Hur kliver man i en kajak med mindre/liten öppning??

När jag provpaddlade min nya kajak Point K1 RS, så upptäckte jag sittbrunns öppningen var mindre än jag var van vid. (Nyckelhåls sittbrunn)
Detta i kombination att kajken var rankare än andra jag har paddlat, bjöd på ett antal våta överraskningar.
För att undvika framtida pinsamheter, så tar jag gärna emot tips, på hur man torrskodd tar sig i och ut kajaken. Gärna handfasta tips..
 
I och ur torr?

Vid en låg kanotbrygga brukar det vara lätt, stöd med paddeln mot bryggan och håll tyngdpunkten innanför fötterna....Träna! På knädjupt vatten, be en eller två kamrater i sina kajaker stödja din kajak med sina paddlar, kliv i/ur och håll tyngdpunkten innanför fötterna.....Öva!

Go tur

Johan K
 
En variant

Sätt fast ena ändan av paddeln under fästlinorna bakom sittbrunnen,"du har väl sådana", den andra ändan stöder mot något fast på land eller en paddelflottör. Sätt dig på akterdäck, fötterna först,händerna på sidorna och kana ner.
I en film om Grönlandsmästerskapen i kajak visas hur man gör så på öppet vatten för att kunna ställa sig upp och låta sitt vatten.
 
Paddelbrott

Jag har en likadan kajak, eller i vart fall en Point K1R, och upplever samma problem.

Jag har också tagit till mig tipsen om att använda paddeln som stötta när jag kliver i, men har också läst att det kan vara äventyrligt för paddeln. Den kan helt enkelt knäckas. Dessutom tycker jag det verkar vara farligt för däckslinorna att spänna fast paddeln under desamma för att få stöd när man kliver i. Har jag fel?

När jag kliver i min kajak från en brygga sätter jag ner båda fötterna i sittbrunnen medan jag fortfarande sitter på bryggan. Sedan liksom vrider jag mig ner genom att flytta fram fötterna samtidigt som jag stödjer mig med en hand och en armbåge på bryggan. Till slut är fötterna på plats, ändan på sitsen och jag halvligger med överkroppen på bryggan ungefär som om jag desperat försökte klänga mig fast vid den. Därifrån är det ganska enkelt att maka ändan bra på plats med liggunderlag och annat och sedan resa överkroppen. Det låter knepigare än det är, och efter ett par gånger sitter rörelsen bra.

Från en sandstrand klafsar jag ut i vattnet medan kajaken ligger med stäven mot land och på sådant djup att den sitter fast, men inte för hårt så jag inte kan komma ut sedan. Därifrån ställer mig bredvid kajaken, sätter ner en fot ungefär mitt i sittbrunnen, sätter mig ner och sitter då med en fot på plats och en utanför relingen, drar in foten utanför och trixar ner den på plats. Detta förutsätter ju förstås att jag kan få ner benen när jag redan satt mig, hade jag en tre centimeter mindre sittbrunn eller var lite större eller ovigare skulle det inte gå. Paddeln håller jag med en hand och använder försiktigt som stöd mot botten under manövern, företrädesvis på den sida jag har foten som hängde utanför. Den andra handen håller jag på sittbrunnssargen mitt i båten för att inte belasta den sidledes. När jag blir stor och kan det här med paddling räknar jag med att istället för att stötta med paddeln mot botten jag skall klara av att hålla ett lågt stöd i vattnet.

När jag väl satt mig till rätta, fått på kapellet och ordnat med keeperna brukar jag upptäcka att jag glömt paddeln, stänga packluckorna, knyta loss kajaken från bryggan eller något annat som gör att jag måste krångla mig ur kajaken igen. På det sättet får jag bra med träning på i- och urstigning. Testa gärna själva!

Kalle
 
En fast punkt

I är oftast enklare än ur.

I princip behövs en fast punkt som du håller ena handen på t ex en sten eller bryggkant. Andra handen på främre delen av sittbrunnssargen balansera på akterdäck med baken och glid ned framåt med raka ben.

Att häva sig upp är svårare då man behöver två händer på eller vid bakre sittbrunnssargen. Är man snabb kan man slänga ut en ledig hand när baken finns på akterdäck.

I synnerhet när man tar sig ur kanoten när denna fortfarande flyter kan man ha hjälp av att stabilisera kanoten med paddeln som man antingen håller fast bakom sittbrunnen med händerna så man får stöd mot brygga eller strand eller monterar med däckslinor etc.

Enklast är alltid att ta hjälp av kamrater som drar upp kajaken på land puttar i håller fast kanoten under den känsliga manövern etc.

På sandstrand är det också lätt enligt tidigare inlägg.

Stor sittbrunn är inte så dumt i varje fall hos dina kamrater som kan gå iland före dig och hjälpa till.

Thure
 
Bra tips!

Thure gav ett fantastiskt bra tips i inlägget ovan: skaffa kamrater som har kajaker med stor sittbrunn så de kan kliva ur först och sedan hjälpa dig. Tipset vinner ytterligare respekt då det kan appliceras på i stort sett alla aktiviteter. Är ditt tält för tungt? Skaffa kompis med tvåmannatält, är din mat oätlig - kompis som är kock, får du skoskav - bli vän med en indisk maharadja som har en bärstol med bärare att låna ut. Listan kan göras oändlig. ;-)

Kalle (som brukar vänta på att någon annan skall dra fram en rulle singoallakex ur sin ryggsäck)
 
Lätt om man kan...

Denna teknik fungerar vid kajakbrygga, sandstrand eller klipphällar. Jag använder alltid samma välbeprövade teknik.

Kanten eller sittbrunnssargen är precis som gjord för att kila fast en paddel under bakom dig, gör det så att den sticker ut så långt det går åt önskad "iklivningssida". Håll en hand på "land" och den andra på sittbrunnssargen samtidigt som du klämmer fast paddeln bakom dig (akterdäcket bakom sittbrunnen är helt plant och stöder bra). Håll vikten lite på "paddelsidan" så att du får stöd av den, annars blir det en simtur. Sätt dig försiktigt på "handen som håller fast paddel", in med benen och glid in i sittbrunnen med raka ben ner från akterdäck. Akta bara så att du inte stöder för mycket på paddeln, det kan resultera i skador på sittbrunnssargen eller paddeln.

Låter kanske besvärligt, men fungerar väl. Har använt tekniken aktivt i tre år och simmat en gång (peppar, peppar...). Några paddelskador har jag ännu inte lyckats få med denna teknik. Det gäller att fördela vikten rätt bara.

Den här tekniken lär man sig om alla paddelkompisar har Point 65 :)

Andreas
[Ändrat av ansjoblo 2002-05-27 kl 15:47]
 
Många goda förslag..

Tackar för alla goda förslag och insikten att man förr eller senare kommer att lära tekniken att komma i och ur kajaken torrskodd. Det blir till att hårdträna..
Har inte så många paddlande kompisar, så det känns tryggast att kunna själv.
 
Hej!

1. Från en brygga gör jag så här (ungefär):
stiger normalt i från höger sida (dock bra att variera), lägger höger handflata som stöd på bryggkanten, placerar vänster hand mitt på sargkanten framtill, stiger i hopkrupen (låg tyngdpunkt), placerar fötterna på ömse sidor om långskeppslinjen (för balansen), sitter ned på bakre sargkanten, sträcker benen raka i sittbrunnen, glider ned på sitsen och gör en korrigering av sittställningen så att den känns bekväm.

2. Vid istigning ute på grunt vatten ställer jag mig grensle över kajaken strax bakom sittbrunnen, lägger ut paddeln i 90 grader i förhållande till långskeppslinjen åt sidan (oftast höger) så att ena bladets konkava sida vilar på aktre däck precis bakom sittbrunnen, sätter mig ned på sargkanten, lutar samtidigt försiktigt åt höger (alltså för att undvika tippning) där paddeln ligger utplacerad, lyfter in vänster ben, därefter höger ben, båda rätas ut och jagglider ned i sittbrunnen.

3. Vid urklivning på brygga och grunt vatten gäller ungefär det samma i omvänd ordning.

Det finns givetvis mer att säga om i- och urklivning beroende på omständigheterna (djupare vatten, brant klippa mm.)

Mvh.

T.A.
 
Barlast

Knatte, har Du tillräckligt med barlast? Då blir kajaken mindre rank. Om jag inte har packning använder jag 8 liter vatten i saftdunkar som sänker tyngdpunkten, men jag tror att jag skall testa att ha ännu mer. En annan fråga är hur sjöegenskaperna hos en kajak förändras om man har det mesta av barlasten förut eller akterut.
 
kajakakrobatik

Barlast eller vanlig last bör packas så att mest tyngd hamnar bak. Ett för tungt förskepp går djupare och tyngre och en för lätt akter blir mer lovgirig. skillnaden märks tydligt när det blåser lite och går vågor.

Navis beskrivning av hur man tar sig i och ur kajaken är just vad jag tillämpar. Även om jag kan trockla ner benen även då jag sitter på sätet (ännu mindre sittbrunn än Knattes men förmodligen också kortare ben) så fick jag från början lära mig att sätta mig på bak-kanten av sittbrunnen och därefter glida ner. Det är bekvämast när man väl börjar känna en säkerhet.
En varning för att lita alltför mycket på stöd från paddeln! Framförallt kolfiberpaddlar är känsliga och inte så stryktåliga. Ett tips är att ta med sig och använd sig av en manuell GPS (=General Purpose Stick) dvs en träkäpp av lagom längd. Utomordentlig till mycket mer än som stöd vid i och urstigning - att lägga under kajaken när man drar upp den, att staka sig ut från sandstranden, extra pinne till tvätt/tork-linan etc. etc.
 
Det har gjorts...

Hej!

Utan att vara alltför akrobatisk till min natur har jag försökt klättra upp i en kajak utan extra stöd. Nog för att kajaken var stabil och trevlig vilket säkert hjälpte till, men det går att häva sig upp om man tar tag i båda sidorna på sittbrunnen och sparkar på med benen. Grejen är att man lägger sig med magen på akterskeppet och benen över sittbrunnen (och har låg tyngdpunkt). Sedan trocklar man ner fötterna i hålet och hasar sig bakåt ner i sittbrunnen (fortfarande liggande på mage). När man fått ner benen en bra bit vänder man försiktigt på sig och hamnar sittandes i sittbrunnen. Magi! Fungerar kanske inte lika bra på rundbottnad kajak - det har jag än så länge inte haft nöjet att pröva :)

Hälsningar,

/Roland
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
andremorgan Varför är baksida lår alltid spända när man roddar? Paddling allmänt 1
Stuffuts K2 vilken ska man välja? Paddling allmänt 13
Moga Vinterkajak - vad har man på händer, fötter, huvud? Paddling allmänt 12
hlager71_gmail.com Kläder surfski vad behöver man? Paddling allmänt 1
SeekOut Vart kan man paddla i vildmark 15 maj? Paddling allmänt 3
Blade06 Helt Ny Hemsida om Surfskipaddling - och hur man börjar... Paddling allmänt 0
bahlgren8 Packraft i Rogen om 1 vecka - vad bör man inte missa? Paddling allmänt 4
andre123 Hur tar man sig genom slussen i Stockholm? Paddling allmänt 7
DalecarliaBushcraft Vart kan man paddla till helgen? Paddling allmänt 5
Nicopia Var hittar man krokar? Paddling allmänt 6
henka111 Hur tätar man en Alu-kanadenssare som läcker i mitt skarven Paddling allmänt 4
Jörgen Larsson Var kan man köpa delbar kajak i Sverige eller Europa? Paddling allmänt 59
Ainon Att tänka på om man paddlar själv? Paddling allmänt 96
plenty1 "Man får vad man betalar för" eller? Paddling allmänt 31
Bootsy25 Fiskekajak el. liknande där man sitter mot varandra? Paddling allmänt 6
PeterTK Hur går man i/ur vid hög brygga? Paddling allmänt 8
jazzmatsa prylar som man retar sej på/grejor som är skit Paddling allmänt 146
Ferry Hur lastar man bäst 3 kajaker på ett takräcke? Paddling allmänt 20
Kal-P-Dal Hur fort simmar man i en torrdräkt? Paddling allmänt 60
Kal-P-Dal Hur mycket vatten behöver man per dag? Paddling allmänt 43
lkp317 Var hyr man kajak nu i Sthlm området? Paddling allmänt 4
Stuvarn Kan man ha för liten vinge? Paddling allmänt 17
Ace 374 Ja då ha man vält ! Paddling allmänt 6
jamo Hur långt orkar man simma i 7-gradigt vatten? Paddling allmänt 65
crilee Vart ska man köpa sin razor? Paddling allmänt 4
fraewu Hur man botar rädsla efter paddelolycka Paddling allmänt 6
sir Toby Hur länge överlever man i vatten? Paddling allmänt 4
jamo Var kan man köpa en färdig Pagaj? Paddling allmänt 9
kajakmicke Hur stretchar man efter paddling? Paddling allmänt 3
marot858 Vart hittar man estlandskajaker? Paddling allmänt 9
lellky Hur långt paddlar man? Paddling allmänt 4
Hederstedt Kan man paddla från mälaren till yngern? Paddling allmänt 5
stefanhum Hur köper man en Lendal paddel ? Paddling allmänt 3
Bertil Får man tälta i Nationalpark? Paddling allmänt 3
fswede Var kan man provpaddla Reval Viking Paddling allmänt 0
xtrem Törs man paddla..? Paddling allmänt 23
Zingo62a Var kan man köpa epoxy..... Paddling allmänt 3
oberg_niklas Hur långt in på säsongen kan man paddla med våtdräkt Paddling allmänt 7
Mr Ardbeg Då är man Paddling allmänt 5
Zingo62a Hur bör man sitta.... ?...*L* Paddling allmänt 3
salgo60 Webservice hur lång paddel man skall ha Paddling allmänt 3
Kajakob Utrustning till point65 XP, vad skall man tänka på? Paddling allmänt 12
tstevg Skall man verkligen Behöva köpa kartor & Sjökort Paddling allmänt 12
Stadan Hur får man tag i kapellväv? Paddling allmänt 9
Stefan Torstensson Hur håller man sig torr i sittbrunnen ??? Paddling allmänt 12
gullegubben Då var man igång igen då... Paddling allmänt 2
mbm Hur får man isär VKV paddel? Paddling allmänt 11
lazze Vilken tur att man har statistik! Paddling allmänt 0
kajakmicke Hur lossar man skäddan på Artisan? Paddling allmänt 0
Kona hey hey Var köper man Kajak? Paddling allmänt 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.