösningen, men bara till hälften. Även om man inte får kondens i någon stor omfattning så kommer man ju att behöva ventilera bort fukt från kroppen (även kallat svett).

Då står man inför problematiken att dels ha en öppning som släpper ut luft men inte in vatten, dels att man måste åstadkomma cirkulation.

För den som är intresserad av att sy speciallösningar, skulle kanske ett kapell av windstopperfleece eller GTX-väv med fleece/fiberpäls på insidan kunna vara lösning. Men torr håller man sig nog inte.
Kanske en sån där fuktslukare, Torrbollen, kunde va nåt...

Jag tror inte att isolering är lösningen eftersom fuktspärren (dvs skrovet) kommer utanför isoleringen. Kondensen bildas ändå mellan isolering och skrov, vilket kan leda till oönskade effekter tex mögel. Däremot borde en goretexlösning vara mer intressant om man kan få upp tillräcklig ventilation. Torrboll är inte heller så dumt skulle jag tro.
 
Torrt innanför, vått utanför

Att hålla torrt i sittbrunnen går knappast, utan stora ingrepp, typ ventilation. Men det behövs ju inte heller! Det räcker om man är torr innanför kläderna, och det kan man vara, med klädrecept enligt mitt inlägg ovan.

Att det sedan blir en del fukt ute i sittbrunnen spelar ingen stor roll - ångtrycket innanför GoreTex-kläderna gör att fukten inte vandrar in igen. Detta ångtryck behålls så länge kläderna är hyfsat täta och huden varmare än uteluften. Vilket vi verkligen får hoppas att den är, annars ligger vi illa till...

Att göra ett sittbrunnskapell i GoreTex eller annat ventilerande material är ingen lösning. Dessa membran fungerar inte på så långt avstånd från kroppen. Det är därför man inte heller kan lösa ett tälts fuktproblem med GoreTex.

Torra hälsningar
Jens
 
[/QUOTE]

Jag tror inte att isolering är lösningen eftersom fuktspärren (dvs skrovet) kommer utanför isoleringen. Kondensen bildas ändå mellan isolering och skrov, vilket kan leda till oönskade effekter tex mögel. Däremot borde en goretexlösning vara mer intressant om man kan få upp tillräcklig ventilation. Torrboll är inte heller så dumt skulle jag tro. [/QUOTE]


Om isoleringen inte är av ett material som släpper igenom fuktig luft är det inga problem. Förslag på material är då liggunderlagsplast samt mattor som finns att köpa för att limma i båtar just för att moverka kondens. Dessa mattor är betydligt tunnare och smidigare än ett liggunderlag, men i en båt brukar de ha en klart märkbar effekt. Det isolerande materialet utgör samtidigt fuktspärr.


Beträffande GTX-kläder håller jag inte med om att man håller sig torr innanför dessa, tvärtom brukar man vara rjält fuktig. Den fuktiga luften i sittbrunnen lär inte hjälpa upp situationen heller. Dock håller jag med om att man inte fryser. Det har jag å andra sidan aldrig gjort så länge jag befunnit mig i kajaken. Problemet är ju när man kliver ut och kanske sätter sig stilla. Med GTX-kläder har man ju vindskydd, men är det kyligt och blåsigt så är det lätt att man fryser i stillhet så länge man inte är torr.
 
Vissa människor svettas mycket och andra mindre. Därför besväras vi olika mycket av kondens. När luftfuktigheten har nått 100% i sittbrunnen kan inte luften ta åt sig mer fukt och fukten fälls ut i form av kondens. Kroppen slutar inte producera svett bara för att luftfuktigheten är 100%.

För att råda bot på problemet måste man ventilera. Måste man försluta sittbrunnen med ett tight kapell, får man leva med kondensproblemet.
Vid kallt väder får man helt enkelt klä sig i material som även värmer när de är fuktiga. Vid raster då man lämnar sittbrunnen kan man helt enkelt dra över ett vindplagg så att paddelplaggen kroppstorkas. Precis som man gör när man går på tur.
 
Med risk för att spåra ur på teori, så kan man ju ändå konstatera att detta är ett typiskt vinterproblem. Detta av två skäl:

1. När luften är kallare bär den mindre luft, dvs 100% luftfuktighet innebär färre gram vatten per luftvolym.

2. På sommaren blir man alltså mindre blöt, men dessutom är det mer sällan ett problem med att man fryser eftersom det är varmare...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
martallen Vilken torrdräkt håller längst? Paddling allmänt 4
skogsmulle77 Nordkapp PE - håller den formen? Paddling allmänt 7
frostic Mina tummar håller inte Paddling allmänt 13
Avslmedl Hur håller ni fötterna torra? Paddling allmänt 10
andremorgan Varför är baksida lår alltid spända när man roddar? Paddling allmänt 1
Stuffuts K2 vilken ska man välja? Paddling allmänt 13
Moga Vinterkajak - vad har man på händer, fötter, huvud? Paddling allmänt 12
hlager71_gmail.com Kläder surfski vad behöver man? Paddling allmänt 1
SeekOut Vart kan man paddla i vildmark 15 maj? Paddling allmänt 3
Blade06 Helt Ny Hemsida om Surfskipaddling - och hur man börjar... Paddling allmänt 0
bahlgren8 Packraft i Rogen om 1 vecka - vad bör man inte missa? Paddling allmänt 4
andre123 Hur tar man sig genom slussen i Stockholm? Paddling allmänt 7
DalecarliaBushcraft Vart kan man paddla till helgen? Paddling allmänt 5
Nicopia Var hittar man krokar? Paddling allmänt 6
henka111 Hur tätar man en Alu-kanadenssare som läcker i mitt skarven Paddling allmänt 4
Jörgen Larsson Var kan man köpa delbar kajak i Sverige eller Europa? Paddling allmänt 59
Ainon Att tänka på om man paddlar själv? Paddling allmänt 96
plenty1 "Man får vad man betalar för" eller? Paddling allmänt 31
Bootsy25 Fiskekajak el. liknande där man sitter mot varandra? Paddling allmänt 6
PeterTK Hur går man i/ur vid hög brygga? Paddling allmänt 8
jazzmatsa prylar som man retar sej på/grejor som är skit Paddling allmänt 146
Ferry Hur lastar man bäst 3 kajaker på ett takräcke? Paddling allmänt 20
Kal-P-Dal Hur fort simmar man i en torrdräkt? Paddling allmänt 60
Kal-P-Dal Hur mycket vatten behöver man per dag? Paddling allmänt 43
lkp317 Var hyr man kajak nu i Sthlm området? Paddling allmänt 4
Stuvarn Kan man ha för liten vinge? Paddling allmänt 17
Ace 374 Ja då ha man vält ! Paddling allmänt 6
jamo Hur långt orkar man simma i 7-gradigt vatten? Paddling allmänt 65
crilee Vart ska man köpa sin razor? Paddling allmänt 4
fraewu Hur man botar rädsla efter paddelolycka Paddling allmänt 6
sir Toby Hur länge överlever man i vatten? Paddling allmänt 4
jamo Var kan man köpa en färdig Pagaj? Paddling allmänt 9
kajakmicke Hur stretchar man efter paddling? Paddling allmänt 3
marot858 Vart hittar man estlandskajaker? Paddling allmänt 9
lellky Hur långt paddlar man? Paddling allmänt 4
Hederstedt Kan man paddla från mälaren till yngern? Paddling allmänt 5
stefanhum Hur köper man en Lendal paddel ? Paddling allmänt 3
Bertil Får man tälta i Nationalpark? Paddling allmänt 3
fswede Var kan man provpaddla Reval Viking Paddling allmänt 0
xtrem Törs man paddla..? Paddling allmänt 23
Zingo62a Var kan man köpa epoxy..... Paddling allmänt 3
oberg_niklas Hur långt in på säsongen kan man paddla med våtdräkt Paddling allmänt 7
Mr Ardbeg Då är man Paddling allmänt 5
Zingo62a Hur bör man sitta.... ?...*L* Paddling allmänt 3
salgo60 Webservice hur lång paddel man skall ha Paddling allmänt 3
Kajakob Utrustning till point65 XP, vad skall man tänka på? Paddling allmänt 12
tstevg Skall man verkligen Behöva köpa kartor & Sjökort Paddling allmänt 12
Stadan Hur får man tag i kapellväv? Paddling allmänt 9
gullegubben Då var man igång igen då... Paddling allmänt 2
mbm Hur får man isär VKV paddel? Paddling allmänt 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.