Vilken torrdräkt håller längst?

Vet någon vilken torrdräkt som håller längst?

Jag har haft min Kokatat i ungefär fem år och börjar fundera på hur länge till det lönar sig att göra underhåll på den och när det är dags att skaffa en ny. För två år sedan skickade jag den till leverantören när jag upptäckte två större läckage och när jag fick den tillbaka hade jag drygt 100 lappar.

Nu misstänker jag läckage igen och kommer att byta ut goretexsockorna. Däremot säger de på Dräktverkstaden att det är väldigt svårt att provtrycka goretex-dräkter eftersom membranen är så tunna och luften pyser igenom även där dräkten inte läcker vatten.

Någonstans snart kommer jag väl till den punkt där det inte längre lönar sig att reparera dräkten utan det börjar bli dags att skaffa en ny. När torrdräkter för paddling recenseras står det mycket om bekvämlighet, passform etc men inte om hållbarhet. Finns det skäl att anta att något annat fabrikat hade hållit längre eller kortare tid än min dräkt? Jag paddlar året om så länge det inte ligger is på vattnet, men använder sällan dräkten sommartid.
 
Man kan väl säga att den obekvämaste modellen håller längst, för den blir i skåpet.

När, var och hur folk använder och sköter sina dräkter är väldigt olika, så det blir svårt att göra jämförelser.

2008 köpte jag en Palm Aleutian EXP (XP200) som jag har varit rätt nöjd med. Inom ett år började tyget delaminera små fläckar vid midjan men jag upptäckte att det inte hade någon praktisk betydelse för membranet höll tätt ändå. För att få service från Palm så hade jag behövt betala frakt till och från England och vara högsäsongen utan torris, så jag brydde mig inte om den lilla defekten. Delaminerings "problemet" är välkänt på flera webforum mm. men eftersom det i mitt fall gällde kosmetik på osynligt ställe utan praktisk betydelse så ansåg jag det vara en egenskap. (Numera har Palm ändrat på materialet men samtidigt har plagget blivit styvare.) Det som inte har hållit är latexmuddarna och jag har limmat in nya, men i våras fick jag en latexmudd sönder igen.

2010/2011 köpte jag förmånligt en Ursuit MPS för jag upplevde att Aleutian var lite otymplig för långfärdsskrinning, och så tänkte jag att den kunde komma till nytta även på sommarhalvårens långfärder i paddlingssammanhang eftersom packstorleken är liten. Den har jag använt som mellanplagg ute på isen, i segelbåten och ibland i paddlingssammanhang. Halsmudden har aldrig hållit helt tätt då den är så styv att passformen sviker t.ex. vid roll. Tyget börjar se slitet ut på insidan trots att den har använts avsevärt mindre än Aleutian, innerytan på muddarna börjar också se slitet ut men dräkten fyller fortfarande sin upppgift.

Nyligen beslöt jag att inte längre fixa Aleutian, för jag har på känn att fixar jag en mudd nu så får jag snart fixa följande, och då alla muddar är med stor möda och besvär fixade så börjar väl tyget släppa vatten igenom... och utslitet tyg är det ingen idé att lappa, det blir bara lapp på lapp och fortfarande sipprar det in vatten nånstans. Ersättaren blev en Peak UK Explorer One Piece Suit 2014, tiden får utvisa vad den duger till. Bekväm är den iaf så knappast blir den i skåpet :)
 
Om det blir ny torrdräkt vill jag gärna ha en dammodell som möjliggör toalettbesök utan att man behöver ta av sig dräkten eller använda trattar.

Har din Peak dragkedja mellan benen? I så fall kan du dra upp/ned kalsonger utan att dra ur fötterna ur dräkten? Jag träffade en tjej som nog klarade av att dra ned dem, men inte upp igen. Jag har provat Peaks dräkt i en affär, men jag fick inte samma känsla av bekvämlighet som du. Den kändes väldigt styv att gå i, men den jag provade var eventuellt för stor.

Palms Lofoten ser intressant ut. Vid tillfälle får jag försöka hitta någonstans att klämma och känna på den. Menar du att Palms dräkter delaminerar lättare än andra?

Ursuits MPS går bort, men hur funkar de övriga Ursuit? Sjöräddningen åtminstone på Åland använder dem, men borgar det för att de har längre hållbarhet än andra dräkter? Jag har hört det som försäljningsargument, men stämmer det?

Jag frågade en bekant inom räddningstjänsten hur ofta de servade/bytte sina torrdräkter, men han visste inte eftersom han inte skötte servicen själv.
 
Jo, Peaken har dragkedjan mellan benen och kalsongerna går ner och upp men bökigt är det om man har flera lager (t.ex. korta kalsonger + långkalsonger) och vill få skjortan mellan lagren så att den inte åker upp i ryggen. Tog ML-storleken av dräkten för att inte ha "överflödigt" tyg i byxdelen, är 175cm lång med långa armar och korta ben och får dräkten precis på mig utan extra akrobati eller balansövningar. Behöver jag gå på "nr2" och torrisen är torr på utsidan så tror jag att jag kommer att föredra att ta av mig skorna och binda byxdelen runt midjan så att jag vet var jag har den under hela proceduren. Efter att ha tagit dräkten på mig och spatserat på stranden någon minut så att allting hittat sina rätta platser så märker jag inte av dragkedjan, tänker iaf inte aktivt på att den är där den är. Kanske den inte är lika bekväm att gå i som Aleutian, men bekvämligheten då man paddlar är överlägsen alla andra dräkter jag har prövat. Nya Aleutian har jag inte prövat, men den fanns inte tillgänglig då jag behövde ny dräkt, och dessutom var Peak avsevärt billigare. Hur bra dragkedjan tål att man går mycket med dräkten återstår att se, men de har ju haft patentet några år och jag har inte läst eller hört om några problem.

Av Ursuits dräkter tycker jag att MPS är bekvämast (frånsett halsmudden) då tyget är så tunnt att det inte stör att dräkten verkar vara skuren för stora ölmagar eller höggravida kvinnor. Ur toasynpunkt kan deras tvådelade (med dragkedjan runt midjan) vara praktisk, men gillar inte riktigt dragkedjans placering i paddlingssammanhang och likaså ogillar jag (generellt) modeller med dragkedjan över bröstet och ena axeln. I paddlingssammanhang lägger jag dessutom stort värde på huvan. Någonting som talar för Ursuit är att bra fungerande service finns nära, men inte tror jag att de paddlingsbekväma modellerna är avsevärt tåligare än andra fabrikat.

Palm har haft problem med delaminering närmast i ryggpartiet och sockorna, men båda problemen är åtgärdade och jag skulle inte välja bort Palm pga eventuella delamineringsproblem i historien. Den generation av Aleutian jag hade hade ett tunnare yttertyg och dessutom satt innerlagret av tyget enligt specifikation enbart punktvis fast i följande lager. Detta gjorde tyget ännu smidigare och tanken var att den svett och kondens som bildas på insidan då kommer att fritt spridas på större yta mellan lagren och därmed effektivare avdunsta och drivas ut genom membranet. Nackdelen var att dessa fästpunkter utsattes på vissa ställen för större påfrestningar och då bara några fästpunkter släppte syntes det på blött tyg som delaminering. Delaminering var det ju frågan om, men iaf i mitt fall delaminerade tyget utan att söndra membranet så felet var kosmetiskt. Palm åtgärdade problemet med att göra tyget tjockare, som ledde till att kosmetisk delaminering inte längre syntes. Har för mig att de gjort senare andra ändringar i sina tyger och har inte hört om fortsatta problem. Jag skulle som kvinna definitivt se på (och pröva) Lofoten.

Det som t.ex. Palm och Peak förlorar mot Ursuit och Kokatat är att inga modifikationer är möjliga, de kör ut sina standardmodeller i standardstorlekar då de dyrare Ursuit och Kokatat kan göra modifikationer enligt kundens önskemål iaf på vissa modeller, (men ingendera gör så långtgående modifikationer att jag skulle gilla deras dräkter till deras pris). After sales kan också fungera bättre hos de dyrare tillverkarna. Efter garantitiden kan "billighetstillverkarna" kanske åta sig att byta muddar och sockor, eventuellt lappa något hål... dvs enkla reparationer som en händig kan också göra själv, men gäller det mer avancerade reparationer som att byta hela tygstycken får man snabbt till svar "köp ny". Så med bra after sales kan man kanske fördubbla livslängden på dräkten, men då även priset är det dubbla så går det ut på ett och samma anser jag (förutsatt att man inte behöver måttbeställd dräkt). Min dräkt behöver inte hålla 14 år, för redan före halvvägs börjar den oavsett fabrikat sannolikt se så sliten ut att man gärna skulle byta ut den även om den tekniskt sett fortfarande fungerar.
 
Tack för insiktsfulla kommentarer!

Det är ännu en sak jag funderar på och det är det där med att laga hål. För att laga ett hål/en läcka måste man ju hitta hålet först. Enligt samtal med Dräktverkstaden kan detta vara väldigt svårt på membrandräkter, just för att luften pyser genom membranet oberoende av om det är vattenläcka eller inte. Hur gör man då för att själv hitta ett hål? Hur klarar tex Kokatat av det när inte Dräktverkstaden kan?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Paddla.se Torrdräkt, vilken? Paddling allmänt 37
Vilken typ av torrdräkt? Paddling allmänt 0
Mikarv Vilken kanot/packraft? Paddling allmänt 0
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2
Ciaran69 Vilken Kanot? Paddling allmänt 7
mseeri1 Ore Älv/Voxnan. Vilken klass på fors? Paddling allmänt 8
Stuffuts K2 vilken ska man välja? Paddling allmänt 13
Chrille999 Vilken kanot är det här? Paddling allmänt 0
mabrauns Vilken kajak Paddling allmänt 0
Askel Vilken kanot har jag köpt Paddling allmänt 2
emmly Hjälp, vilken Tahe Fit? Paddling allmänt 5
Tryps Vilken plastkajak - hjälp med val önskas Paddling allmänt 11
Kaptenhammock Ännu en - vilken kajak ska jag ha fråga! Paddling allmänt 1
Kal-P-Dal Vilken operatör i Stockholms skärgård? Paddling allmänt 15
Linda111 Vilken storlek på havskajak? Paddling allmänt 24
fredrichusen vilken typ av kajak ska jag välja? Paddling allmänt 3
kitee Vilken båt? Paddling allmänt 1
Delerium Köpa Struer träkayak? Vilken? Paddling allmänt 11
Thrashback Vilken Ally? Paddling allmänt 3
Elessario Tips på Vilken gbg-klubb ska jag bli medlem i tycker du? Paddling allmänt 4
AndersJL Vilken kajak (ny eller beg) föreslår ni till en fd tävlingskanotist ? Paddling allmänt 9
Lackan Vilken K2:a för längre tur i Lofoten Paddling allmänt 16
andyhill Vilken kajaktyp för ruggigt väder på västkusten? Paddling allmänt 15
avslutat_17_06_20 behöver en ny kylväska, vilken? Paddling allmänt 0
Ace 374 Vilken är snabbast !! Paddling allmänt 9
Stuvarn Vilken är er favoritpaddel? Paddling allmänt 24
Ute är kul Vilken kajak? Paddling allmänt 5
grymt_elak Vilken typ av karta lämpar sig bäst för skärgårdspaddling? Paddling allmänt 29
Stuvarn Vilken kajak är bäst på allt :-) Paddling allmänt 29
Björnb Vilken vingpaddel? Paddling allmänt 88
Tolla-bolla Vilken kajak? Paddling allmänt 18
Erik Barkefors Vilken paddel är bra till vad? Paddling allmänt 32
Erik Barkefors Vilken kanot i Ljungskile? Paddling allmänt 2
Andreas7905 Vilken kajak ska jag välja? Paddling allmänt 5
ala Vilken kajak ska jag hyra? 6 alternativ Paddling allmänt 6
Alexander85 Vilken paddel? Paddling allmänt 2
Alexander85 Vilken kajak ska jag köpa? Paddling allmänt 7
Iguanodon Vilken storlek på flytvästen bör jag välja ? Paddling allmänt 8
Fresso Vilken betydelse har längden? Paddling allmänt 4
Petrur Vilken dubbelpaddel till Kanadensare Paddling allmänt 8
Legenden Klepper vs Pouch Vilken blir det? Paddling allmänt 4
Jocka Vilken kajak ska jag köpa? Paddling allmänt 5
kacka Vilken paddel? Paddling allmänt 5
lazze Vilken tur att man har statistik! Paddling allmänt 0
Macke27 Vilken paddel...Vitudden eller Htc? Paddling allmänt 8
henrikjohansson Vilken kajak för en nybörjare? Paddling allmänt 0
joso Vilken kajak, lång i strumplästen Paddling allmänt 23
Staffan_TeamToyota Vilken Flytväst?! Paddling allmänt 4
mellgren Vilken välja?! Paddling allmänt 1
ansjoblo Vilken karta ska jag ha i S:t Anna skärgård Paddling allmänt 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.