Hur går man i/ur vid hög brygga?

Har ni några bra instruktioner för i/urgång vid bryggor på ca 70cm?

Har en Tahe duo wind (K2'a alltså).
 
En K-2:a är ju så stadig att det bara är att resa sig upp till stående och sen kliva upp på bryggan. I en havskajak funkar samma sak också, kräver lite mer balans om du inte samtidigt kan hålla en hand i antingen bryggkanten eller någon utskjutande del. Så länge du kan hålla en hand mot bryggan är det enkelt att hålla balansen när du ställer dig upp, du kan ta dig upp på riktigt höga bryggor på det viset.

Tänk på att om du har last i kajaken och ska dra upp den på en lite högre brygga så blir det stora påfrestningar på kajaken, du vill ju inte knäcka laminatet.
 
Med stor sittbrunn är det inte så svårt. Dra bak fötterna tills hälarna nuddar framkant sits. Sen tar du tag med ytterhanden i främre kanten av sittbrunnssargen och drar dig upp till stående. Inre handen stöder du lätt mot bryggan. Det jobbigaste är om bryggan är öppen under så kanoten riskerar att glida in under bryggan och du blir kvar där ute...
 
Sen finns det hjälpmedel för den som behöver hjälp för att komma upp till stående från sitsen
- bl a finns det någon form av lina. Det jag sett är en 50 cm lång stav som man sätter i ett fäste i sittbrunnen. Sen är det bara att ta tag i den och resa sig upp.
 
trasslet är att jag har långa ben och relativt liten brunn, måste "vrida" ur mig så benen går förbi "knäflärparna". En övningsfråga helt enkelt för att våga ställa mig upp i kajaken mer än jag gör nu.

Detta gäller en Göta kanal-paddling. Det är rätt höga bryggor innan varje sluss....får hoppas på att det finns stegar också :)

Tack alla.
 
Tips om man inte kan lyfta ut benen sittandes i kajaken

Extremfallet är såklart om man har en liten sittbrunn (ocean cockpit). Då får man allt ha riktigt korta ben för att slänga ut dem ;)

Då får man göra något liknande det här:
http://vimeo.com/37875575
Tänk bara på att en vanlig plattpaddel inte har samma flytkraft så den ger inte lika bra stöd som grönlandspaddeln av trä i filmen.

Förövrigt väldigt likt hur man reser sig upp i en stor sittbrunn. Skillnaden är bara att man inte behöver sätta sig på akterdäck först.
 
trasslet är att jag har långa ben och relativt liten brunn, måste "vrida" ur mig så benen går förbi "knäflärparna". En övningsfråga helt enkelt för att våga ställa mig upp i kajaken mer än jag gör nu.

Detta gäller en Göta kanal-paddling. Det är rätt höga bryggor innan varje sluss....får hoppas på att det finns stegar också :)

Tack alla.

Om knästöden är så stora så fundera på om du inte kan såga bort lite. Minst ett knä i taget ska ju enkelt gå att ta förbi knästöden innan man reser sig.
 
Om bryggan har en "hel" sida ner till vattenytan så brukar jag ha mest tyngd på ytterfoten under själva urstigandet, så att kajaken hela tiden pressar mot bryggan. Då har man i alla fall kajaken under kontroll.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
cheeredy Nekad paddling, hävdar att förenings regler går över allemansrätten Paddling allmänt 89
Lasse Be Det går inte dit jag vill Paddling allmänt 4
Kanii Paddeltur som går genom Ryssland. Paddling allmänt 9
friluftaren Hur mycket vatten går åt? Paddling allmänt 27
Kajaktobbe Går det att "buckla" en glasfiberkajak? Paddling allmänt 7
avslutat_17_06_20 Går det att paddla med kontaktlinser? Paddling allmänt 25
orjanraberg Tältplatser nära Hjältön vid Orust som går att nå från land? Paddling allmänt 2
calypso63 Fart test av kajaker, hur snabbt går din kajak? Paddling allmänt 95
sebastian_a hyra kajak i Blankaholm, går det? Paddling allmänt 1
Mr Ardbeg Hur går det med stripbyggen i stugorna? Paddling allmänt 41
BKC När åskan går Paddling allmänt 11
Kajakob om paddeln går av, var går den av? Paddling allmänt 5
xxara HUR billig kajak går att få tag på? Paddling allmänt 11
Kalle E Astronom sökes för akut problem! Solen går fel. Paddling allmänt 17
ssvoh Går det att få tag på Paul Caffyns "The Dreamtime ..." Paddling allmänt 0
hs-ranger Kajak j-keln går snett !!! Paddling allmänt 16
qayaqer Vart tog Ni vägen? Det går att paddla än! Paddling allmänt 4
calypso63 Kajaksport kapell som går sönder......... Paddling allmänt 1
andremorgan Varför är baksida lår alltid spända när man roddar? Paddling allmänt 1
Stuffuts K2 vilken ska man välja? Paddling allmänt 13
Moga Vinterkajak - vad har man på händer, fötter, huvud? Paddling allmänt 12
hlager71_gmail.com Kläder surfski vad behöver man? Paddling allmänt 1
SeekOut Vart kan man paddla i vildmark 15 maj? Paddling allmänt 3
Blade06 Helt Ny Hemsida om Surfskipaddling - och hur man börjar... Paddling allmänt 0
bahlgren8 Packraft i Rogen om 1 vecka - vad bör man inte missa? Paddling allmänt 4
andre123 Hur tar man sig genom slussen i Stockholm? Paddling allmänt 7
DalecarliaBushcraft Vart kan man paddla till helgen? Paddling allmänt 5
Nicopia Var hittar man krokar? Paddling allmänt 6
henka111 Hur tätar man en Alu-kanadenssare som läcker i mitt skarven Paddling allmänt 4
Jörgen Larsson Var kan man köpa delbar kajak i Sverige eller Europa? Paddling allmänt 59
Ainon Att tänka på om man paddlar själv? Paddling allmänt 96
plenty1 "Man får vad man betalar för" eller? Paddling allmänt 31
Bootsy25 Fiskekajak el. liknande där man sitter mot varandra? Paddling allmänt 6
jazzmatsa prylar som man retar sej på/grejor som är skit Paddling allmänt 146
Ferry Hur lastar man bäst 3 kajaker på ett takräcke? Paddling allmänt 20
Kal-P-Dal Hur fort simmar man i en torrdräkt? Paddling allmänt 60
Kal-P-Dal Hur mycket vatten behöver man per dag? Paddling allmänt 43
lkp317 Var hyr man kajak nu i Sthlm området? Paddling allmänt 4
Stuvarn Kan man ha för liten vinge? Paddling allmänt 17
Ace 374 Ja då ha man vält ! Paddling allmänt 6
jamo Hur långt orkar man simma i 7-gradigt vatten? Paddling allmänt 65
crilee Vart ska man köpa sin razor? Paddling allmänt 4
fraewu Hur man botar rädsla efter paddelolycka Paddling allmänt 6
sir Toby Hur länge överlever man i vatten? Paddling allmänt 4
jamo Var kan man köpa en färdig Pagaj? Paddling allmänt 9
kajakmicke Hur stretchar man efter paddling? Paddling allmänt 3
marot858 Vart hittar man estlandskajaker? Paddling allmänt 9
lellky Hur långt paddlar man? Paddling allmänt 4
Hederstedt Kan man paddla från mälaren till yngern? Paddling allmänt 5
stefanhum Hur köper man en Lendal paddel ? Paddling allmänt 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.