Kan man ha för liten vinge?

Alla pratar idag om att man ska våga gå ner i stl på vingpaddel! Säkert mkt vettigt då en för stor vinge blir tröttsam man tappar teknik, fart å skaderisken ökar!
Men kan vingen bli för liten?
Paddlar ibland lastad havskajak med mkt liten vingpaddel(635cm2) upplever inte att jag tappar mkt fart men får såklart ökad paddelfrekvens å puls!
Vilket väl måste vara negativt? Alla klarar ju inte hålla samma höga kadens(å höga puls) som Lance Armstrong gör i cykel!
Vissa vill "sega" lite som Ulrich å Indurain gjorde(oxå cyklister)
Antar detta även gäller kanotister!
Men som sagt kan en vingpaddel bli för liten?

/Janne
 
Kort svar: ja.

Lite längre svar: jag tycker det är en bra liknelse att jämföra storleken på paddelbladen med växlarna på en cykel. Har du stora paddelblad är det som att ha en tung växel i och riktigt små blad som en lätt växel. Har du lättaste växeln i är det lätt att starta men det är svårt att få upp någon ordentligt fart. Du lägger ner en massa energi på att trampa runt runt i snabbt tempo men du kommer egentligen ingenstans.

Har du en för liten paddel blir det på samma sätt, paddeln biter inte i vattnet utan man vispar mest.

Det gäller att hitta rätt växel för en bekväm färd dvs. det gäller att på samma sätt hitta rätt paddelstorlek.
 
Kort svar: ja.

Lite längre svar: jag tycker det är en bra liknelse att jämföra storleken på paddelbladen med växlarna på en cykel. Har du stora paddelblad är det som att ha en tung växel i och riktigt små blad som en lätt växel. Har du lättaste växeln i är det lätt att starta men det är svårt att få upp någon ordentligt fart. Du lägger ner en massa energi på att trampa runt runt i snabbt tempo men du kommer egentligen ingenstans.

Har du en för liten paddel blir det på samma sätt, paddeln biter inte i vattnet utan man vispar mest.

Det gäller att hitta rätt växel för en bekväm färd dvs. det gäller att på samma sätt hitta rätt paddelstorlek.

Jo du har säkert helt rätt! Vet hur viktigt det är med rätt växel(utväxling) på cykel! Såklart gäller detsamma i kanoten!

/Janne
 
Kör du med en FW? om ja så nej den är inte för liten

ja har man för tung växel går det jättefort en liten stund och sedan droppar kadensen och man blir görtrött i musklerna och måste vila eller släppa på trycket. Skilnaden i kajak är att du bara har en växel och att om du byter växel är skilnaden ändå inte jättestor och kadensen lär ju knappast spinna upp över 120 som armstrong knappast heller 85 som en rådopad ullrich utan kadensen lär väl hamna en bit under det ändå. En liten paddel kan helt klart vara för liten men det tycker jag bara käns av vid acceleration och vid absolut maxpaddling . Skulle jag paddla lastad Havskajak skulle i vart fall jag leta fram minsta paddeln jag kunde hitta i alla fall om jag hade några som hellst ambitioner att paddla hyfsat fort under vissa lite längre sträckor. skulle jag bara paddla extremlugnt i grupp eller om jag bara vill ta en meter i starten och kunna hålla högre fart än alla andra någon minut eller två skulle det såklart funka bra med en större paddel.
 
Ulrich hade väl också knäproblem pga att han körde med tunga växlar?

Jo helt klart ökar ju skaderisken med för hög belastning! Tror Siven har rätt att liten paddel är att föredra! Men ska man paddla fort en längre sträcka tycker jag att den då högre frekvensen ger mig lite högre puls än vad jag skulle vilja ha!

/Janne
 
Senast ändrad:
är det ett problem? hög puls i paddling brukar betyda att du använder stora delar av kroppen personligen ligger jag hellre på hög puls med låg muskulär belastning än tvärt om. Tror jag hade 160 i snittpuls på dalsland i år
 
Har testat ett antal olika vingpaddlar den senaste tiden min erfarenhet är att jag vart tröttare med en paddel som var styv med små blad. så mitt val föll på en paddel med nogot större balad "inte stora" av nylon och ett skaft som flexade lite mera. Inte lika distinkta paddel tag men snällare mot kroppen.
 
Har motionspaddlat med en bracsa IV min i min seabird H2O, efter att bland annat Siven förespråkat om att använda mindre paddel köpte jag en bracsa FW eller egentligen kids... dvs lite tyngre mjukare version.
När jag håller ca 10 km /h så skiljer kadensen 7 - 10 %, upplever inte att den mindre tappar greppet.
Däremot har jag inte märkt att pulsen skiljer sig vid samma fart, kan tänka mig att man måste paddla in sig och vänja kroppen med en annan kadens för att fullt utnyttja den mindre paddeln.
Går jag upp i fart 11 - 12 km/h så fäster den fortfarande helt ok.
När jag kör max ryck har jag en känsla att jag tappa lite men det beror nog mer på min usla teknik när jag kör max.
Under mina förutsättningar var det nog helt riktigt val, håller nog minst samma (låga) fart på 10 km sträcka med den mindre paddeln, kan man sen undvika skador är det ju ett stort plus.

Men när jag skaffar mig en mer lättdriven kajak kommer jag nog att prova IV min paddeln igen.

/Christer
 
En liten reflektion över paddelval till olika kajaker.
- Motionslåda Maraton Swift: Kajner 1XS (745cm^2)
- VKV Elite utan last : Bracsa FW (635cm^2)
- Reval Extreme type-R: Kajner 1XS, men den paddeln är "för stor" för kajaken. Med "rätt" puls stumnar jag i musklerna på distanspass. Paddlingen blir muskelbegränsad. Det är ett tydligt tecken på att det är lämpligt att byta till en mindre paddel. Kanske att en Bracsa IV supermin (ca 700cm^2) skulle passa då.​

Om man fikapaddlar brukar det oftast kännas som om man vill ha stora paddelblad. Det är först när man trycker på som det känns om paddeln är stor/lagom/liten.

http://bloggen.motionspaddla.nu
 
En liten reflektion över paddelval till olika kajaker.
- Motionslåda Maraton Swift: Kajner 1XS (745cm^2)
- VKV Elite utan last : Bracsa FW (635cm^2)
- Reval Extreme type-R: Kajner 1XS, men den paddeln är "för stor" för kajaken. Med "rätt" puls stumnar jag i musklerna på distanspass. Paddlingen blir muskelbegränsad. Det är ett tydligt tecken på att det är lämpligt att byta till en mindre paddel. Kanske att en Bracsa IV supermin (ca 700cm^2) skulle passa då.​

Om man fikapaddlar brukar det oftast kännas som om man vill ha stora paddelblad. Det är först när man trycker på som det känns om paddeln är stor/lagom/liten.

http://bloggen.motionspaddla.nu

Hur är det med längden då? Har du samma eller skiljer sig den med?

För mig ser det ut såhär:
Racinglådan: Brascá I-blad, 216 cm lång
Extreme Type-R: Brascá VII-blad, 218 cm lång

Dvs. i mitt fall längre paddel och mindre blad när det ska ut och paddla långt i en tyngre och bredare kajak.
 
Hur är det med längden då? Har du samma eller skiljer sig den med?

För mig ser det ut såhär:
Racinglådan: Brascá I-blad, 216 cm lång
Extreme Type-R: Brascá VII-blad, 218 cm lång

Dvs. i mitt fall längre paddel och mindre blad när det ska ut och paddla långt i en tyngre och bredare kajak.

I Swiften ca 216.
I Extremen skulle jag som sagt behöva en något mindre paddel än i Swiften. Blandar mellan 216 och 218 i Extremen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
knatte Hur kliver man i en kajak med mindre/liten öppning?? Paddling allmänt 25
andremorgan Varför är baksida lår alltid spända när man roddar? Paddling allmänt 1
Stuffuts K2 vilken ska man välja? Paddling allmänt 13
Moga Vinterkajak - vad har man på händer, fötter, huvud? Paddling allmänt 12
hlager71_gmail.com Kläder surfski vad behöver man? Paddling allmänt 1
SeekOut Vart kan man paddla i vildmark 15 maj? Paddling allmänt 3
Blade06 Helt Ny Hemsida om Surfskipaddling - och hur man börjar... Paddling allmänt 0
bahlgren8 Packraft i Rogen om 1 vecka - vad bör man inte missa? Paddling allmänt 4
andre123 Hur tar man sig genom slussen i Stockholm? Paddling allmänt 7
DalecarliaBushcraft Vart kan man paddla till helgen? Paddling allmänt 5
Nicopia Var hittar man krokar? Paddling allmänt 6
henka111 Hur tätar man en Alu-kanadenssare som läcker i mitt skarven Paddling allmänt 4
Jörgen Larsson Var kan man köpa delbar kajak i Sverige eller Europa? Paddling allmänt 59
Ainon Att tänka på om man paddlar själv? Paddling allmänt 96
plenty1 "Man får vad man betalar för" eller? Paddling allmänt 31
Bootsy25 Fiskekajak el. liknande där man sitter mot varandra? Paddling allmänt 6
PeterTK Hur går man i/ur vid hög brygga? Paddling allmänt 8
jazzmatsa prylar som man retar sej på/grejor som är skit Paddling allmänt 146
Ferry Hur lastar man bäst 3 kajaker på ett takräcke? Paddling allmänt 20
Kal-P-Dal Hur fort simmar man i en torrdräkt? Paddling allmänt 60
Kal-P-Dal Hur mycket vatten behöver man per dag? Paddling allmänt 43
lkp317 Var hyr man kajak nu i Sthlm området? Paddling allmänt 4
Ace 374 Ja då ha man vält ! Paddling allmänt 6
jamo Hur långt orkar man simma i 7-gradigt vatten? Paddling allmänt 65
crilee Vart ska man köpa sin razor? Paddling allmänt 4
fraewu Hur man botar rädsla efter paddelolycka Paddling allmänt 6
sir Toby Hur länge överlever man i vatten? Paddling allmänt 4
jamo Var kan man köpa en färdig Pagaj? Paddling allmänt 9
kajakmicke Hur stretchar man efter paddling? Paddling allmänt 3
marot858 Vart hittar man estlandskajaker? Paddling allmänt 9
lellky Hur långt paddlar man? Paddling allmänt 4
Hederstedt Kan man paddla från mälaren till yngern? Paddling allmänt 5
stefanhum Hur köper man en Lendal paddel ? Paddling allmänt 3
Bertil Får man tälta i Nationalpark? Paddling allmänt 3
fswede Var kan man provpaddla Reval Viking Paddling allmänt 0
xtrem Törs man paddla..? Paddling allmänt 23
Zingo62a Var kan man köpa epoxy..... Paddling allmänt 3
oberg_niklas Hur långt in på säsongen kan man paddla med våtdräkt Paddling allmänt 7
Mr Ardbeg Då är man Paddling allmänt 5
Zingo62a Hur bör man sitta.... ?...*L* Paddling allmänt 3
salgo60 Webservice hur lång paddel man skall ha Paddling allmänt 3
Kajakob Utrustning till point65 XP, vad skall man tänka på? Paddling allmänt 12
tstevg Skall man verkligen Behöva köpa kartor & Sjökort Paddling allmänt 12
Stadan Hur får man tag i kapellväv? Paddling allmänt 9
Stefan Torstensson Hur håller man sig torr i sittbrunnen ??? Paddling allmänt 12
gullegubben Då var man igång igen då... Paddling allmänt 2
mbm Hur får man isär VKV paddel? Paddling allmänt 11
lazze Vilken tur att man har statistik! Paddling allmänt 0
kajakmicke Hur lossar man skäddan på Artisan? Paddling allmänt 0
Kona hey hey Var köper man Kajak? Paddling allmänt 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.