Hur länge överlever man i vatten?

Finns det någon tabell över hur länge man överlever i vatten vid olika temperaturer? Individuellt förstås, men det borde väl finnas ganska väl dokumenterat.
Jag läste någonstans att man överlever 6 h i 15 grader men hur mycket minskar tiden med temperaturen?

I "vintervatten" om du har huvud och axlar/armar ovan ytan 1-2 tim.
Tar man sej inte upp,låt armarna frysa fast.ser nån en i tid kan man överleva,för du fortsätter andas.
man har bara få minuter kraft nog att ta sej upp i vintervatten.
OBS! detta är vad jag hört av "kunniga",ej nåt jag någonsin upplevt,och hoppas slippa uppleva.
15gradigt vatten,där går det nog en 6-timmar eller mer,underhudsfettet har betydelse=fördel-kvinnor.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Man skulle kunna dela upp den här frågan i två; Hur länge överlever man och hur länge klarar man av att vara aktiv (simma). Jag tycker att del två är den intressanta att diskutera eftersom del ett bygger på att "någon annan" tar hand om oss.

Balansen mellan att skydda kroppen för det kalla vattnet och att bli otymplig är nästa fråga. Med underställ, smidig flytväst, kapell och en tajt vindjacka så är det lätt att ta sig upp men man har kort tid på sig. Med fiberpäls/ylle, tjock paddeljacka/byxor, stor flytväst och skor har man mer tid på sig men mycket svårare att hasa sig upp.

Har man en paddelhandske som sitter fast på paddeln så hjälper den inte mot avkylning när man ska vända kanoten, försöka länsa eller bogsera den mot land osv. Fingrarna strejkar ganska snabbt. Då är en neoprenhandske bättre även om den inte ger samma känsla under paddling.

Prova gärna klädsim i Romerska badet. De har 8-12° i bassängen. Nu är de baljorna små men ha ändå en kompis på kanten. En paddeljacka kan bli livsfarlig om det får komma in vatten innanför den. Så länge du bara ligger och flyter är det ingen större fara men försök simma eller klättra upp med en fylld jacka. Har du en "torrjacka" så se till att den förblir det. Vid kritiska passager måste ventilationen i halsen vara stängd.

Jag har läst några berättelser om folk som ramlat i vatten 3-5° och de säger att de inte skulle klarat av att simma mer än 10-30 meter.

Det finns ett diagram i den vanligaste kursboken för kustskepparintyg (kommer inte ihåg vad den heter just nu bara). Hur som helst tolkar jag det diagrammet som att den förväntade överlevnadstiden ökar brant i området 13-15 grader. Om jag minns rätt går den från under 30 min vid 12-13 grader till över två timmar vid 15 grader, för en lättklädd person.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips