Hur lastar ni era kajaker på biltaket?

Hittills har jag alltid fått hjälp, men eftersom jag inte alltid är så lyckligt lottad undrar jag över smarta tips (kanske även hur man absolut inte ska göra) på hur man kan gå till väga själv.
 
Lyftteknik eller fastsurrning

Jag förstod inte om din fråga var om hur man ensam får upp kajaken på biltaket, eller om frågan var hur man förankrar kajaken på biltaket. Hur som helst, frågan har varit upp flera gånger så använd sökfunktionen och sök på ord som ”bil”, ”hållare” och ”takräcke”.

/Per Brune
 
Terräng bil?

Paddlar man havskajak kan man naturligtvis inte köra en vanlig personbil. En terrängbil är ett måste! En fullt utrustad vildmarkskajak kräver en stor och tung vildmarksbil. Dessvärre kräver lastning av kajaken en ny teknik.
Skall man lasta en kajak på en Volvo brukar det räcka med balansera kajaken på lyftarmen i axelhöjd och trycka upp den med en mjuk knuff på lastbågarna.

Höjdavståndet från axel till lastbågarna på en terrängbil är avsevärt större än på Volvon och kräver en stark påskjutningsarm och starka fingrar för att balansera kajaken på den uppsträckta armen och sedan placera kajaken på lastbågarna.
Den riktige vildmarksmannen har givetvis en riktigt hög bil. Ju högre bil, ju högre status. Här kan som sagt var flera månaders ihärdigt tränande på gym krävas så att kajaken kan kastas upp på biltaket i en kontrollerad bana.
Genvägen är att skaffa en mobil trappa som nyttjas vid på- och avlastning. Vid nyttjande av mobil trappa bör på- och avlastning utföras på undanskymd plats då denna metod sänker status avsevärt.
Tänk på vikten av en komplett livsstil. En havskajak på en BMW är så fel det kan bli, även om det är en X5:a. Bland bilarna som är rätt återfinns bl.a. Land Rover och Nissan Patrol.
 
Lyfta är tungt men rulla är lätt

Efter en ryggskada 1996 (diskbråck) sa min läkaren att jag fick avvakta med att lyfta kajaken upp på biltaket tills ryggen var frisk igen. Eftersom jag trots allt ville paddla så gjorde jag en manick med en rulle, som placeras på biltaket under på/avlastning. På så sätt blir det en barnlek att rulla upp/ner kajaken. Jag köpte grejerna (gummirulle, plåtbitar mm) på Biltema för ca 100 kr och popnitade ihop allt. En bit från ett liggunderlag skyddar lacken på bilen. Har lagt ut några bilder på Aktivitet-Padling-Bygga själv-Hemtillverkad som visar hur den ser ut och fungerar. Den är inte snygg, men har nu fungerar bra i många år.
 
Lyft

Jag lyfter den mitt på i sittbrunnssargen, upp på axeln och sedan upp på skidstället. Det går utmärkt utan att vara atletiskt byggd utan mer åt hyfsat vältränad 45-årig gubbe.

Bilen är en Peugeot Partner varför skidstället är ca 185 till 190 cm över marken, själv är jag 172 cm i strumplästen.

Kanoten väger ca 20-22 kg och är 520 cm lång.
 
Citroën

gör bilar som passar bra till kajaker. Medelst en spak kan man få bilen att lägga sig platt på mage.
Detta sänker höjden med nästan en decimeter vilket ryggen uppskattar. Om man sen lyssnar på kroppen, använder en bra lyftteknik och inte har för brått så går det faktiskt ganska lätt. Ett styvt rör att stoppa in i lastbågens ände ger ett bekvämare stöd för både på och av. Jag har använt ett på sjöbotten upphittat rostfritt rör till detta och då, förr med en 40-kilos kajak och en gammal 245:a fungerade det.
Numera med Cittran och lätta träkajaker fungerar det ännu bättre!
Tyvärr är jag inte sponsrad av Citroën men man kanske
ska skicka en bild till dom......
 
Glömde

säga att med spaken i andra läget så höjs bilen så att det går att köra över en del stockar och stenar.
Detta till ett pris som ingen anabol-bil matchar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ferry Hur lastar man bäst 3 kajaker på ett takräcke? Paddling allmänt 20
Jenny Penny Era bästa tips på paddelvatten i vårväder Paddling allmänt 3
Röjan Marschfart för era kajaker Paddling allmänt 10
Unmanageable Hur förvarar ni era kajaker? Paddling allmänt 14
Jockemeister Håll i era kajaker i STHLM-området! Paddling allmänt 3
jazzmatsa Vad väger era kajaker??? Paddling allmänt 12
Stuvarn Era 3 för 3 :-) Paddling allmänt 14
Timmuz Tack för era tips!! Paddling allmänt 0
Rune E Hur många kajaker? Paddling allmänt 2
Bergochdalvana Pris-rusning på kajaker? Paddling allmänt 4
medic Lasta kajaker på suv Paddling allmänt 12
avslutmedlemskap0904 3 st kajaker på biltak Paddling allmänt 24
fiskpropeller Ny inom paddling. Söker tips på kajaker. Paddling allmänt 18
josefinw Kajaker/kanoter sökes till klimatmanifestation i Göteborg Paddling allmänt 0
Matte101 Stöld av 4st kajaker plus kärra Paddling allmänt 0
såg Hyra kajaker i stockholm Paddling allmänt 5
thureb Försvarsmakten har nya kajaker? Paddling allmänt 7
thureb Delfiner följde med kajaker i Blekinge Paddling allmänt 1
anna.kristiansson Tre kajaker på biltaket? Paddling allmänt 4
JohanWild Försäkring av kajaker Paddling allmänt 14
christerb Miks kajaker Paddling allmänt 1
Jockemeister Auktion på kajaker! Paddling allmänt 3
henkeboy77 uppblåsbara kajaker?? Paddling allmänt 15
LBQ Upphittade kajaker Paddling allmänt 3
Spinspider Kajaker med sittställning som känns bra? Paddling allmänt 11
plankton Recensioner av kajaker Paddling allmänt 17
heah Seabird kajaker - kvalité? Paddling allmänt 8
76 Finns det kajaker för "stora" killar? Paddling allmänt 38
snowhound Små kajaker till "stora" paddlare? Paddling allmänt 8
jpk Hur är Everest kajaker? Paddling allmänt 2
lleberg Hur tålig är Pakboats kajaker? Paddling allmänt 12
calypso63 P&H släpper nya kajaker Paddling allmänt 1
hannulan Kajaker som liknar Valley Avocet Paddling allmänt 4
MartenT Förvaring av kajaker och påverkan på kajaker av förvaring Paddling allmänt 1
Freija Prijon Motion - jämförbara kajaker? Paddling allmänt 12
eyck From the horse's mouth: Kajaker och väjningsregler Paddling allmänt 4
ChrisL Kajaker borde förbjudas! Paddling allmänt 18
olmar Hyra kajaker i Nådendal-Åbo Paddling allmänt 1
fraewu Kajaker och grejer till kajaken och kajaker till kajaken Paddling allmänt 19
calypso63 Fart test av kajaker, hur snabbt går din kajak? Paddling allmänt 95
fraewu Kajaker överallt Paddling allmänt 10
partyfrasse Uthyrning av tåliga kajaker i Klintemålatrakten Paddling allmänt 0
henkealf Köpa Tahe kajaker direkt från Estland? Paddling allmänt 8
15064 Åsikter om Zed-Tech kajaker? Paddling allmänt 4
avslut111101 VKV-kajaker? Paddling allmänt 13
knatte *tips* Dekaler för kajaker Paddling allmänt 0
pad Cobolt kajaker? Paddling allmänt 7
ÄventyrsCompaniet Aquarius Kajaker - Erfarenheter ? Paddling allmänt 0
torger Finns Nelo-kajaker i Stockholm? Paddling allmänt 1
dustinthewind gruppköp qcc kajaker, bättre pris Paddling allmänt 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.