Hur mycket vatten behöver man per dag?

Jag gjorde i somras en 5-dagars kanotfärd och trodde att ca 8 liter vatten skulle räcka. Jag visste iofs att vatten kan man ju fylla på lite varstans i skärgården, så det var väl aldrig någon ko på isen.

Det visade sig vara en feluppskattning. Behöver jag säga att det inte räckte? Jag är inte någon van friluftsmänniska och det är väldigt längesen som jag gjorde någon långtur med kajak. Så jag tänkte fel. Det visade sig också att jag inte riktigt tyckte det var så kul att särskilt behöva lägga om färdplanen bara för att fylla på vatten. Så även nästa gång tänker jag sikta på att ha med vatten för hela färden. Men jag vill pricka närmare verkligheten nästa gång.

Jag pratar BARA om dricksvatten. Vatten för matlagning tar jag ur sjön.

Finns det några bra tumregler för att beräkna vattenåtgång? Jag tar mig mellan 2 och 5 mil på en dag. Eller färdas mellan 3 och 8 timmar tid på en dag. Jag sliter inte särskilt hårt.

Hur mycket betyder temperatur, ansträngning och finns några signaler i god tid att det är dags att dricka? Hur mycket vatten tar ni som långfärdspaddlar med er? Vad räknar ni med för dagsförbrukning?

OBS! Jag brukar inte dricka kaffe alls på kanottur. Jag blir explosivt pissnödig av kaffe.
 
MINST 3 liter vatten utspritt över hela dagen (kroppen kan ta upp ca 3dl/30min om jag inte kommer ihåg fel).

Några symtom för vätskebrist är huvudvärk, oengagerad (ingen ork), gul och illaluktande urin, törst (självklart). Själv får jag ömma fingertoppar. Bäst är att lära dig läsa din egna kropp!
 
Det beror på många faktorer, din kondition, vad du gjorde kvällen innan, hur hårt du måste paddla, hur mycket det blåser, hur hårt du andas, hur mycket du svettas bl a.
Men 3-4l/dag är sannorligt minimum, för rubricerad sommarverksamhet. Så fler vattendunkar eller planera passage av gästhamnar med vatten etc.
Att vara törstig är ett otyg.
 
Jag tar dricksvattnet direkt ur havet, gillar man inte smaken går det utmärkt att kamouflera sältan med apelsinsaftkoncentrat. Gör bara inte te på östersjövattnet för det smakar fan.
 
Man kan ju tänka på att en del vatten får man i sig från maten (nu menar jag inte blöt mat utan att när kolhydrater förbränns så bildas ju koldioxid och vatten).

Men 2-3 liter vatten om dygnet brukar man väl generellt räkna med att man behöver få i sig vid de flesta friluftsaktivteter. Svettas man mycket kan det behövas mer. Jag tror att sist jag var på scoutläger (varmt och soligt) så drack jag tre fyra festisflaskor (60 cl) om dagen rent vatten. Plus måltidsdrycker. Och då var det ju inte så mycket fysisk aktivitet ändå.
 
Vattenförbrukningen varierar som sagt med arbetet och luftfuktigheten mm. Äter och dricker du dessutom vattendrivande kommer du vid fysik ansträngningförbruka än mer. Det är svårt att hänga med och dricka så mycket som du egentligen behöver. Törsten visar sig alltför sent. Äter du däremot frukt och grönt i stora mängder får du i dig mycket vatten via det du äter. Problemet för paddlare är att de flesta fall paddlar i salt eller bräckt vatten, vilket många inte vill dricka, samt gillar att hålla nere volym och vikt på matpaketen.
Vid ihållande fysiskt arbete, lätt som tungt, är det bra att dricka efter klockan, det underlättar.
 
Vattenförbrukningen varierar som sagt med arbetet och luftfuktigheten mm. Äter och dricker du dessutom vattendrivande kommer du vid fysik ansträngningförbruka än mer. Det är svårt att hänga med och dricka så mycket som du egentligen behöver. Törsten visar sig alltför sent. Äter du däremot frukt och grönt i stora mängder får du i dig mycket vatten via det du äter. Problemet för paddlare är att de flesta fall paddlar i salt eller bräckt vatten, vilket många inte vill dricka, samt gillar att hålla nere volym och vikt på matpaketen.
Vid ihållande fysiskt arbete, lätt som tungt, är det bra att dricka efter klockan, det underlättar.

Kloka ord. Dricka efter klockan dvs regelbunden vana att dra i sig några dl är bäst. När man känner sig törstig har man redan ett underskott som påverkar prestationen.

//J
 
Tack för alla bra svar!

Jag behöver alltså 2,5 liter vatten om dagen och en stor starköl varje kväll.

Jag känner ofta törsten först när jag dricker. Jag är inte så bra på att läsa mina kroppsignaler förrän det är för sent. Jag blir yr i mössan och får huvudvärk.

Intressant att man kan dricka sjövatten (fast troligen INTE på västkusten!).
 
Din stora starköl är läskande och god, trist bara att för att förbränna den och ersätta vätskan som den driver ut, lånetiden är som bekant kort, behöver du en extra liter dricksvatten. Även om du sitter mitt i det så är det som i visan, inte en droppe att dricka. Det finns en praktisk orsak till att vandrare brukar ta lite whiskey i kvällskaffet, det är vikteffektivare oxså.
 
Jag brukar räkna med 3 liter per dygn, totalt inkl matlagning. Men 4 liter när det är varma sommardagar. Sen givetvis någon eller några liter extra i marginal. Om nåt händer , eller man tex vill förlänga turen lite , är det skönt att kunna göra det utan att leta rätt på en brunn.
Rekommenderar också att man man för flerdagarsturer delar upp vattenförrådet i åtminstone 2 kärl/säckar, olyckor eller läckage kan lätt hända. Otrevligt att vara en halv eller hel dags paddling från mer vatten.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
friluftaren Hur mycket vatten går åt? Paddling allmänt 27
surfban Hur mycket vatten för 1 veckas paddling? Paddling allmänt 4
Snödrivan Hur mycket påverkar ojämnheter hastgheten Paddling allmänt 14
matilda1234 Mycket otrevligt bemötande hos Bolmåns Kanot & Fritid/Ågården Paddling allmänt 37
dexecupen Hur mycket kolfiber alt. glasfiber? Paddling allmänt 17
R E Hur mycket har Ni paddlat under det gångna året? Paddling allmänt 14
Elwood Tack så mycket för hjälpen! Paddling allmänt 0
Kvark Tips sökes, Paddla rinnande vatten (Småland) Paddling allmänt 5
Alex_S23 Paddla utan att stänka vatten bakåt. Paddling allmänt 12
Rinte Vatten vid långpaddling Paddling allmänt 14
Askel Vatten i flytelementen Paddling allmänt 7
Jeppe69 Koster - tar vi oss vatten över huvudet? Paddling allmänt 5
P-E Rockhopper 340 - vatten över huvudet? Paddling allmänt 7
grodanbolle Plumsa i "iskallt" vatten Paddling allmänt 17
Jetteråttan Paddla i varmare vatten? Paddling allmänt 4
manlan Öppen vatten i Sthlms skärgård? Paddling allmänt 16
Kal-P-Dal Säkerhet, hålla andan i kallt vatten. Paddling allmänt 15
MagnusBroden Vatten Paddling allmänt 29
Spinspider Boj som sprutar vatten? Paddling allmänt 1
1vis Vatten i paddelskaft! Paddling allmänt 1
petski Kajakist omkom i kallt vatten ! (Finland) Paddling allmänt 97
Erik Barkefors Hårt vatten! Paddling allmänt 10
guhj Att paddla på riktigt öppet vatten? Paddling allmänt 5
jembe Kajakval - dagstur, strömt vatten Paddling allmänt 6
magwo Dricka Östersjö-vatten? Paddling allmänt 10
matsh Öppet vatten vid Stendörren? Paddling allmänt 8
Magnus de Brito Öppet vatten i Stockholm Paddling allmänt 14
7sjunger Paddling i varmt vatten i november Paddling allmänt 2
gorste Fylla på vatten öster om Fejan? Paddling allmänt 3
jamo Hur långt orkar man simma i 7-gradigt vatten? Paddling allmänt 65
Erik Barkefors Påverkan av grunt vatten? Paddling allmänt 11
sir Toby Hur länge överlever man i vatten? Paddling allmänt 4
rija Skillnad i syn på klädsel vid paddling i kallt vatten Paddling allmänt 4
jamo Tips på trevliga å eller skyddade vatten nära 08? Paddling allmänt 13
salgo60 Vatten i söderarmsskärgård Paddling allmänt 4
umevargen kallt vatten Paddling allmänt 4
Ödling glid i vatten Paddling allmänt 4
Joakim Ambrosson "Tillgång-till-vatten-karta" runt Sverige?? Paddling allmänt 6
Mike C Öppet vatten kring Stockholm? Paddling allmänt 10
Jonas Hj Strömmande vatten Paddling allmänt 4
matspe Varför bromsar grunt vatten kajaken? Paddling allmänt 5
Mezzner Öppet vatten Mälardalen/Stockholm?? Paddling allmänt 10
Almquist Klädsel vid träningspaddling i kallt vatten Paddling allmänt 17
Fibbe Varför tvärnitar kanoten på grunt vatten? Paddling allmänt 2
Marzocchi Tar kajaken in vatten? Paddling allmänt 3
pery Finns det vatten i Nittälven? Paddling allmänt 2
pery Vatten i Nittälven? Paddling allmänt 0
calypso63 Dödsolycka i kajak snart i ett vatten nära dej? Paddling allmänt 12
Kulram Samma fråga? om vatten! Paddling allmänt 5
Kalle E Bra klädkombination i kallt vatten Paddling allmänt 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.